Skoda Scala 1,5 TSI Style: Przeciwnik w klasie kompakt

Scala trafia w sam środek bardzo wymagającego segmentu kompaktowego. Najnowsza propozycja Skody ma wiele argumentów, by stać się ważnym graczem w swojej klasie. Sprawdzamy, co oferuje wersja ze 150-konną jednostką napędową i dwusprzęgłową skrzynią automatyczną.

Publikacja: 01.07.2019 11:02

Skoda Scala 1,5 TSI Style: Przeciwnik w klasie kompakt

Foto: moto.rp.pl

Scala bazuje na platformie modułowej MQB AO. Ma 4362 mm długości, 1793 szerokości i 1471 wysokości. Rozstaw osi wynosi 2649 milimetrów. Atrakcyjnie narysowane nadwozie można osadzić na 18-calowych obręczach ze stopów lekkich, przyciemnić boczne szyby i wyposażyć w pełni LED-owe, aktywne reflektory z funkcją dynamicznego doświetlania zakrętów i funkcją Coming/Leaving Home. Po zaryglowaniu centralnego zamka światła będą przez kilkadziesiąt sekund oświetlać drogę do domu. Wyłączą się automatycznie. Ponadto, mamy również swobodną możliwość personalizacji. Do wyboru oddano aż 12 lakierów i wiele dekoracyjnych akcentów. Lusterka boczne i klamki można utrzymać w kolorystyce karoserii. Ramkę grilla wypełnić chromem, podobnie jak listwę wzdłuż linii okien bocznych.

""

Skoda Scala / fot. moto.rp.pl/Martin Śliwa

moto.rp.pl

Ruszamy w drogę

Pod maską kompaktowej Skody mogą pracować zarówno benzynowe, jak i wysokoprężne jednostki. Wkrótce gamę uzupełni odmiana zasilana CNG. Póki co, najciekawiej prezentuje się 1.5 TSI o mocy 150 koni mechanicznych i 250 Nm dostępnych już przy 1500 obr./min. To w połączeniu z wydajnym automatem gwarantuje sporo wrażeń. Wystarczy spojrzeć na suche dane techniczne. Auto potrzebuje zaledwie 8,2 sekundy na sprint do setki i zatrzymuje wskazówkę prędkościomierza na 219 km/h. Osiągi godne sportowca mają swoje odzwierciedlenie na drodze. 4-cylindrowy motor żwawo reaguje na polecenia wydawane prawą nogą kierowcy. Chętnie nabiera prędkości i lekkiej zadyszki dostaje dopiero w okolicy 160 km/h. Nie ma też większego znaczenia obecność na pokładzie 2-3 dodatkowych osób i bagażu w 467-litrowym bagażniku. Podczas dynamicznych startów spod świateł pomaga elektroniczna szpera.

""

fot. moto.rp.pl / Martin Śliwa

moto.rp.pl

Z dobrymi osiągami idą w parze właściwości jezdne. W testowanym egzemplarzu obecne było adaptacyjne zawieszenie (1850 zł) pozwalające dopasować tryb jazdy do warunków na drodze i preferencji kierowcy. W trybie Eco rozleniwia układ kierowniczy i zwiększa komfort filtrowania nierówności. Tryb dynamiczny wyostrza pracę poszczególnych komponentów, umożliwiając naprawdę szybkie pokonywanie zakrętów. Neutralne zachowanie samochodu w ostrych łukach potrafi podnieść poziom adrenaliny. Skoda robi to naprawdę dobrze. W szybkiej jeździe pomaga wierne oddanie aktualnej pozycji kół i sprawnie żonglująca przełożeniami automatyczna skrzynia.

""

fot. moto.rp.pl/Martin Śliwa

moto.rp.pl

W normalnej, codziennej eksploatacji wysoko trzeba też ocenić tryb Normal, gdzie poszczególne układy zostają nieco „zmiękczone”. Pracują wciąż precyzyjnie, jednak gwarantują spokój i ciszę, zwłaszcza na nierównych nawierzchniach. Tam Skoda przekonuje stabilnością i komfortowym neutralizowaniem ubytków w asfalcie oraz poprzecznych uskoków. Na autostradzie pewnie trzyma się drogi i zapewnia wysoki komfort akustyczny. To jeden z najlepiej wyciszonych kompaktów na rynku. Utrzymywanie stałej prędkości na drogach szybkiego ruchu gwarantuje również niskie zużycie paliwa. 6,5 litra przy szybkości na poziomie 130-140 km/h to godny odnotowania rezultat. W mieście komputer pokładowy wskaże 7-7,5 litra, a w spokojnej trasie bez problemu da się zejść do 5,5 litra. To zasługa nowoczesnej technologii zastosowanej w benzynowym silniku. Podczas jazdy z mniejszym obciążeniem, komputer odłącza dwa cylindry. Co ciekawe, robi to bezszelestnie i niewyczuwalnie. Dowiadujemy się o tym dzięki komunikatowi wyświetlanemu na ciekłokrystalicznych wskaźnikach.

""

moto.rp.pl

Pewność prowadzenia to nie wszystko. Kierowca ma szerokie pole elektronicznego wsparcia. Asystent pasa ruchu w połączeniu z adaptacyjnym tempomatem to wstęp do autonomiczności. Zestaw radarów i czujników utrzymuje auto pomiędzy liniami wyznaczającymi pas ruchu i zachowa bezpieczną, stałą odległość względem poprzedzającego pojazdu. Do tego należy doliczyć asystenta martwego pola monitorującego aż 70 metrów przestrzeni, a także układ wykrywający zagrożenie i automatycznie uruchamiający hamulce w razie braku reakcji kierowcy. Elektronika rozpoznaje też znaki drogowe i sugeruje krótki postój, gdy dostrzeże zmęczenie użytkownika.

