Pojazdy elektryczne (a raczej zelektryfikowane) przejmują coraz większą część rynku, aby docelowo przekształcić transport drogowy na zeroemisyjny. Jednak do sukcesu potrzebne jest wsparcie rządu oraz liczne zachęty dla nabywców. Z tego względu nowelizacja ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych wydaje się być istotną. Mieliśmy okazję zapoznać się z projektem ustawy tego dokumentu. Jednak rząd doszedł do wniosku, że potrzebne są zmiany.
CZYTAJ TAKŻE: Strefy czystego transportu jednak zamknięte dla LPG
Wśród tych najistotniejszych można wymienić, wykreślenie aut z instalacją LPG z listy pojazdów, które będą mogły się poruszać w Strefach Czystego Transportu (SCT). Tym samym swobodny wjazd do SCT będą miały jedynie czyste napędy, tj. elektryczne, wodorowe i z instalacją CNG (sprężony gaz ziemny). – Zerowa lub niska emisja zanieczyszczeń powinna być (i była, w dotychczasowym brzmieniu przepisu art. 39 ustawy o elektromobilności) zasadniczym kryterium dopuszczania wjazdu określonej kategorii pojazdów do strefy czystego transportu. Podobnie jak inne samochody spalinowe emitują szkodliwe substancje, takie jak np. tlenek węgla, węglowodory aromatyczne czy tlenki azotu – wyjaśnia dla dziennik.pl, Jan Wiśniewski z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).
Zgodnie z raportem ACEA w Polsce zarejestrowanych jest 23,4 mln aut osobowych. Z tego większość posiada napęd konwencjonalny, a dodatkowo niemal 19 mln z nich ma ponad 10 lat. Wprowadzenie stref może zatem znacząco utrudnić poruszanie się pojazdami w miastach. Pomysł rządu wprowadza podział miast na pięć klas. Wjazd do nich będzie uzależniony od normy Euro pojazdu. Do tej najbardziej „zielonej” dostęp będą miały jedynie te najbardziej ekologiczne auta (np. elektryczne czy wodorowe). Właściciele samochodów z napędami konwencjonalnymi mogą mieć zatem nie lada problem. Według projektu ustawy do strefy żółtej wjadą Diesle z Euro 6 i pojazdy z silnikami o zapłonie iskrowym, w tym zasilane LNG i CNG z Euro 4. Z kolei do strefy niebieskiej pojazdy z silnikami iskrowymi z Euro 5.