Fabryka FCA w Bielsku Białej.

Produkcję nowej generacji silników benzynowych rozpoczęła w Bielsku-Białej fabryka FCA Powertrain. To finał jednej z ważniejszych inwestycji w polskim przemyśle motoryzacyjnym w ostatnich latach.

Według nieoficjalnych informacji, koncern Fiat Chrysler Automobiles (firma nie podała wartości inwestycji) wydał na nią blisko miliard złotych.

CZYTAJ TAKŻE: Branża oponiarska w Polsce planuje inwestycje

Nowe silniki są paliwooszczędne i przyjazne dla środowiska. Spełniają europejska normę emisji spalin Euro 6D, która będzie obowiązkowa dla producentów samochodów od września 2018 roku. Bazują na modularnej i elastycznej konstrukcji oraz wykorzystują najbardziej zaawansowane systemy opracowane przez FCA, jak m.in. bezpośredni wtrysk z czterema zaworami na cylinder i doładowaniem czy technologia Multiliair III. W bielsku będą powstawać 3-cylindrowe silniki o pojemności 1 litra i mocy 120 KM oraz 4-cylindrowe o pojemności 1,3 litra oraz mocy 150 lub 180 KM.

mat.pras.

Pierwszym samochodem wyposażonym w nowe jednostki napędowe jest Jeep Renegade rocznik modelowy 2019, który został wprowadzony na rynek w czerwcu. W innych modelach koncernu nowe silniki z Bielska-Białej mają się pojawić przed końcem tego roku.

CZYTAJ TAKŻE: Fiat bez konkretów co do polskich fabryk

Obecnie nowa linia produkcyjna bielskich zakładów FCA Powertrain może produkować do 200 tys. silników rocznie. Do końca 2019 roku planowane jest uruchomienie drugiej linii, dzięki której zdolności zakładu wzrosną do 400 tys. sztuk rocznie. FCA Powertrain Poland zatrudnia 1150 osób i osiąga roczne przychody w wysokości 3,4 mld zł. Wartość eksportu w 2017 roku wyniosła 1,4 mld zł. Od chwili powstania w 2003 roku zakład wyprodukował ponad 7 mln silników.

mat.pras.

Rozbudowa bielskiej fabryki FCA to jedna z kluczowych dla polskiej branży motoryzacyjnej inwestycji w produkcję silników. W budowie jest także fabryka silników Daimlera w Jaworze, natomiast w Tychach jednostki napędowe  dla pojazdów koncernu PSA będzie produkować fabryka należąca wcześniej do General Motors. Ma ona specjalizować się w produkcji 3-cylindrowych silników PureTech z turbodoładowaniem. W produkcje silników w Polsce inwestuje także Toyota: w Jelczu-Laskowicach planowana jest produkcja nowoczesnych silników benzynowych o pojemności 2 litrów oraz półtoralitrowych silników stosowanych m.in. w napędach hybrydowych. Pierwsze zaczną zjeżdżać z linii we wrześniu 2019 r., a drugie – w niespełna rok później. Obie jednostki napędowe zaprojektowane są  w oparciu o nową globalną platformę projektową Toyoty (TNGA – Toyota New Global Architecture).

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Tesla: Produkcja Modelu 3 w namiocie

Fali krytyki, która spadła na szefa Tesli, Elona Muska, po części jest winien sobie ...

Skoda zapowiada nową Fabię

Skoda ujawnia kolejne szczegóły nowej generacji modelu Fabia i po raz pierwszy pokazuje jego ...

TOP 20 | Najchętniej kupowany samochód elektryczny w Europie

W styczniu 2020 roku najchętniej wybieranym samochodem wśród elektryków i hybryd plug-in był Renault ...

W niemieckim przemyśle motoryzacyjnym pracę może stracić nawet 100 tys. osób

Pandemia koronawirusa może zebrać żniwo tego co dzieje się obecnie na rynkach. W niemieckim ...

Poszerzona autostradowa obwodnica Poznania już przejezdna

Trzy pasy w każdą stronę dla ponad 100 tys. aut na dobę. W piątek, ...

Hyundai Tuscon: Lepiej być nie może

Nowy Tuscon nauczy cię zawsze korzystać z kierunkowskazów i pozwoli zabłysnąć wśród znajomych. SUV, ...