""

moto.rp.pl

Rozsiądź się wygodnie

Niewiele jest bezpośrednich konkurentów oferujących równie dużo przestrzeni w kabinie. Przednie fotele wyposażone opcjonalnie w elektryczną regulację, mają niezłe wyprofilowanie boczne i gwarantują wysoki poziom wygody nawet podczas kilkuset kilometrowej podróży. Z tyłu miejsca jest bardzo dużo. Z powodzeniem zmieszczą się koszykarze. Za ich plecami znajdziemy praktyczny i ustawny kufer o pojemności 467 litrów. Ma podwójną podłogę i wiele przydatnych haczyków i siatek skutecznie zabezpieczających bagaż. Po złożeniu asymetrycznego oparcia zyskujemy dostęp o imponujących 1410 litrów. Spory otwór załadunkowy pozwoli bez trudu zapakować pralkę lub lodówkę. Albo jedno i drugie.

""

moto.rp.pl

Ponadto, mamy do dyspozycji wiele udogodnień elektronicznych. Skoda w tej kwestii bliska jest polityce marek z metką premium. Daje klientowi ogromne możliwości personalizacji. Przed oczami kierowcy warto umieścić wirtualne zegary o przekątnej 10,25 cala. Mają zmienną grafikę, wysoką rozdzielczość i cechują się nienaganną czytelnością wskazań. W środkowej części kokpitu nowość stanowi ekran, który w topowej wersji ma aż 9,2 cala. W przeciwieństwie do innych modeli koncernu, tutaj wyświetlacz został lekko wyciągnięty przed deskę rozdzielczą, by ułatwić użytkownikowi codzienną obsługę. System łączy się z internetem i po raz pierwszy w historii marki bezprzewodowo ze smartfonami opartymi na Androidzie lub Apple CarPlay. To nie lada gratka dla gadżeciarzy, bowiem na centralny monitor można błyskawicznie przenieść ulubione aplikacje z telefonu. Nawigacja w czasie rzeczywistym analizuje natężenie ruchu, a wydajny układ dźwiękowy oparty na 8-głośnikowej instalacji pozwala cieszyć się wysoką jakością muzyki.

""

moto.rp.pl

Do tego należy doliczyć podgrzewane siedziska, wielofunkcyjną, obszytą skórą i podgrzewaną kierownicę, parasolkę w drzwiach kierowcy, kamerę cofania, bezluczykowy dostęp do pojazdu czy dach panoramiczny. Sporo gadżetów pogrupowano w atrakcyjnie wycenione pakiety wyposażeniowe.

""

moto.rp.pl

Cena na miarę bestsellera

Scala ma garść argumentów, by mocno namieszać w tym wymagającym, kompaktowym segmencie. Ma dopracowany układ jezdny, przestronne i dobrze wykończone wnętrze, a także szereg nowoczesnych technologii wpływających na wygodę podczas codziennej eksploatacji. Ze 150-konnym silnikiem przypadnie do gustu kierowcom z żyłką sportowca.

Poza atrakcyjnym wyglądem, szeroką możliwością personalizacji i dynamicznym motorem, magnesem dla klienta jest cena. Scalę ze 115-konnym silnikiem benzynowym można mieć już za 66 500 złotych. 1.5 TSI z automatyczną skrzynią to wydatek na poziomie 84 250 zł. W tej kwocie otrzymujemy jednak bogate wyposażenie z zakresu komfortu i bezpieczeństwa. Można też posiłkować się inną formą finansowania. W 4-letnim programie Kredyt Niskich Rat, Skodę z 1.0 TSI wyceniono na 665 złotych netto miesięcznie. 1.5 TSI to wydatek o kilkadziesiąt złotych wyższy.

""

moto.rp.pl

""

moto.rp.pl

""

moto.rp.pl

""

moto.rp.pl

""

moto.rp.pl

""

moto.rp.pl

""

moto.rp.pl

""

moto.rp.pl

""

moto.rp.pl

Scala bazuje na platformie modułowej MQB AO. Ma 4362 mm długości, 1793 szerokości i 1471 wysokości. Rozstaw osi wynosi 2649 milimetrów. Atrakcyjnie narysowane nadwozie można osadzić na 18-calowych obręczach ze stopów lekkich, przyciemnić boczne szyby i wyposażyć w pełni LED-owe, aktywne reflektory z funkcją dynamicznego doświetlania zakrętów i funkcją Coming/Leaving Home. Po zaryglowaniu centralnego zamka światła będą przez kilkadziesiąt sekund oświetlać drogę do domu. Wyłączą się automatycznie. Ponadto, mamy również swobodną możliwość personalizacji. Do wyboru oddano aż 12 lakierów i wiele dekoracyjnych akcentów. Lusterka boczne i klamki można utrzymać w kolorystyce karoserii. Ramkę grilla wypełnić chromem, podobnie jak listwę wzdłuż linii okien bocznych.

Pozostało 89% artykułu
Za Kierownicą
Porsche 911 Dakar RED58 Special: Uszanowanie, panie Sobiesławie
Za Kierownicą
Ford Transit Trail: Dostawczak z twarzą Raptora
Za Kierownicą
Volkswagen ID. Buzz: Wyjątkowość całości
Za Kierownicą
Ford Kuga vs. Toyota Rav4: Podobne, ale nie takie same
Za Kierownicą
Tesla Model S Plaid: Elektryczna bestia