Do listopada 2021 r. ma potrwać remont nawierzchni 20-kilometrowego państwowego odcinka A2 od węzła Emilia do węzła Stryków. Roboty obejmą obydwie jezdnie. Na tej prowadzącej w kierunku Poznania wymieniona zostanie warstwa ścieralna. To wierzchnia warstwa asfaltu o grubości około 4 cm. Na jezdni w stronę Warszawy będzie więcej pracy: do wymiany zakwalifikowano nie tylko warstwę ścieralną, ale także wiążącą – druga w kolejności o grubości ok. 8 cm. Zostanie dodana jeszcze siatka wzmacniająca. Również na łącznicach węzłów i na rondzie w Strykowie warstwa ścieralna będzie musiała zostać wymieniona.
CZYTAJ TAKŻE: Bez bramek na autostradach od 1 grudnia
– To niemal rutynowe działania, ponieważ trwałość nawierzchni bitumicznych bez poważniejszych zabiegów naprawczych szacuje się na 10 – 15 lat. W przypadku tego odcinka autostrady zbliżyliśmy się do tej drugiej wartości – tłumaczy Maciej Zalewski, rzecznik łódzkiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Trasa była bowiem oddana do użytku na początku lata 2006 roku. Za około miesiąc GDDKiA ma otworzyć oferty potencjalnych wykonawców. – Przewidujemy, że do lipca uda się rozstrzygnąć przetarg i rozpocząć prace – dodaje Zalewski. Będą one wymagały zmian w organizacji ruchu. Tymczasową jego organizację będzie przygotowywać firma, która poprowadzi roboty budowlane. GDDKiA musi jednak taki plan zatwierdzić. Na razie zakłada się, że na kierunku Poznań – Warszawa będzie się odbywał przez cały czas. Jedynie podczas prac na łącznicach węzłów (roboty obejmą trzy węzły: „Emilię”, „Zgierz” i „Stryków”) wyłączenia z ruchu będą częściowo. Będzie przy tym obowiązywać zasada, że przy częściowym zamknięciu jednego węzła, dwa sąsiednie muszą być w pełni dostępne.
fot. AdobeStock
Tymczasem na znacznie dłuższy remont muszą przygotować się kierowcy korzystający z autostrady A4. Remont obejmie zarówno jezdnię północną, jak i południową na odcinku od Góry św. Anny aż do granicy województw opolskiego i śląskiego. Wyremontowane zostaną również dwa węzły drogowe: węzeł Kędzierzyn-Koźle oraz węzeł Strzelce Opolskie. Prace na jezdni południowej (w kierunku do Katowic) zaplanowano na odcinku o długości około 17,5 km. Na jezdni północnej (w kierunku do Wrocławia) remontowany będzie odcinek o długości około 12,1 km.