Volvo i Northvolt wybudują fabrykę akumulatorów w Polsce?

Szwedzkie koncerny postanowiły połączyć siły i zaprojektować akumulatory do kolejnej generacji pojazdów elektrycznych, które swoje zastosowanie znajdą w modelach Volvo i Polestara. Jest szansa, że produkcja akumulatorów będzie miała miejsce w Polsce.

Publikacja: 27.06.2021 10:39

Volvo i Northvolt wybudują fabrykę akumulatorów w Polsce?

Foto: moto.rp.pl

Volvo oraz Northvolt zapowiedziały utworzenie spółki joint venture. Następnie powstanie centrum badawczo-rozwojowe w Szwecji, gdzie od 2022 roku mają rozpocząć się prace specjalistów obu firm, nad opracowaniem najnowszej generacji ogniw bateryjnych do samochodów elektrycznych. Będą one zasilały docelowo modele Volvo oraz Polestar. W ramach wspólnych działań ma zostać wybudowana również gigafabryka, zasilana czystą energią, gdzie pracę ma znaleźć około 3 tysięcy osób. Jej lokalizacja nie jest jeszcze znana. Wiadomo jednak, że będzie to na terenie Europy. Jej potencjał ma opiewać na 50 gigawatogodzin (GWh) rocznie. Start produkcji przewiduje się na rok 2026. Volvo zapowiedziało, że pierwszym modelem, którzy otrzyma baterie z tej fabryki będzie elektryczny następca SUVa XC60.

CZYTAJ TAKŻE: Volkswagen i Volvo liderami elektryfikacji europejskiego rynku

Jak na razie nie wiadomo, gdzie powstanie nowy obiekt. „Decyzja powinna zapaść w przeciągu kilku miesięcy” – powiedziała dziennik.pl Anna Sobolewska z Northvolt Poland. Jest jednak sznasa, że wybór padnie na Polskę. To właśnie w naszym kraju powstaje obecnie nowy zakład Northvolt, który zajmie się produkcją magazynów energii oraz systemów bateryjnych dla przemysłu i maszyn budowlanych. „Jego przyszłe moce produkcyjne są już zakontraktowane na ten cel w 90 proc.” – wyliczyła Sobolewska.

""

XC40 Recharge to pierwszy w pełni elektryczny model Volvo

Foto: moto.rp.pl

CZYTAJ TAKŻE: Volvo XC40 Recharge P8: Elektryczny kierunek Szwedów

Volvo ogłosiło, że od 2030 roku chce być w pełni elektryczną marką. Z kolei od 2024 roku zamierza zakupić 15 GWh ogniw bateryjnych na rok z istniejącego zakładu produkcji akumulatorów Northvolt ETT w Skelleftea w Szwecji. „Własny rozwój nowej generacji technologii ogniw bateryjnych, wspólnie z Northvolt, pozwoli nam zaprojektować baterie dostosowane do kierowców Volvo i Polestar” – dodał Henrik Green, dyrektor ds. technologii w Volvo Cars. Nadmienił również, że produkując własne baterie można skupić się na zaspokojeniu potrzeb klientów, zapewniając im zasięg i krótki czas ładowania.

Volvo oraz Northvolt zapowiedziały utworzenie spółki joint venture. Następnie powstanie centrum badawczo-rozwojowe w Szwecji, gdzie od 2022 roku mają rozpocząć się prace specjalistów obu firm, nad opracowaniem najnowszej generacji ogniw bateryjnych do samochodów elektrycznych. Będą one zasilały docelowo modele Volvo oraz Polestar. W ramach wspólnych działań ma zostać wybudowana również gigafabryka, zasilana czystą energią, gdzie pracę ma znaleźć około 3 tysięcy osób. Jej lokalizacja nie jest jeszcze znana. Wiadomo jednak, że będzie to na terenie Europy. Jej potencjał ma opiewać na 50 gigawatogodzin (GWh) rocznie. Start produkcji przewiduje się na rok 2026. Volvo zapowiedziało, że pierwszym modelem, którzy otrzyma baterie z tej fabryki będzie elektryczny następca SUVa XC60.

Tu i Teraz
Kulturowa rewolucja w Hyundaiu. Pierwszy cudzoziemiec pokieruje koreańskim koncernem
Tu i Teraz
Bytom z odcinkowym pomiarem prędkości. Utrudnienia na obwodnicy Aglomeracji Śląskiej
Tu i Teraz
Restart Jaguara z nowym logotypem. Nie każdemu się spodoba
Tu i Teraz
Elon Musk rośnie w siłę. Większy stan konta i polityczna kariera
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Tu i Teraz
Niemiecka marka motoryzacyjna przenosi produkcję do Tajlandii