Rada Ministrów przyjęła jego założenia. Obejmują ponad 2,5 tys. nowych dróg szybkiego ruchu oraz dokończenie trwających inwestycji – prawie 4 tys. km tras będących już w budowie lub właśnie projektowanych. Do końca dekady krajowa sieć autostrad i dróg ekspresowych ma być już pełna. Na liście przedsięwzięć sporządzonej przez Ministerstwo Infrastruktury znalazła się także droga ekspresowa S11 z Pomorza Środkowego na Górny Śląsk, droga S10 od Szczecina do Warszawy oraz przebudowa autostrady A4 na odcinkach Krzyżowa – Wrocław i Wrocław – Tarnów. W już realizowanych inwestycjach priorytetem będzie dokończenie korytarza Via Carpatia, dróg ekspresowych S5 oraz S8 na Dolnym Śląsku, a także drogi ekspresowej S6 biegnącej wzdłuż wybrzeża Bałtyku.
Czytaj więcej
Przejazd przez tunel drogowy to w Polsce rzadkość. Widać, że ten nietypowy przejazd pod ziemią wzbudza duże emocje i wyzwala wśród kierowców nietypowe zachowania. Tak było po otwarciu tunelu na trasie S2 w Warszawie i tak jest teraz w tunelu na Zakopiance. Zresztą popatrzcie sami.
Łącznie na realizację inwestycji ujętych w nowym PBDK przeznaczonych zostanie ponad 294 mld zł. Ma to być największy program drogowy w historii Polski. Prace będą finansowane z Krajowego Funduszu Drogowego, zasilanego także pieniędzmi z Unii Europejskiej. Rząd zakłada, że rozwój bezkolizyjnych i szybkich tras przyniesie oszczędności (czasu i pieniędzy) użytkownikom dróg, poprawi efektywność transportu towarowego i przyczyni się do zmniejszenia liczby wypadków. Zwiększenie przepustowości sieci drogowej ma ponadto przyczynić się do wzrostu dynamiki rozwoju gospodarczego, zwłaszcza tych regionów, które wcześniej nie miały dostępu do dróg ekspresowych i autostrad. Zmniejszona zostanie także infrastrukturalna luka pomiędzy Polska a krajami tzw. starej Unii.
Obecnie wciąż realizowany jest PBDK na lata 2014-2023, a także Program Budowy 100 obwodnic. Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), obecnie sieć szybkich dróg Polsce liczy 4748 km, w tym 1776 km autostrad oraz 2972 km dróg ekspresowych. W realizacji jest 100 inwestycji liczących łącznie 1381 km. 94 km przyszłych dróg znajdują się na etapie przetargów, natomiast 1762 km - na różnych etapach przygotowania. W tym roku GDDKiA ma włączyć do ruchu 345 km szybkich dróg. Część odcinków kierowcy otrzymają przed końcem grudnia. W 2023 r. nowych odcinków też będzie sporo. W pierwszej połowie 2023 roku powinniśmy jechać już całą zachodnią obwodnicą Łodzi dzięki oddaniu północnego fragmentu trasy S14. Na sierpień i wrzesień zaplanowano oddanie ekspresówki S11 od Bobolic do Koszalina, do jesieni powinna się zakończyć budowa południowego odcinka trasy S3 pomiędzy Bolkowem a granicą z Czechami w Lubawce. Także jesienią ma być gotowa południowa nitka autostrady A18 w kierunku Berlina, czyli przebudowywane „najdłuższe schody Europy” nazywane tak z powodu jeszcze poniemieckiej nawierzchni z betonowych płyt. Ponadto dwa odcinki autostrady A2 pod Kałuszynem i Siedlcami. Na południowej części S7 do ruchu miałby zostać włączony odcinek łączący Sędziszów i Miechów, na północnej części biegnącej przez województwo śląskie ekspresówki S1 – kawałki w rejonie Dąbrowy Górniczej i Węgierskiej Górki.
Czytaj więcej
Toyota coraz mocniej orientuje się w kierunku elektromobilności. Już w 2021 roku w ramach prezentacji nowej strategii zaprezentowano 15 przyszłych elektrycznych modeli. Jednym z nich był kompaktowy SUV, który póki co nosi nazwę Toyota bZ Compact SUV Concept.