W programie „Śniadanie w Trójce” politycy dyskutowali o decyzji Rady Unii Europejskiej, która 28 marca przyjęła rozporządzenie z pakietu Fit for 55, określające rygorystyczne normy emisji dwutlenku węgla dla nowych samochodów osobowych i dostawczych. – Ta decyzja jest niesprawiedliwa ze względu na dochody ludzi – stwierdził w "Trójce" wiceminister kultury Jarosław Sellin. – Dzisiaj samochodami elektrycznymi jeździ 15 procent Europejczyków; w różnych krajach różnie się to rozkłada. Te samochody są potwornie drogie – dodał.
Czytaj więcej
Transformacja napędowa niesie za sobą szereg wyzwań. Wśród nich jest również konieczność zapewnie...
Procentowy udział podany przez wiceministra jest jednak zawyżony, jeżeli weźmie się pod uwagę ogólna liczbę pojazdów w Europie. Zgodnie z danymi opublikowanymi przez Eurostat 30 marca 2023 roku, we wszystkich 27 krajach Europy w 2021 roku było 253 305 631 samochodów osobowych, w tym 1 928 307 wyłącznie z napędem czysto elektrycznym. Oznacza to, że auta typu BEV stanowiły 0,76 proc. wszystkich, czyli dwadzieścia razy mniej niż odsetek podany przez Jarosława Sellina. Jeżeli pod uwagę weźmie się dane z 34 krajów Europy, gdzie tylko w 2021 roku było 2 840 105 aut elektrycznych, to ich odsetek w odniesieniu do całego parku pojazdów (287 558 521), stanowił 0,99 proc.
Wspomniane 15 proc. przez Jarosława Sellina dotyczy tak naprawdę tylko Norwegii, gdzie udział tego typu samochodów w ogólnym ujęciu parku zarejestrowanych pojazdów osobowych wynosił 15,5 proc. W kolejnych pięciu krajach: Holandii, Danii, Szwecji, Islandii i Liechtensteinie udział aut elektrycznych w ogólnej liczbie osobowych przekracza 2 proc. W Niemczech z kolei odsetek aut elektrycznych wynosił 1,27 proc. Polska znalazła się na 30. miejscu w analizowanym zestawieniu Eurostatu – odsetek aut z napędem elektrycznym wynosił u nas w 2021 roku 0,07 proc. (18,1 tys.). W Europie według Eurostatu najbardziej powszechnym rodzajem napędowym są pojazdy z silnikami zasilanymi benzyną – 61 proc. osobowego parku samochodów. Przodującymi krajami wybierającymi ten typ napędu są Niemcy, Francja, Włochy i Polska.
Czytaj więcej
Nowe topowe BMW serii 7 pojawi się najpierw jako całkowicie elektryczny i7. Limuzyna z technologi...