Elon Musk chce powiększyć fabrykę pod Berlinem. W planach produkcja taniej Tesli

Podczas swojej wizyty w gigafactory pod Berlinem Elon Musk wyraził swoje poparcie dla rozbudowania fabryki i uruchomienie produkcji taniego modelu Tesli oraz ciężarówki Semi. Szef Tesli jednak musi liczyć się z oporem aktywistów.

Publikacja: 16.03.2024 08:42

Elon Musk chce powiększyć fabrykę pod Berlinem. W planach produkcja taniej Tesli

Foto: mat. prasowe

Tesla chciałaby znacząco rozbudować Gigafactory 4 w niemieckim Grünheide w Brandenburgii. Oprócz obecnej działki o powierzchni 300 hektarów, na dodatkowej działce o powierzchni 170 hektarów powstać ma budynek produkcyjny, bocznica kolejowa, magazyny, stacja uzdatniania wody i swego rodzaju przedszkole dla dzieci pracowników. Jednak opór wielu grup społecznych jest ogromny. Co chwila mają miejsce demonstracje, a ostatnio nawet podpalenie. Po tym incydencie, który uziemił produkcję na kilka dni w fabryce pojawił się Elon Musk. Spotkał się ze swoimi pracownikami, premierem Brandenburgii Dietmarem Woidke (SPD) i burmistrzem Berlina Kaiem Wegnerem (CDU). Podczas tej wizyty zobowiązał się do rozbudowy zakładu.

Czytaj więcej

Urządzeniem za 1150 zł można w kilka sekund zhakować Teslę

Pod Berlinem produkowana ma być tania Tesla i elektryczna ciężarówka

Oprócz syna, który ma na imię X Æ A-XII Elon Musk miał w swoim bagażu dwie niespodzianki. Rozbudowę Gigafactory Berlin-Brandenburgia, która ma umożliwić produkcję nowego, niedrogiego masowego auta, o prawdopodobnej nazwie Tesla Model 2 oraz budowanie elektrycznej ciężarówki. Musk obiecał, że wkrótce na obrzeżach Berlina będzie budowanych milion samochodów elektrycznych rocznie. Planowana rozbudowa fabryki wymaga wycinki kolejnych plantacji sosny. Aby zrekompensować dotychczas wykarczowane obszary, Tesla obsadziła lasem mieszanym obszary w Brandenburgii, które nie nadają się już do ekonomicznego wykorzystania. Niemniej jednak przeciwnicy krytykują te pomysły Elona Muska. Jak dotąd nie przeprowadzono reprezentatywnych badań dotyczących tego, co miejscowa ludność sądzi o planach ekspansji Tesli. Na początku roku amerykański producent samochodów zorganizował objazdową prezentację, aby promować zrozumienie wśród około 8 000 dotkniętych mieszkańców regionu. Za rozbudową fabryki w dużej mierze opowiadają się także politycy. 16 lutego 2024 r. urządzono referendum, w którym frekwencja wyniosła około 70 procent. Większość głosów mieszkańców jest przeciwna rozbudowie Gigafactory Berlin/Brandenburg. Oddano 3499 głosów na „nie” i 1882 głosów na „tak”.

Tesla Semi Truck

Tesla Semi Truck

mat. prasowe

Jednak jest mało prawdopodobne, aby Elon Musk brał pod uwagę głosowanie około 8 000 mieszkańców, którego wynik nie jest prawnie wiążący. Jednak miasto nadal ma w rękach pewne dźwignie za pośrednictwem władz lokalnych, które mogą wymagać kompromisu od amerykańskiej firmy. Elon Musk zapowiedział już, że należy zintensyfikować współpracę z gminą. Od 14 marca 2024 r. dostępny jest nowy plan zagospodarowania przestrzennego ze znacznie mniejszymi wymaganiami. Nowy plan zagospodarowania przestrzennego przewiduje oszczędzenie około 70 hektarów lasu. Jednak planowana produkcja ogniw akumulatorowych zlokalizowana jest częściowo w strefie ochrony wód, podobnie jak instalacja recyklingu ścieków procesowych.

Czytaj więcej

Xiaomi ujawnia parametry modelu SU7, swojego pierwszego samochodu elektrycznego

Czytaj więcej

Chińczycy ograją zakaz Unii Europejskiej. Kupują ziemię pod fabrykę elektryków

Tesla chciałaby znacząco rozbudować Gigafactory 4 w niemieckim Grünheide w Brandenburgii. Oprócz obecnej działki o powierzchni 300 hektarów, na dodatkowej działce o powierzchni 170 hektarów powstać ma budynek produkcyjny, bocznica kolejowa, magazyny, stacja uzdatniania wody i swego rodzaju przedszkole dla dzieci pracowników. Jednak opór wielu grup społecznych jest ogromny. Co chwila mają miejsce demonstracje, a ostatnio nawet podpalenie. Po tym incydencie, który uziemił produkcję na kilka dni w fabryce pojawił się Elon Musk. Spotkał się ze swoimi pracownikami, premierem Brandenburgii Dietmarem Woidke (SPD) i burmistrzem Berlina Kaiem Wegnerem (CDU). Podczas tej wizyty zobowiązał się do rozbudowy zakładu.

Pozostało 83% artykułu
Tu i Teraz
Jesienią Zakopianka zyska kolejne 16 km nowej trasy. Budowa kosztowała 1 mld zł
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Tu i Teraz
Luksusowy samochód elektryczny zapalił się po wypadku w Warszawie
Tu i Teraz
Dolny Śląsk otrzyma nowy odcinek trasy S3 z dwoma tunelami. Dłuższy ma 2,3 km
Tu i Teraz
Auto Nostalgia, czyli najstarsze w Polsce targi pojazdów zabytkowych
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Tu i Teraz
Miko Marczyk i Szymon Gospodarczyk wystartują w Rajdzie Świdnickim