Jak podał Instytut Samar, rejestracje nowych samochodów osobowych i lekkich dostawczych wzrosły w ubiegłym miesiącu o 5,8 proc. w ujęciu rok do roku do poziomu 40,8 tys. W porównaniu do sierpnia tego roku wzrost wyniósł 6,1 proc. W liczbie pojazdów to więcej o odpowiednio 2,2 oraz 2,3 tys. sztuk. Ale powodów do radości branża raczej nie ma. Jak twierdza eksperci Samaru, wrześniowy wzrost to głównie efekt realizacji zamówień złożonych pół roku, a nawet rok temu. - Nie oznacza on rzeczywistej poprawy sytuacji na polskim rynku motoryzacyjnym. Ta nadal nie wygląda najlepiej, a liczba nowych zamówień nie jest imponująca – komentuje Samar. Potwierdzają to prognozy podsumowujące bieżący rok: zakładają rejestrację 430 tys. samochodów osobowych, co byłoby wynikiem o 3,7 proc. słabszym od ubiegłorocznego, a także 63 tys. aut dostawczych, ze spadkiem r/r 14,7-procentowym.
W słupkach obrazujących wyniki sprzedaży poszczególnych marek dominuje czerwony kolor. W pierwszej piętnastce najbardziej popularnych marek zaledwie cztery w okresie od stycznia do końca września zdołały poprawić wyniki: Kia, Hyundai, Mercedes oraz Dacia. Sześć marek odnotowało dwucyfrowe spadki. Nieco lepiej prezentuje się statystyka sierpnia, w której na plusie znalazło się siedem marek. Od początku roku z salonów wyjechało w sumie 316,7 samochodów osobowych, o 8,8 proc. mniej niż w tym samym czasie ub. roku.
Czytaj więcej
Citroën całkowicie zmienił swój logotyp. Od 2023 roku nowe logo francuskiej marki znajdzie się na samochodach produkcyjnych oraz koncepcyjnych.
Liderem rynku pozostaje Toyota. W ciągu dziewięciu miesięcy wypracowała w nim 17,5-procentowy udział, więcej pozycja japońskiej marki jest niezagrożona. Do października sprzedała prawie 55,4 tys. aut. Na drugim miejscu znajduje się Skoda, która w tym roku znalazła nabywców na prawie 30,1 tys. samochodów, ale w porównaniu r/r zaliczyła niemal 20-procentowy spadek. Trzecia jest KIA, wyprzedzająca Volkswagena i Hyundaia. W markach premium najlepsze okazało się BMW (6. miejsce), za którym uplasował się Mercedes.
Toyota Corolla w wersji sedan