Europa zmierza w transporcie ku zeroemisyjności oraz neutralności klimatycznej. Ten cel ma zostać osiągnięty przez szereg decyzji, które nie wszystkim się podobają. Przykładem może być m.in. Green Deal czy rozporządzenie z pakietu Fit for 55, dotyczące zakazu sprzedaży nowych pojazdów spalinowych od 2035 roku. Choć nie wiadomo, czy dojdzie ono do skutku przez precedens związany z opóźnieniem głosowania w Radzie Europejskiej i zaproponowaniem „ultimatum” dotyczącego e-paliw, to jest to jasny sygnał w którą stronę chce podążać zjednoczona Europa. Również producenci pojazdów widząc nadchodzące oczekiwania znacząco przyspieszyli tempo transformacji oferty pojazdów, wprowadzając na rynek coraz to większą liczbę samochodów w pełni elektrycznych. W Polsce dostępnych jest 108 zelektryfikowanych modeli aut. W ślad za ofertą oraz wyzwaniami stawianymi przez Europę oraz samych producentów, konieczna jest też kadra pracownicza. Nowe fabryki nastawione na produkcję podzespołów do e-samochodów, w tym baterii wysokonapięciowych, wymagają wykwalifikowanej kadry pracowniczej. By zapewnić grupę ekspercką, która już niedługo może wdrożyć się w nowe zadania, Komisja Europejska w 2017 roku powołała do życia Europejski Sojusz Bateryjny (EBA – European Battery Alliance).

Czytaj więcej

Xiaomi MS11: Pierwszy elektryczny samochód chińskiego giganta elektroniki

Przez sześć lat funkcjonowania sojusz zjednoczył 700 firm i instytucji, a także startupów i środowisk akademickich skupionych wokół całego łańcucha wartości baterii – od wydobycia surowców po recycling. Łączy je jeden cel – zbudowanie silnego i konkurencyjnego przemysłu bateryjnego w Unii Europejskiej. Inicjatywa ma zapewnić interesariuszom wiodącą pozycję na rynku bateryjnym, którego wartość w 2025 r. ma sięgnąć 250 mld euro. – W roku 2022 w Unii Europejskiej zarejestrowano 1,1 miliona nowych osobowych pojazdów elektrycznych (BEV) - to 28 proc. wzrost w stosunku do roku wcześniejszego. W postępującym procesie transformacji transportu kluczową rolę odgrywa przemysł bateryjny, który już teraz sygnalizuje potrzebę zatrudnienia 800 000 pracowników - będą oni musieli być przeszkoleni ponownie lub doszkoleni do 2025 r. – podkreśliła Maria Majewska, Manager ds. Nowej Mobilności PSPA. Ekspertka PSPA dodała również, że Polska zajmuje dziś pierwszą pozycję w Europie oraz piątą na świecie pod względem produkcji ogniw litowo-jonowych i powiązanych komponentów. – Aby utrzymać miejsce lidera, konieczne jest zapewnienie branży wykwalifikowanych kadr. EBA Academy ma być narzędziem do zdobycia niezbędnych kompetencji w tej dziedzinie – wskazała.

Czytaj więcej

BMW X7 M60i: Coś więcej niż modernizacja

Uwzględniając istotną rolę Polski w łańcuchu transformacji napędowej, EBA Adacemy funkcjonuje również w naszym kraju. W ramach działań EBA Academy Polska, od 2022 roku oferowane są profesjonalne kursy dedykowane wszystkim zainteresowanym zdobywaniem wiedzy i poszerzaniem kompetencji, a także uzyskaniem lub zmianą kwalifikacji zawodowych związanych z sektorem bateryjnym oraz powiązanych z nim działów gospodarki. – Program powstał z inicjatywy EIT InnoEnergy w ramach European Battery Alliance, skupiającym ponad 800 partnerów w całym łańcuchu wartości - od wydobycia surowców po recycling. Aktualnie EBA Academy działa już w kilku krajach Unii Europejskiej, takich jak Francja, Hiszpania czy Niemcy. Ponadto w ubiegłym roku podpisane zostało porozumienie o współpracy z rządem węgierskim, a w tym roku, z rządem Rumunii – wyjaśnił Marcin Wasilewski, CEO EIT InnoEnergy Central Europe. W ramach zadań jest m.in. zwiększenie potencjału kapitału ludzkiego w Polsce, w strategicznym dla Europy wymiarze magazynowania energii i elektromobilności, przy wykorzystaniu najwyższej jakości treści edukacyjnych. Osoby decydujące się na kurs przejdą szkolenia pod opieką wykwalifikowanych trenerów ze środowiska naukowego oraz przemysłu bateryjnego. – (…) w 2023 r. planujemy uruchomienie 14 kursów w języku polskim, obejmujących materiał z całego łańcucha wartości baterii – zaznacza Aleksandra Leszczyńska-Ociepa, Ekspert ds. Nowej Mobilności PSPA. Dodaje również, że w ofercie są zarówno kursy stricte techniczne, jak i o charakterze biznesowym i inwestycyjnym. Są one dostępne w języku polskim i angielskim w formule on-line na platformie e-learningowej. Tego typu inicjatywy są niezbędne dla osób, które rozważają zmianę zawodową już teraz. Pojawiające się na terenie kraju nowe zakłady produkcyjne, skierowane ku sektorowi e-mobilności wymagać będą nowej wiedzy. Bez zapewnienie dostępu do wysokojakościowej edukacji na rynku pojawią się braki pracownicze, co w efekcie może przełożyć się na utratę wypracowanej przez Polskę pozycji bateryjnego lidera Europy.