Reklama

Nawet miliard złotych na nowe auto z Gliwic

Polska motoryzacja może zyskać nową specjalizację: produkcję samochodów dostawczych. Pomoże nam decyzja PSA, że w Gliwicach będzie powstawać duży samochód dostawczy. A co dalej z Astrą?

Publikacja: 09.05.2019 19:17

Nawet miliard złotych na nowe auto z Gliwic

Foto: fot. Peugeot

Komunikat PSA zelektryzował rynek – fabryka Opla w Gliwicach rozpocznie produkcję dużych aut dostawczych z końcem 2021 r.. Docelowo z taśm ma zjeżdżać 100 tys. pojazdów rocznie. Będą to auta klasy Peugeota Boxera lub Citroena Jumpera – może to być nowa generacja któregoś z tych samochodów lub zupełnie nowy model.

Zmiana profilu?

Rozbudowa zakładu rozpocznie się w tym roku. Przed zimą muszą zakończyć się roboty ziemne. Trzeba wybudować dodatkowe hale, w tym nową lakiernię. PSA nie podaje wartości całej inwestycji, ale można szacować, że nakłady na dostosowanie Gliwic do nowej produkcji sięgną 200-250 mln euro. Zwiększy się zatrudnienie, choć będzie to zależało od popytu na nowy samochód. – Czekamy na wyliczenia analityków, jakiej skali produkcji można się spodziewać w pierwszych dwóch latach od jej rozpoczęcia – informuje Andrzej Korpak, dyrektor gliwickiej fabryki. Może ona potrzebować dodatkowych ok. 300 pracowników.

""

Foto: moto.rp.pl

PSA zapowiedziało niedawno, że chce zwiększyć swój udział w europejskim rynku samochodów dostawczych, a zakład w Gliwicach stanie się ważnym elementem tej strategii.Z kolei dla Gliwic, przy obecnych wahaniach na rynku aut osobowych, inwestycja jest zabezpieczeniem przyszłości na najbliższe 10 lat. – Samochody dostawcze to dość stabilny segment rynku. Można spodziewać się, że za jakiś czas zastąpią produkcję Astry – mówi Dariusz Balcerzyk, ekspert IBRM Samar.

CZYTAJ TAKŻE: Michael Lohscheller, prezes Opel Automobile GmbH: Przyjdzie czas na Gliwice

Reklama
Reklama

PSA ogłasza nową produkcję w Gliwicach, gdy polska motoryzacja zaczyna słabnąć. Według prognoz firmy analitycznej AutomotiveSuppliers.pl w 2019 r. wartość motoryzacyjnego eksportu spadnie do 25–25,5 mld euro z blisko 26 mld euro w 2018 r. Wcześniej taki scenariusz sygnalizowały dane z ostatniego kwartału ub. roku, gdy dynamika wzrostu wyraźnie malała. W styczniu (to najnowsze dane) o spadku zadecydował nie tylko mniejszy popyt na produkowane w Polsce samochody, ale także na części i komponenty. – Dobra passa w eksporcie branży motoryzacyjnej, trwająca od 2012 r., została zahamowana. Na kolejny historyczny wynik nie należy liczyć – twierdzi Rafał Orłowski, partner w AutomotiveSuppliers.pl.

Wyróżniają się

Gliwice są bardzo dobrze oceniane przez Francuzów. Według prezesa PSA Carlosa Tavaresa od momentu przejęcia Opla w zakładzie dokonał się bardzo duży postęp. – Mamy w Gliwicach pełne zrozumienie procesów decyzyjnych, kompetentny zarząd i dobrze wyszkoloną załogę. A jedni i drudzy mają pełną świadomość, jak ich zakład wypada w porównaniu z innymi z grupy – powiedział Tavares. Przyznał zarazem, że zakład nie jest fabryką niskokosztową, bo koszty należą do średnich.

