Drogie paliwo sprawia, że jeździmy tyle samo, ale wolniej

Wakacje to okres wyjazdów. Wysokie ceny paliw skłoniły analityków aplikacji NaviExperta do szczegółowej analizy zachowań klientów.

Publikacja: 04.07.2022 06:47

Drogie paliwo sprawia, że jeździmy tyle samo, ale wolniej

Foto: Adobe Stock

W pierwszej kolejności zliczono ile kilometrów pokonują kierowcy. Specjaliści z Telematics Technologies wzięli pod lupę średnie dzienne przebiegi przypadające na statystycznego użytkownika aplikacji NaviExpert. Porównanie dotyczyło ostatniego miesiąca (25.05-22.06) oraz analogicznego okresu z ubiegłego roku, gdy cena za litr paliwa była na poziomie 5,3 zł. Okazało się, że w tym aspekcie praktycznie nic się nie zmieniło i dystanse pokonywane przez korzystających z nawigacji kierowców są na takim samym poziomie jak rok temu.

Kolejną kwestią, której postanowili przyjrzeć się eksperci był styl jazdy na drogach, gdzie limit prędkości był większy niż 90 km/h. W ramach badania przeanalizowali przyzwyczajenia 5000 kierowców, którzy w wyznaczonych okresach przejechali po trasach szybkiego ruchu ponad 2,3 mln kilometrów. Analizy dotyczyły dwóch dwutygodniowych okresów – od 28 kwietnia do 12 maja (cena pb95 6,5–6,85 zł) oraz od 9 do 23 czerwca (cena pb95 w okolicy 8zł). – Z naszych danych wynika, że w ostatnich dwóch tygodniach na drogach szybkiego ruchu wzrósł udział procentowy kilometrów pokonywanych zgodnie z przepisami. Spadł natomiast udział tych pokonywanych z przekroczeniem prędkości – i to szczególnie widać na autostradach. W czerwcu udział procentowy kilometrów pokonywanych z przekroczeniem o mniej niż 10km/h spadł na autostradach o ponad 11 proc. z przekroczeniem w przedziale 10-30km/h o 5 proc. – tłumaczy Katarzyna Przybylska z Telematics Technologies.

Czytaj więcej

Motoryzacyjne marki premium - jedyny segment, którego wartość sprzedaży wzrosła

W efekcie można powiedzieć, że z analizy Telematics Technologies wynika, że wyższe ceny mandatów i paliw wywierają wpływ na zachowanie kierowców. Trudno jednak stwierdzić jak długo ten stan się utrzyma bo wyższe stawki mandatów przyniosły tylko krótkotrwały efekt przepisowej jazdy. Być może teraz będzie inaczej, bo kierowcy będą sobie przypominać o skutkach nieekonomicznej jazdy za każdym razem podczas tankowania auta. Niewykluczone też, że wpływ na zachowanie kierowców i przedłużenie efektu "spowolnienia" będzie miał też fakt, że od 17 czerwca dostęp do punktów karnych zebranych przez kierowców mają ubezpieczyciele, którzy już zapowiedzieli, że będą te informacje wykorzystywać do podnoszenia składek OC.

– Z naszych analiz wynika, że próg bólu, jeśli chodzi o cenę paliwa nie został jeszcze przekroczony. Ale zarówno wśród klientów indywidualnych, jak i korporacyjnych, które zarządzają całymi flotami pojazdów widzimy już wzrost zainteresowania technikami obniżającymi spalanie paliwa. W tym zresztą staramy się aktywnie pomagać. Tak w nawigacji, jak i aplikacji dla kierowców flotowych udostępniamy funkcję analizy stylu jazdy kierowcy i spersonalizowanych wskazówek wspierających jego optymalizację, co wpływa nie tylko na bezpieczeństwo, ale także na obniżenie spalania – komentuje Katarzyna Przybylska.

Czytaj więcej

Kupujemy coraz starsze samochody. Najwyższy wynik w historii

W pierwszej kolejności zliczono ile kilometrów pokonują kierowcy. Specjaliści z Telematics Technologies wzięli pod lupę średnie dzienne przebiegi przypadające na statystycznego użytkownika aplikacji NaviExpert. Porównanie dotyczyło ostatniego miesiąca (25.05-22.06) oraz analogicznego okresu z ubiegłego roku, gdy cena za litr paliwa była na poziomie 5,3 zł. Okazało się, że w tym aspekcie praktycznie nic się nie zmieniło i dystanse pokonywane przez korzystających z nawigacji kierowców są na takim samym poziomie jak rok temu.

Pozostało 85% artykułu
Za ile jeździć
Pierwsze miasto w USA zaczyna pobierać opłatą za wjazd samochodem. Tanio nie jest
Za ile jeździć
Takich rabatów Toyota jeszcze nie miała. Gigantyczny upust plus bony na paliwo
Materiał Promocyjny
Zaawansowane rozwiązania Shell API – jak ułatwiają zarządzanie kartami paliwowymi?
Za ile jeździć
Auta serwisowanie w ASO droższe o minimum 10 proc. na rynku wtórnym
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Za ile jeździć
Nowe opłaty dla ciężarówek mogą zrujnować biznes w Polsce. Niemcy już je mają