Przełom nastąpił po rozmowach handlowych między chińskim ministrem handlu Wangiem Wentao a komisarzem UE ds. handlu Marosem Sefcoviciem, które odbyły się w Paryżu w zeszłym tygodniu. Pekin przyznał również licencje na pierwiastki ziem rzadkich dostawcom amerykańskim takim jak General Motors, Ford i grupie Stellantis. To oznacza, że np. Stellantis może rozwiązać swoje problemy produkcyjne. Wszystko zaczęło się na początku kwietnia kiedy Ministerstwo Handlu Chin nałożyło ograniczenia eksportowe na kilka pierwiastków ziem rzadkich i magnesów, które są powszechnie stosowane w sektorach motoryzacyjnych, ale również w sektorze obronnym i energetycznym. Ograniczenia były częścią odpowiedzi na podwyżkę taryf na produkty Pekinu utworzone przez prezydenta USA Donalda Trumpa.
Czytaj więcej
Chiński producent samochodów BYD opracowuje elektryczny minivan przeznaczony na rynek japoński. T...
Niektóre z dotkniętych pierwiastków ziem rzadkich były kluczowymi komponentami do produkcji zarówno silników spalinowych, jak i samych aut elektrycznych. Przełom, który teraz najwyraźniej nastąpił jest bardzo dobrą wiadomością dla producentów aut w Europie i USA. Brak komponentów mocno utrudnił i spowolnił produkcję elektrycznych modeli aut. Jak podkreślają eksperci europejskie firmy przez wojnę handlową wywołaną przez Trumpa znalazła się w ogniu krzyżowym tej eskalacji handlowej.
W kwestii metali ziem rzadkich Chiny rozdają karty
Chiny są niekwestionowanym liderem łańcucha dostaw minerałów krytycznych, odpowiadając za około 60 proc. światowej produkcji minerałów i materiałów ziem rzadkich. Urzędnicy amerykańscy i eksperci w Europie ostrzegali wcześniej, że ta dominacja stanowi wyzwanie strategiczne w obliczu przejścia na bardziej zrównoważone źródła energii. Niektórzy analitycy porównali ogólnobranżowy nacisk na dostawy magnesów ziem rzadkich do globalnego kryzysu półprzewodników, który zakłócił produkcję samochodów podczas pandemii koronawirusa. A to dopiero początek, oczekuje się, że popyt na pierwiastki ziem rzadkich i minerały krytyczne wzrośnie wykładniczo w nadchodzących latach z powodu wzrostu tempa na elektromobilność i czystą energię.
Czytaj więcej
Chiński gigant motoryzacyjny BYD rozpoczyna ofensywę w Europie, która wiąże się nie tylko ze sprz...