""

Peugeot Partner / fot. Peugeot

Foto: moto.rp.pl

"Peugeot Boxer - tej wielkości dostawczak będzie produkowany w Gliwicach. Czy będzie to nowy model,

Citroen Jumper / fot. Citroen

Foto: moto.rp.pl

Obecnie w Gliwicach produkowane są dwa modele: najnowsza generacja Astry V w wersji hatchback oraz poprzednia generacja Astry IV w wersji sedan. W ubiegłym roku fabrykę opuściło łącznie 106,4 tys. samochodów. To o blisko 60 tys. mniej niż rok wcześniej. Spadek jest efektem słabnącej sprzedaży samochodów osobowych na rynkach europejskich. Według organizacji producentów samochodów ACEA w pierwszym kwartale 2019 r. rejestracje samochodów osobowych w krajach Unii Europejskiej zmalały w ujęciu rocznym o 3,3 proc., a w samym marcu o 3,9 proc. Z kolei marzec okazał się siódmym z rzędu miesiącem pogarszających się wyników na europejskim rynku. Ale słabsze wyniki Gliwic to także rezultat zestarzenia się astry produkowanej od 2015 r. i naturalnej w takiej sytuacji redukcji popytu.

Astra do Niemiec?

Produkcja danej generacji samochodu trwa zwykle siedem lat. Oznacza to, że Astra V może być produkowana do 2022 r. Jednak obecnie nic nie wskazuje, by Francuzi podjęli już decyzję o zastąpieniu jej w Gliwicach nowym modelem samochodu osobowego. – Naturalnie, że rozmawialiśmy w PSA co będzie po Astrze w polskiej fabryce. Na razie cieszy, że właśnie astra z Gliwic jest po corsie naszym numerem dwa na liście najlepiej sprzedających się modeli – mówi Michael Loshscheller, prezes Opla.

Reklama
Reklama
""

Fabryka Opla w Gliwicach / fot. Opel

Foto: moto.rp.pl

Tymczasem, jak podała w czwartek rozgłośnia Deutsche Welle powołująca się na dziennik „Allgemeine Zeitung”, PSA zrezygnuje z wytwarzania astry w Gliwicach. Jej produkcją zajęłyby się zakłady Opla w Ruesselsheim. Decyzja o ulokowaniu w Polsce produkcji dużego dostawczaka może oznaczać, że profil fabryki rzeczywiście zmieni się w kierunku samochodów dostawczych. – To może być ciekawa zamiana. Tym bardziej że w grupie PSA prawie wszystkie marki mają w swej ofercie samochody dostawcze, co dobrze rokuje przyszłości Gliwic – twierdzi Dariusz Balcerzyk, ekspert Instytutu Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar. A budowa samochodów dostawczych w Gliwicach zabezpieczy przyszłość fabryki na co najmniej dziesięć lat, bo życie takich modeli jest znacznie dłuższe niż w przypadku aut osobowych.

CZYTAJ TAKŻE: Carlos Tavares, prezes Grupy PSA: Jeszcze trochę brakuje, by Opel mocno stanął na nogach

Według Deutsche Welle udział PSA w europejskim rynku pojazdów użytkowych wynosi około 25 proc. Jak twierdzi francuski koncern, czyni go to liderem na tym rynku. [G]

współpraca: Danuta Walewska

Komunikat PSA zelektryzował rynek – fabryka Opla w Gliwicach rozpocznie produkcję dużych aut dostawczych z końcem 2021 r.. Docelowo z taśm ma zjeżdżać 100 tys. pojazdów rocznie. Będą to auta klasy Peugeota Boxera lub Citroena Jumpera – może to być nowa generacja któregoś z tych samochodów lub zupełnie nowy model.

Zmiana profilu?

Pozostało jeszcze 93% artykułu
Reklama
Od kuchni
Volvo zmierza ku giełdzie. Celuje w wycenę 20 mld dolarów
Materiał Promocyjny
W poszukiwaniu nowego pokolenia prezesów: dlaczego warto dbać o MŚP
Od kuchni
Czekasz na auto w leasingu? Możesz wziąć zastępcze
Od kuchni
Ceny samochodów kompaktowych wzrosły o 63 proc.
Od kuchni
Wielki powrót Astona Martina
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Od kuchni
Dealer będzie musiał odebrać wadliwe auto od klienta
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Reklama
Reklama