SsangYong Korando: Nowe rozdanie

Korando nie jest nowością na polskim rynku. Czwarta generacja SUV-a koreańskiej marki SsangYong jest najbardziej dopracowanym modelem oferowanym w Europie.

Publikacja: 30.01.2020 00:06

SsangYong Korando: Nowe rozdanie

Foto: moto.rp.pl

Przez wiele lat koreański koncern nie mógł przebić się choćby do pierwszej dwudziestki najpopularniejszych marek w Polsce. Teraz sytuacja może się zmienić. SsangYong mocno odświeża swoją gamę. Kilkanaście miesięcy temu pojawił się Rexton konkurujący między innymi z Jeepem Grand Cherokee, a teraz kompaktowe Korando. Pierwsze wcielenie tego modelu zadebiutowało w połowie lat 80. Technologicznie bazowało na podzespołach Jeepa. Pod koniec lat 90., Koreańczycy doszli do porozumienia z Mercedesem i zaczęli wykorzystywać niemieckie układy jezdne i napędowe. Możecie pamiętać Chairmana będącego wierną kopią Klasy S W140. Obecnie, dalekowschodni koncern wdraża własne technologie. W Korando znajdziemy tylko manualne skrzynie biegów pochodzące z magazynów Hyundaia.

""

SsangYong Korando.

Foto: moto.rp.pl

Korando ma 445 centymetrów długości, 187 szerokości i 162 wysokości. Prześwit wersji benzynowej wynosi przyzwoite 18,2 cm. Dodatkowo, w karoserię można wzbogacić w pełni LED-owymi reflektorami, elektrycznie unoszoną pokrywą bagażnika, a także 19-calowymi obręczami ze stopów lekkich. Zestaw uzupełniają chromowane elementy, przyciemnione szyby boczne, a także ciekawe tylne klosze z efektem trójwymiarowości. Na tle Forda Kuga, Renault Kadjara, czy Opla Grandlanda X, Korando jest przestronne. Oferuje sporo przestrzeni w dwóch rzędach. Kanapa jest wygodna, a przednie fotele nieźle wyprofilowane. Siedzisko kierowcy umieszczono znacznie niżej względem pasażera. Dodatkowo, oba miejsca można doposażyć w podgrzewanie z trzystopniową regulacją. Po otwarciu pokrywy bagażnika, przed użytkownikiem rozpościera się 551-litrowy przedział ładunkowy. Ma ciut za wysoko umieszczony próg załadunkowy, ale okazuje się praktyczny i foremny.

""

Foto: moto.rp.pl

Jakość materiałów wykończeniowych jest niezła. Całość solidnie spasowana i przyjemna dla oka. Widać, że ktoś przyłożył się do projektu i wzorował na bardziej doświadczonych producentach. Dodatkowo, możemy liczyć na wiele udogodnień elektronicznych. Standardowy wyświetlacz centralny ma 8 cali. Warto jednak postawić na topowy model dysponujący ekranem o przekątnej 9 cali. Jest kamera cofania i oparta na oprogramowaniu TomTom nawigacja. Na plus zasługuje fakt możliwości połączenia systemu z urządzeniami z Androidem i Apple. Wyświetlacz umieszczony przed oczami kierowcy ma 10,25 cala i wpisuje się w modny obecnie trend wirtualnych wskaźników. Możemy personalizować wygląd i w sposób czytelny przyjmować informacje przekazywane przez komputer pokładowy. Pośród dodatków, warto też wspomnieć o niewielkim oknie dachowym i dekoracyjnych panelach z podświetleniem z efektem 3D. Takich detali raczej nikt nie spodziewałby się w SsangYongu.

""

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

Najnowszy kompaktowy SUV z Korei pozytywnie zaskakuje swoimi właściwościami jezdnymi. Jest niezłe zawieszenie – sprężyste z precyzyjnym układem kierowniczym. SsangYongiem jeździ się komfortowo. Auto w kulturalny sposób filtruje nierówności i tylko delikatnie wychyla się w szybciej pokonywanych zakrętach. Jeśli wybierzecie wersję z napędem na obie osie, czwarta generacja koreańskiego auta pozwoli zjechać z asfaltu i z powodzeniem zapuszczać się w koleiny wypełnione błotem, czy piaszczyste szlaki. W mieście przydaje się prześwit przekraczający 18 centymetrów. Dodatkowo, auto zasilane olejem napędowym może ciągnąć przyczepę o masie 2 ton. Odmiana benzynowa o 500 kilogramów lżejszą.

