Autostrada A1 była przewidywana do realizacji w latach 60. XX wieku. Miała być elementem Transeuropejskiej Autostrady Północ-Południe (TAPP), która miał łączyć Skandynawię z krajami basenu Morza Śródziemnego. W 1978 roku rozpoczęto budowę pierwszego odcinka Tuszyn – Piotrków Trybunalski, który ukończony został w 1989 r. Kolejną część dwujezdniowej (po dwa pasy ruchu w każdą stronę) drogi krajowej nr 1 na odcinku Piotrków Trybunalski – Częstochowa dobudowana została również w latach 70, ale ten odcinek dopiero teraz doczekał się miana autostrady z bezkolizyjnymi skrzyżowaniami, węzłami itp.

Czytaj więcej

Rozbudowa autostrady A2 do trzech pasów. To nie będzie tani remont

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad policzyła sobie okres budowy A1 po swojemu. Nie policzono okresu rozpoczęcia robót (1978 r.), a oddania pierwszego odcinka autostrady A1 w 1989 r. Tak więc 45 lat trwało połączenie południa z północą Polski, a nadmienić warto, że nadal jest to jedyna polska autostrada o przebiegu południkowym. Krok po kroku budowano kolejne odcinki A1. Ponad 150 km od Rusocina pod Gdańskiem do Torunia budowana w latach 2005 – 2011. Pięć lat później autostradą można było dojechać ponad 180 km dalej, do Tuszyna. W latach 2007 – 2014 zrealizowano nieco ponad 90 km A1 umożliwiając przejazd od Pyrzowic do granicy z Czechami w Gorzyczkach. W latach 2015 – 2019 oddano blisko 60 km autostrady po nowym przebiegu, omijającej Częstochowę i łączącej się z A1 w Pyrzowicach. Finalnie trasa ma 560 km i prowadzi od Rusocina pod Gdańskiem do Gorzyczek na granicy z Czechami.

Czytaj więcej

BMW i7: Własna wizja świata luksusu