Pandemia zabrała z polskich fabryk 192,2 tys. samochodów

Pod względem strat w produkcji samochodów w 2020 roku Polska znalazła się na szóstym miejscu wśród krajów Unii Europejskiej. Według najnowszych wyliczeń europejskiego stowarzyszenia producentów pojazdów ACEA, pandemia koronawirusa zmniejszyła łączną produkcję aut na terenie UE o 4,24 mln sztuk.

Publikacja: 12.03.2021 00:50

Pandemia zabrała z polskich fabryk 192,2 tys. samochodów

Foto: moto.rp.pl

To przeszło jedna piąta produkcji z roku 2019. Podsumowanie obejmuje samochody osobowe, samochody ciężarowe, dostawcze oraz autobusy. Najmocniejsze uderzenie tego gigantycznego kryzysu w branży motoryzacyjnej poszło odczuły fabryki samochodów w Niemczech: tam straty produkcyjne przekroczyły 1,19 mln pojazdów. Na drugim miejscu pod względem strat znalazła się Francja, gdzie Covid nie dopuścił do wyprodukowania 881,3 tys. pojazdów. Trzecim krajem okazała się Hiszpania, gdzie straty sięgnęły 577,1 tys. aut, kolejnym – Wielka Brytania ze stratą 387,1 tys. sztuk.

CZYTAJ TAKŻE: Elektryczny Volkswagen z fabryki w Polsce

W naszym regionie Europy bardzo mocno oberwał czeski przemysł motoryzacyjny. Z fabryk w Czechach z powodu pandemii nie wyjechało w ub. roku 269,8 tys. samochodów. Polskie fabryki musiały zredukować produkcję o 192,2 tys. aut, natomiast producenci rozlokowani w Słowacji – o 129 tys. – Straty są efektem lockdownu i przestojów w zakładach od marca do maja, ponadto wynikają z faktu, że zdolności produkcyjne nie powróciły jeszcze do poziomów sprzed kryzysu – podaje ACEA.

""

moto.rp.pl

Tylko do początku czerwca ub. roku łączne straty produkcyjne w UE zbliżyły się do 2,5 mln aut, w Polsce było to 102 tys. Średni czas wstrzymania produkcji (do czerwca, liczony w dniach pracy) wyniósł 30 dni, przy czym w Polsce należał do najdłuższych i wynosił 36 dni. Dłuższe przerwy były tylko we Włoszech i Wielkiej Brytanii – 41 dni.

CZYTAJ TAKŻE: Polskie auto elektryczne wyjedzie z fabryki w Jaworznie za 4 lata

To m.in. sytuacja we Włoszech odbiła się na wielkości produkcji w Polsce. Tyska fabryka FCA stanęła w połowie marca ub. roku jako pierwsza w Polsce. A wznowiła produkcję w czerwcu jako ostatnia z powodu braku popytu na najważniejszym dla zakładu rynku włoskim: w kwietniu sprzedaż samochodów osobowych spadła we Włoszech o 97,6 proc. r/r, a od stycznia do początku maja o przeszło połowę.

To przeszło jedna piąta produkcji z roku 2019. Podsumowanie obejmuje samochody osobowe, samochody ciężarowe, dostawcze oraz autobusy. Najmocniejsze uderzenie tego gigantycznego kryzysu w branży motoryzacyjnej poszło odczuły fabryki samochodów w Niemczech: tam straty produkcyjne przekroczyły 1,19 mln pojazdów. Na drugim miejscu pod względem strat znalazła się Francja, gdzie Covid nie dopuścił do wyprodukowania 881,3 tys. pojazdów. Trzecim krajem okazała się Hiszpania, gdzie straty sięgnęły 577,1 tys. aut, kolejnym – Wielka Brytania ze stratą 387,1 tys. sztuk.

Tu i Teraz
Porsche brakuje części. Wyprodukuje mniej samochodów i musi skorygować prognozę
Tu i Teraz
Luksusowe auto za kryptowalutę. Ferrari pozwala europejskim klientom płacenie w Bitcoinach
Tu i Teraz
Kończy się dobra passa polskiego przemysłu motoryzacyjnego
Tu i Teraz
Ceglany piec ogrzewany wodorem. Tak Toyota piecze pizzę
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Tu i Teraz
Serbia chce udostępnić UE jedno z największych złóż litu na świecie