Więcej dróg pod napięciem

Właściciele samochodów elektrycznych mają szanse na dłuższe podróże. Kolejne punkty ładowania oddaje do użytku przy szybkich trasach Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). W tym tygodniu uruchomione zostały dwie ładowarki przy autostradzie A4 – pojawiły się na Miejscu Obsługi Podróżnych Wierzbnik w rejonie Brzegu.

Publikacja: 10.09.2020 13:29

Więcej dróg pod napięciem

Foto: moto.rp.pl

Operatorem urządzeń jest Tauron. To szybkie ładowarki z mocą do 50 kW (ChAdeMO) lub 100 kW (CCS) Jak podaje serwis elektrowoz.pl za każdą kilowatogodzinę płaci się 2,21 zł. Jeszcze w tym roku mają być otwarte kolejne stacje przy A4 oraz przy drodze ekspresowej S8. Na tej ostatniej we wrześniu planowane jest uruchomienie punktów ładowania na MOP-ach Jonas Południe i Jonas Północ. W kolejnych miesiącach – na MOP Guzew Północ oraz na A4 w miejscowościach Proboszczowice i Jankowice Wielkie.

CZYTAJ TAKŻE: Lotos wprowadza opłaty za ładowanie elektrycznych aut

Przed końcem grudnia GDDKiA planuje ogłoszenie przetargów na kolejne miejsca montażu ładowarek. W sumie będzie to ok. 40 lokalizacji, w tym przy autostradach A1 (MOP Knurów Wschód, Knurów Zachód, Skoszewy Wschód, Skoszewy Zachód), A2 (MOP Kozanki, Zaborów, Sobótka, Cichmiana, Ciosny Północ, Ciosny Południe.) oraz A4 (MOP Czerna Północ, Czerna Południe, Podłęże, Zakrzów, Mokrzyska, Bagno, Jawornik, Jastrząbka, Bratkowice, Dąbry, Młyniska, Budy, Kaszyce, Zamiechów, Prószków, Krajków Północ). Na drogach ekspresowych ładowarki staną przy trasie S3 (MOP Kunowo Wsch., Kunowo Zachód, Marwice Wschód, Marwice Zachód), S7 (MOP Występa Zachód, Lutek, Grabin Wschód, Grabin Zachód, Majdany Wielkie) oraz przy S8 (MOP Ostrożne, Syców Północ, Syców Południe).

""

moto.rp.pl

Operatorzy wyłonieni w przetargach będą obsługiwać urządzenia przez 10 lat. To oni będą ustalać moc ładowarek, ale minimalne wymagania stawiane w przetargach to 22 i 50 kW. Mogą starać się o dzierżawę kilku miejsc pod stacje ładowania, ale oferty mogą być składane na co drugi MOP po tej samej stronie drogi. Przetargi na budowę stacji ładowania mają zapewnić możliwość ładowania e-aut na najważniejszych polskich odcinkach europejskiej sieci TEN-T. Na początku ubiegłego roku GDDKiA zapowiadała, że system ładowania samochodów elektrycznych na pozostałych autostradach i drogach ekspresowych osiągnie pełną funkcjonalność w roku 2023. Pod uwagę wzięto w sumie 159 MOP-ów.

CZYTAJ TAKŻE: PGE wprowadza opłaty za ładowanie aut elektrycznych

Jak podaje Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, pod koniec pierwszej połowy 2020 r. w Polsce funkcjonowały 1194 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych (2258 punktów). Jedną trzecią z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a pozostałe dwie trzecie to wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. Zdecydowana większość ładowarek znajduje się w dużych miastach. Te przy trasach łączących aglomeracje są wciąż nieliczne i nie zapewniają swobody poruszania się samochodem elektrycznym. Problem z infrastrukturą ładowania mają praktycznie wszystkie kraje Unii Europejskiej. Według obliczeń Komisji Europejskiej, do 2030 r. w państwach członkowskich potrzebnych będzie około 2,8 miliona publicznie dostępnych punktów ładowania. To blisko 15 razy więcej niż obecnie w całej UE.

Operatorem urządzeń jest Tauron. To szybkie ładowarki z mocą do 50 kW (ChAdeMO) lub 100 kW (CCS) Jak podaje serwis elektrowoz.pl za każdą kilowatogodzinę płaci się 2,21 zł. Jeszcze w tym roku mają być otwarte kolejne stacje przy A4 oraz przy drodze ekspresowej S8. Na tej ostatniej we wrześniu planowane jest uruchomienie punktów ładowania na MOP-ach Jonas Południe i Jonas Północ. W kolejnych miesiącach – na MOP Guzew Północ oraz na A4 w miejscowościach Proboszczowice i Jankowice Wielkie.

Pozostało 83% artykułu
Tu i Teraz
Porsche brakuje części. Wyprodukuje mniej samochodów i musi skorygować prognozę
Tu i Teraz
Luksusowe auto za kryptowalutę. Ferrari pozwala europejskim klientom płacenie w Bitcoinach
Tu i Teraz
Kończy się dobra passa polskiego przemysłu motoryzacyjnego
Tu i Teraz
Ceglany piec ogrzewany wodorem. Tak Toyota piecze pizzę
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Tu i Teraz
Serbia chce udostępnić UE jedno z największych złóż litu na świecie