Niemiecka motoryzacja pogrąża się w depresji

Indeks klimatu biznesowego dla niemieckiej motoryzacji spadł w maju do rekordowych -31,8 pkt z -30,7 w kwietniu, poinformował Instytut Badań Ekonomicznych ifo z Monachium. Winna niepewność wokół taryf celnych USA.

Publikacja: 03.06.2025 13:05

Amerykańska wojna celna wpływa na oczekiwania eksportowe branży motoryzacyjnej

Amerykańska wojna celna wpływa na oczekiwania eksportowe branży motoryzacyjnej

Foto: AdobeStock

- Niepewność związana z cłami amerykańskimi powoduje problemy dla przemysłu motoryzacyjnego w Niemczech – komentuje pogarszające się wyniki Anita Wölfl, ekspertka ds. przemysłu z instytutu ifo.  Wyniki badań nastrojów niemieckiej motoryzacji przez ifo odróżniają się jednak od nastrojów w pozostałej części niemieckiego biznesu. Tutaj również są one na minusie, ale odbijają w górę. Przedsiębiorstwa oceniły w maju swoją obecną sytuację biznesową przeciętnie na -35,3 pkt, ale to postęp wobec -36,1 pkt w kwietniu. Jednak oczekiwania biznesowe spadły do -28,3 pkt w maju z -25,2 pkt w kwietniu.

Czytaj więcej

Tesla w największym kryzysie w swojej historii. Volkswagen 200 proc. w górę

Powody złego klimatu są niestety łatwe do wskazania, ale trudne do zmiany – zauważalny wpływ na nastroje biznesowe ma obok niestabilnej polityki celnej prezydenta USA spora konkurencja z Chin. Bezpośrednio amerykańska wojna celna wpływa na oczekiwania eksportowe branży motoryzacyjnej: w maju ich wskaźnik się poprawił, osiągając poziom -0,8 pkt, jednak w kwietniu spadł do -11,6 pkt.

Przetasowania na europejskim rynku. Niemiecka marka wygrywa z Teslą

Ten rok przynosi spore zmiany w europejskiej motoryzacji, m.in. zdetronizowana została Tesla. Dotychczasowy lider segmentu elektryków przeżywa największy w swojej historii kryzys: sprzedał w styczniu niespełna 10 tys. aut, o 45 proc. mniej w ujęciu rocznym. Największym wygranym tego bezprecedensowego kryzysu amerykańskiej marki został Volkswagen, zwłaszcza jego model Volkswagen ID.4, który w styczniu został najchętniej kupowanym samochodem elektrycznym w Europie.

Czytaj więcej

Chińskie koncerny motoryzacyjne nie traktują Europy jak rynku pobocznego

- Niepewność związana z cłami amerykańskimi powoduje problemy dla przemysłu motoryzacyjnego w Niemczech – komentuje pogarszające się wyniki Anita Wölfl, ekspertka ds. przemysłu z instytutu ifo.  Wyniki badań nastrojów niemieckiej motoryzacji przez ifo odróżniają się jednak od nastrojów w pozostałej części niemieckiego biznesu. Tutaj również są one na minusie, ale odbijają w górę. Przedsiębiorstwa oceniły w maju swoją obecną sytuację biznesową przeciętnie na -35,3 pkt, ale to postęp wobec -36,1 pkt w kwietniu. Jednak oczekiwania biznesowe spadły do -28,3 pkt w maju z -25,2 pkt w kwietniu.

Tu i Teraz
Jest taki sam na całym świecie. Dlaczego znak "Stop" jest ośmiokątem?
Tu i Teraz
Czy Tesla musi wymienić komputery w 4 mln aut? Są zbyt słabe dla autonomicznej jazdy
Tu i Teraz
Chiński producent chwali się 60 letnim doświadczeniem w branży moto
Tu i Teraz
Chińskie koncerny motoryzacyjne nie traktują Europy jak rynku pobocznego
Tu i Teraz
Rynek wynajmu długoterminowego aut rośnie, wypożyczalnie tracą
Tu i Teraz
Stellantis ma nowego szefa. To będzie jedno z trudniejszych zadań w branży moto
Tu i Teraz
Ameryka wraca do silników spalinowych. GM inwestuje 888 mln USD w nową generację V8