Przeżyć na przejściu dla pieszych

Bezpieczeństwo pieszych to nadal duży problemem w Polsce. Sprawdzamy, jak nasz kraj wypada na tle innych europejskich państw.

Publikacja: 10.03.2021 09:16

Przeżyć na przejściu dla pieszych

Foto: fot. AdobeStock

W minionym roku na skutek epidemicznego lockdownu doszło do poprawy statystyk dotyczących liczby i śmiertelności wypadków drogowych. Wstępne informacje, przekazywane między innymi przez lokalne portale informacyjne, wskazują jednak, że śmiertelność wśród pieszych nadal była niepokojąco wysoka. Eksperci Ubea.pl stworzyli raport jak w minionych latach Polska prezentowała się pod względem bezpieczeństwa pieszych na tle innych państw Europy.

CZYTAJ TAKŻE: Nowe obostrzenia dla kierowców, ale i pieszych

W celu sprawdzenia, czy piesi mogą się czuć bezpiecznie na polskich drogach, zostały wzięte pod uwagę między innymi dane z 2016 r. pochodzące z unijnej bazy CARE. Prezentują one liczbę ofiar śmiertelnych z podziałem na rodzaj uczestnika ruchu drogowego. – Na podstawie statystyk z bazy CARE obliczyliśmy, jaki udział w łącznej liczbie śmiertelnych ofiar wypadków mieli piesi, rowerzyści oraz kierowcy i pasażerowie pojazdów mechanicznych – tłumaczy Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

""

Foto: moto.rp.pl

Informacje zebrane w poniższej tabeli potwierdzają, że Polska cechuje się wysokim udziałem pieszych wśród śmiertelnych ofiar wypadków. W 2016 r. wyniósł on 29 proc. Średnia dla 27 porównywanych państw wyniosła natomiast 21 Średnia dla 27 porównywanych państw wyniosła natomiast 21 proc. Wśród krajów Unii Europejskiej wyższy wynik odnotowano jedynie w następujących krajach:

– Rumunia: 39 proc.
– Estonia: 37 proc.
– Łotwa: 35 proc.
– Słowacja: 34 proc.

Nowsze dane z bazy CARE potwierdzają, że piesi nadal nie są bezpieczni na polskich drogach. Poniższa lista przedstawia informacje o liczbie pieszych zabitych w wypadkach drogowych w przeliczeniu na milion mieszkańców. Dane pochodzą z 2018 r.:

– Rumunia – 35
– Łotwa – 26
– Polska – 21
– Bułgaria – 17
– Węgry – 17
– Chorwacja – 16
– Portugalia – 16
– Grecja – 14
– Czechy – 13
– Słowacja – 13
– Włochy – 10
– Estonia – 9
– Hiszpania – 8
– Francja – 7
– Wlk. Brytania – 7
– Belgia – 6
– Niemcy – 6
– Słowenia – 6
– Austria – 5
– Dania – 5
– Finlandia – 5
– Szwajcaria – 5
– Holandia – 3
– Szwecja – 3

CZYTAJ TAKŻE: Nowe przepisy dla hulajnóg elektrycznych

Warto pamiętać, że potrącenia pieszych skutkują zwykle kosztownym leczeniem oraz wypłatą wieloletniej renty dla poszkodowanego lub zadośćuczynienia dla jego krewnych. – Wysoka śmiertelność pieszych w Polsce przekłada się więc także na poziom składek za OC – zwraca uwagę Andrzej Prajsnar, ekspert Ubea.pl

""

Foto: moto.rp.pl

W minionym roku na skutek epidemicznego lockdownu doszło do poprawy statystyk dotyczących liczby i śmiertelności wypadków drogowych. Wstępne informacje, przekazywane między innymi przez lokalne portale informacyjne, wskazują jednak, że śmiertelność wśród pieszych nadal była niepokojąco wysoka. Eksperci Ubea.pl stworzyli raport jak w minionych latach Polska prezentowała się pod względem bezpieczeństwa pieszych na tle innych państw Europy.

CZYTAJ TAKŻE: Nowe obostrzenia dla kierowców, ale i pieszych

Tu i Teraz
Kolejny problem dla motoryzacji. UE chce zakazać używania włókna węglowego
Tu i Teraz
Mercedes po cichu zmienił swój logotyp. Gwiazda ma nowy kształt i blask
Tu i Teraz
Cła Trumpa zbliżyły Unię Europejską i Chiny. Wizja końca ceł na elektryki
Tu i Teraz
Skoda w wyjątkowy sposób obchodzi swoje 130 urodziny
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Tu i Teraz
Nie tylko elektromobilność. Kia opracowuje nowy modułowy 4-cylindrowy silnik spalinowy