Reklama
Rozwiń
Reklama

Nowy podatek od samochodów elektrycznych

Chcesz mieć ekologiczną firmę, która posiada we flocie pojazdów auta zasilane wyłącznie prądem? Jeśli tak to trzeba przygotować się na kolejne wydatki. Fiskus ma pomysł jak zarobić na byciu ekologicznym.

Publikacja: 15.06.2021 17:44

Nowy podatek od samochodów elektrycznych

Foto: moto.rp.pl

Polska na tle Europy zajmuje jedno z ostatnich miejsc w rankingu sprzedaży samochodów elektrycznych. Zgodnie z licznikiem elektromobilności obecnie zarejestrowanych jest niecałe 12 tys. aut typu BEV. Popularyzację tego typu napędów miały zwiększyć państwowe dotacje. Jednak ich pierwsza transza (i jak na razie jedyna) okazała się dość skromna, co przyczyniło się do słabej efektywności. Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych postulowało, aby firmy mogły odliczyć 100 proc. VAT od zakupionego auta elektrycznego, zarówno w przypadku zakupu, jak też kosztów użytkowania. To przyczyniłoby się do zwiększenia atrakcyjności aut elektrycznych. W końcu firmowe zakupy odpowiadają a ponad 76 proc. całej sprzedaży pojazdów – wynika z danych udostępnianych przez IBRM Samar.

CZYTAJ TAKŻE: Więcej podatków od pojazdów z silnikami spalinowymi

Ministerstwo Finansów nie jest jednak przychylne do takich pomysłów. W nadesłanej odpowiedzi, resort wskazał, że takie rozwiązanie naruszyłoby „fundamentalną zasadę neutralności VAT” oraz „wymóg opodatkowania konsumpcji”. Przyjęte stanowisko jasno wskazuje, że zmiany w podatku ze względu na realizację celów ochrony środowiska powinny być podejmowanie na poziomie unijnym. Dodatkowo obecne, krajowe przepisy nie pozwalają na obniżkę VAT w odniesieniu do wybranych rodzajów pojazdów oraz mogłoby to naruszyć zasady konkurencyjności.

""

Foto: moto.rp.pl

Pracodawca udostępniający pracownikowi elektryczne auto i rozliczając jego ładowanie w domu, musi naliczyć mu dodatkowy przychód i podatek. „(…) To swoista schizofrenia, z jednej strony państwo zachęca do elektromobilności, z drugiej – skarbówka zastawia podatkowe pułapki” – mówi w „Rzeczpospolitej” Grzegorz Gębka, doradca podatkowy w kancelarii GTA. Przykład przytoczony w „Rz” może być jedna z polskich spółek, która na wystąpiła o interpretację w sprawie udostępniania pracownikom służbowych samochodów elektrycznych. Zgodnie ze wskazaniem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, zryczałtowany przychód w wysokości 250 zł musi zostać opodatkowany. Jak wyjaśniono „w ryczałcie nie mieści się zwrot kosztów doładowania samochodu w domu”.

Reklama
Reklama

CZYTAJ TAKŻE: Prawie co dziesiąty nowy samochód to Ford Mustang Mach-E

„Podejście fiskusa spowoduje problemy dla księgowych, nie wiadomo bowiem, jak wyliczyć dodatkowy przychód” – mówi gazecie Grzegorz Gębka. Eksperci nie mają wątpliwości, że takie podejście zniechęci firmy do wyboru samochodów elektrycznych.

Polska na tle Europy zajmuje jedno z ostatnich miejsc w rankingu sprzedaży samochodów elektrycznych. Zgodnie z licznikiem elektromobilności obecnie zarejestrowanych jest niecałe 12 tys. aut typu BEV. Popularyzację tego typu napędów miały zwiększyć państwowe dotacje. Jednak ich pierwsza transza (i jak na razie jedyna) okazała się dość skromna, co przyczyniło się do słabej efektywności. Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych postulowało, aby firmy mogły odliczyć 100 proc. VAT od zakupionego auta elektrycznego, zarówno w przypadku zakupu, jak też kosztów użytkowania. To przyczyniłoby się do zwiększenia atrakcyjności aut elektrycznych. W końcu firmowe zakupy odpowiadają a ponad 76 proc. całej sprzedaży pojazdów – wynika z danych udostępnianych przez IBRM Samar.

Reklama
Tu i Teraz
Via Baltica w pełni otwarta. Polska zakończyła budowę strategicznej trasy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Tu i Teraz
Audi szykuje luksusowego SUV-a 4×4. Ma stać się konkurentem Mercedesa klasy G
Tu i Teraz
Autostrada A1 do generalnego remontu. „Fale Dunaju” znikną na zawsze
Tu i Teraz
Chiny wprowadziły restrykcje eksportowe. To cios dla sektora elektromobilności
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Tu i Teraz
Zmiany na szczycie. Ford i Seat/Cupra z nowymi prezesami
Materiał Promocyjny
Transformacja energetyczna: Były pytania, czas na odpowiedzi
Reklama
Reklama