Polska stała się liderem elektromobilności

Brzmi to niewirygodnie, ale to właśnie Polska jest liderem w produkcji akumulatorów – tak wynika z raportu przygotowanego przez pozarządową organizację Transport & Environment (T&E).

Publikacja: 09.03.2021 17:52

Polska stała się liderem elektromobilności

Foto: moto.rp.pl

Europejska produkcja akumulatorów pokryje w tym roku zapotrzebowanie producentów samochodów, na Starym Kontynencie. W przyszłym nadwyżki produkcyjne będzie można eksportować. Do osiągnięcia tego celu w znaczącym stopniu przyczyniła się Polska – tak wynika z raportu przygotowanego przez brukselską organizację pozarządową Transport & Environment (T&E). Nasz kraj jest liderem w produkcji baterii litowo-jonowych wykorzystywanych do produkcji samochodów elektrycznych. W tym sukcesie, duży udział mają wrocławskie zakłady LG Energy Solutions. Pod koniec roku, kiedy zostaną uruchomione wszystkie moce produkcyjne, będzie to największy obiekt produkujący akumulatory do samochodów elektrycznych na świecie, z mocą produkcyjną na poziomie 100 GWh rocznie.

CZYTAJ TAKŻE: Skoda produkuje baterie do hybryd grupy Volkswagena

– Będzie to oznaczać, że zlokalizowany w Polsce zakład będzie mógł pokryć całe zapotrzebowanie na baterie dla samochodów elektrycznych, które w 2021 roku wyniesie ok. 90 GWh – powiedział dla dziennik.pl, Rafał Bajczuk z Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych.

""

moto.rp.pl

W zakładach LG Energy Solutions, powstają akumulatory, w które zaopatruje się m.in. Grupa Volkswagena. Są one stosowane w takich modelach jak np.: Volkswagen ID.3, Volkswagen ID.4 czy Skoda ENYAQ. Niedługo trafią również do Audi Q4 e-tron czy CUPRA Born.

W Europie przez najbliższe lata obserwowany będzie skok zapotrzebowania na akumulatory do pojazdów elektrycznych. Według T&E w 2025 roku będzie to ok. 300 GWh, w 2030 roku – 700 GWh, a w 2035 – ponad 1300 GWh. Większość inwestorów deklaruje, że nowe moce produkcyjne powstaną m.in. w Niemczech, na Węgrzech, Szwecji czy we Francji. Przez to w 2024 roku Polska zostanie wyprzedzona w tej dziedzinie – podaje portal dziennik.pl. Jak tłumaczył Bajczuk „o lokalizacjach fabryk ogniw bateryjnych decyduje z jednej strony bliskość do zakładów motoryzacyjnych, a z drugiej strony niska cena energii elektrycznej”.

""

moto.rp.pl

Nowe zakłady produkujące akumulatory będą powiązane ze wzrostem produkcji samochodów elektrycznych. W 2020 roku, sektor aut BEV (ang. Battery Electric Vehicle) odpowiadał za 5,4 proc. sprzedaży w UE. Jeżeli trend wzrostu się utrzyma to można zakładać, że w 2025 roku udział ten wzrośnie do 21 proc., a do 25 proc. pięć lat później.

CZYTAJ TAKŻE: Baterie do elektrycznych aut bez niklu i kobaltu

Zwiększanie produkcji akumulatorów nie jest jednoznaczne z uzależnianiem się od dostaw surowców z zagranicy. Komisja Europejska pracuje nad nowelizacją dyrektywy bateryjnej, która zakłada, że do 2030 roku 95 proc. miedzi, niklu i kobaltu oraz 70 proc. litu ze zużytych akumulatorów będzie poddawane recyklingowi. Jest to kluczowe w procesie uniezależnienia Europy od importu paliw kopalnych.

Europejska produkcja akumulatorów pokryje w tym roku zapotrzebowanie producentów samochodów, na Starym Kontynencie. W przyszłym nadwyżki produkcyjne będzie można eksportować. Do osiągnięcia tego celu w znaczącym stopniu przyczyniła się Polska – tak wynika z raportu przygotowanego przez brukselską organizację pozarządową Transport & Environment (T&E). Nasz kraj jest liderem w produkcji baterii litowo-jonowych wykorzystywanych do produkcji samochodów elektrycznych. W tym sukcesie, duży udział mają wrocławskie zakłady LG Energy Solutions. Pod koniec roku, kiedy zostaną uruchomione wszystkie moce produkcyjne, będzie to największy obiekt produkujący akumulatory do samochodów elektrycznych na świecie, z mocą produkcyjną na poziomie 100 GWh rocznie.

Tu i Teraz
Volkswagen przesunie miliardy z budżetu aut elektrycznych na rozwój silników spalinowych
Tu i Teraz
Szef Toyoty dachował Yarisem podczas otwarcia ośrodka badawczego. Film z wypadku
Tu i Teraz
Wojna celna UE z Chinami? Są cła na elektryki z Chin. Na liście partner Izery
Tu i Teraz
Wyprzedzający ruch Volvo. Produkcja ma zostać przeniesiona z Chin do Belgii
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Tu i Teraz
Pierwszy odbył się w 1905 r. Teraz oficjalnie to koniec salonu samochodowego w Genewie
Tu i Teraz
Policyjny radiowóz uszkodził śmigłowiec LPR, który wylądował do wypadku na A2