""

Foto: moto.rp.pl

Korando oferuje dwie jednostki napędowej. Pierwsza z nich to 136-konny diesel o pojemności 1.6 litra o mocy 136 KM i 324 Nm. Może być sprzężony z manualną lub automatyczną skrzynią. Drugi z silników to benzynowe 1.5 T-GDI. Silnik pracuje dość aksamitnie i płynnie rozwija moc. Autorska konstrukcja ma 163 KM i 280 Nm, co pozwala rozpędzić się do setki w 10,1 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 193 km/h. Motor dość żwawo przyspiesza do 100 km/h i wigor traci w okolicach 130 km/h. Zużywa też akceptowalne ilości paliwa. Trasa testowa obejmująca głównie tereny niezabudowane owocowała konsumpcją na poziomie 7,5 litra.

""

Foto: moto.rp.pl

Auta w ostatnich kilkunastu miesiącach mocno podrożały, a SsangYong zamierza powalczyć o klienta właśnie ceną. Za podstawową wersję życzy sobie 79 900 złotych. W zamian dostajemy napęd na jedną oś, automatyczną, dwustrefową klimatyzację, manualną skrzynię biegów i aluminiowe felgi. Nieźle, jak na kompaktowego crossovera. Diesel wymaga dopłaty w wysokości 12 500 zł, a dobrze wyposażona wersja wiąże się z wydatkiem na poziomie 125 tysięcy zł. Korando przekonuje przestrzenią, niezłymi silnikami i bogatym wyposażeniem w standardzie. Ma też kilka systemów wsparcia kierowcy i przyzwoite multimedia.

""

Foto: moto.rp.pl

CZYTAJ TAKŻE: SsangYong Tivoli: Wielkie zmiany w małym Koreańczyku

SsangYong z zupełnie nowym Korando wprowadził na rynek ciekawą alternatywę w ofercie SUV. Koreańczycy zafundowali sobie nowe rozdanie i zaskoczą tym modelem niejednego klienta i konkurenta. To jest samochód, który trzeba zobaczyć, dotknąć i się nim przejechać. Nie ma co zrażać się dziwnie brzmiąca nazwą marki czy wręcz jej nieznajomością.

""

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

""

Ssang Young Korando.

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

Przez wiele lat koreański koncern nie mógł przebić się choćby do pierwszej dwudziestki najpopularniejszych marek w Polsce. Teraz sytuacja może się zmienić. SsangYong mocno odświeża swoją gamę. Kilkanaście miesięcy temu pojawił się Rexton konkurujący między innymi z Jeepem Grand Cherokee, a teraz kompaktowe Korando. Pierwsze wcielenie tego modelu zadebiutowało w połowie lat 80. Technologicznie bazowało na podzespołach Jeepa. Pod koniec lat 90., Koreańczycy doszli do porozumienia z Mercedesem i zaczęli wykorzystywać niemieckie układy jezdne i napędowe. Możecie pamiętać Chairmana będącego wierną kopią Klasy S W140. Obecnie, dalekowschodni koncern wdraża własne technologie. W Korando znajdziemy tylko manualne skrzynie biegów pochodzące z magazynów Hyundaia.

Pozostało 86% artykułu
Za Kierownicą
Podróż Rolls-Roycem Ghost po USA. Wyjątkowość miejsc i chwil
Za Kierownicą
Porsche elektrycznie. Jazda po torze e-nowościami i bicie rekordu
Za Kierownicą
Skoda Kodiaq: SUV, który potrafi wszystko
Za Kierownicą
Porsche Taycan Cross Turismo 4S: Zwykła podróż na prądzie przez pół Europy
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Za Kierownicą
Audi S8: S jak sport, siła i subtelność