Wprawdzie tempo rejestracji samochodów elektrycznych w Polsce jest niewielkie (940 w I kwartale), ale za to koronawirusa coraz więcej firm wybiera do swej floty auta elektryczne. Wyniki Barometru Flotowego 2021, przygotowanego przez Arval Mobility Observatory pokazują, że w minionym roku już 31 proc. polskich firm miało w swoich flotach co najmniej jedno auto z napędem alternatywnym – samochód w pełni elektryczny (BEV), hybrydę (HEV) lub hybrydę typu plug-in (PHEV). Pod tym względem jednak nadal gonimy europejską średnią, która utrzymuje się na poziomie 42 proc.

CZYTAJ TAKŻE: Powstanie elektryczne Lamborghini

Co najmniej jednym w pełni elektrycznym autem może się obecnie pochwalić 18 proc. firm w Polsce. Jeśli zapowiedzi przedsiębiorców się potwierdzą, w perspektywie trzech lat nawet połowa firm w kraju może mieć w swojej flocie takie auto. W UE chęć posiadania takiego pojazdu zadeklarowało niewiele więcej ankietowanych, bo 56 proc. Z omawianego raportu wynika, że zanikają bariery, które dotychczas zniechęcały managerów floty do wybierania pojazdów w pełni elektrycznych. Rzadziej niż w ubiegłych latach wskazywali na brak dostępności punktów ładowania, zarówno w miejscu pracy, jak i domach użytkowników, a także niewielki wybór pojazdów.

""

Nissan Leaf

moto.rp.pl

Firmy kierują się względami praktycznymi. Przede wszystkim chodzi o redukcję kosztów paliwa. Na drugim miejscu przedsiębiorcy wymieniają troskę o środowisko. Trzeci czynnikiem jest kwestia budowania dobrego wizerunku. Pandemia wzmocniła też znaczenie alternatywnych form mobilności – korzysta z nich już 62 proc. przedsiębiorców. O 13 punktów procentowych wzrosło wykorzystanie wspólnych dojazdów pracowników (obecnie co trzecia firma). Aż 28 proc. flot ma firmowy system car sharingu (wzrost o 10 pp), a 26 proc. stosuje budżet na mobilność (wzrost o 15 pp).

CZYTAJ TAKŻE: Opel Manta żyje! Oto jego elektryczny następca

Jak zapowiadają firmy, w ciągu trzech lat 46 proc. z nich będzie oferować pracownikom najem lub współdzielenie roweru albo innego rozwiązania mikromobilnościowego. Do tej pory takie rozwiązanie wdrożyło 17 proc. przedsiębiorców. Zwiększa się też gotowość firm do zaoferowania pracownikom możliwości wynajmu prywatnego.