Tesla chciałaby znacząco rozbudować Gigafactory 4 w niemieckim Grünheide w Brandenburgii. Oprócz obecnej działki o powierzchni 300 hektarów, na dodatkowej działce o powierzchni 170 hektarów powstać ma budynek produkcyjny, bocznica kolejowa, magazyny, stacja uzdatniania wody i swego rodzaju przedszkole dla dzieci pracowników. Jednak opór wielu grup społecznych jest ogromny. Co chwila mają miejsce demonstracje, a ostatnio nawet podpalenie. Po tym incydencie, który uziemił produkcję na kilka dni w fabryce pojawił się Elon Musk. Spotkał się ze swoimi pracownikami, premierem Brandenburgii Dietmarem Woidke (SPD) i burmistrzem Berlina Kaiem Wegnerem (CDU). Podczas tej wizyty zobowiązał się do rozbudowy zakładu.
Czytaj więcej
Nowoczesne samochody są w coraz większym kręgu zainteresowań hakerów. Przez większą liczbę udogodnień oraz rozwiązań cyfrowych konieczne jest ich odpowiednie zabezpieczanie. Okazuje się, że czasem to zawodzi, czego dowodem są ostatnie doniesienia dotyczące Tesli i Flippera Zero.
Pod Berlinem produkowana ma być tania Tesla i elektryczna ciężarówka
Oprócz syna, który ma na imię X Æ A-XII Elon Musk miał w swoim bagażu dwie niespodzianki. Rozbudowę Gigafactory Berlin-Brandenburgia, która ma umożliwić produkcję nowego, niedrogiego masowego auta, o prawdopodobnej nazwie Tesla Model 2 oraz budowanie elektrycznej ciężarówki. Musk obiecał, że wkrótce na obrzeżach Berlina będzie budowanych milion samochodów elektrycznych rocznie. Planowana rozbudowa fabryki wymaga wycinki kolejnych plantacji sosny. Aby zrekompensować dotychczas wykarczowane obszary, Tesla obsadziła lasem mieszanym obszary w Brandenburgii, które nie nadają się już do ekonomicznego wykorzystania. Niemniej jednak przeciwnicy krytykują te pomysły Elona Muska. Jak dotąd nie przeprowadzono reprezentatywnych badań dotyczących tego, co miejscowa ludność sądzi o planach ekspansji Tesli. Na początku roku amerykański producent samochodów zorganizował objazdową prezentację, aby promować zrozumienie wśród około 8 000 dotkniętych mieszkańców regionu. Za rozbudową fabryki w dużej mierze opowiadają się także politycy. 16 lutego 2024 r. urządzono referendum, w którym frekwencja wyniosła około 70 procent. Większość głosów mieszkańców jest przeciwna rozbudowie Gigafactory Berlin/Brandenburg. Oddano 3499 głosów na „nie” i 1882 głosów na „tak”.
Tesla Semi Truck
Jednak jest mało prawdopodobne, aby Elon Musk brał pod uwagę głosowanie około 8 000 mieszkańców, którego wynik nie jest prawnie wiążący. Jednak miasto nadal ma w rękach pewne dźwignie za pośrednictwem władz lokalnych, które mogą wymagać kompromisu od amerykańskiej firmy. Elon Musk zapowiedział już, że należy zintensyfikować współpracę z gminą. Od 14 marca 2024 r. dostępny jest nowy plan zagospodarowania przestrzennego ze znacznie mniejszymi wymaganiami. Nowy plan zagospodarowania przestrzennego przewiduje oszczędzenie około 70 hektarów lasu. Jednak planowana produkcja ogniw akumulatorowych zlokalizowana jest częściowo w strefie ochrony wód, podobnie jak instalacja recyklingu ścieków procesowych.