Będzie więcej fotoradarów i odcinkowych pomiarów prędkości

Główny Inspektorat Transportu Samochodowego (GITD) ogłosił przetarg na dostawę nowych urządzeń kontrolujących prędkość jazdy. Już niedługo na polskich drogach pojawi się o wiele więcej fotoradarów, jak też odcinkowych pomiarów prędkości.

Publikacja: 20.05.2020 23:03

Będzie więcej fotoradarów i odcinkowych pomiarów prędkości

Foto: moto.rp.pl

GITD planuje mocno rozbudować sieć automatycznego nadzoru ruchu drogowego w Polsce. Inspektorat podlegający pod Ministerstwo Infrastruktury, ogłosił przetarg na dostawę nowych urządzeń stacjonarnych. Jest to kolejny etap realizacji projektu CANARD. Na ten cel GITD przeznaczy 54,3 mln zł. Wprowadzenie 247 nowych fotoradarów – tyle zakłada przetarg – zdecydowanie powiększy polską sieć stacjonarnej kontroli prędkości. Jak podaje portal dziennik.pl, z dokumentacji przetargowej wynika, że proces instalacji nowego sprzętu rozpocznie się w III kwartale 2021 roku, a zakończy się w 2023 roku.

""

moto.rp.pl

OPP, czerwone światło i przejazdy kolejowe
GITD planuje wprowadzić również 39 nowych lokalizacji odcinkowych pomiarów prędkości (OPP). Będzie to kosztowało 13,4 mln zł, a ich montaż ma się rozpocząć już w pierwszym kwartale przyszłego roku (2021). Warto przypomnieć, że układ OPP składa się z kamer odczytujących numery tablic rejestracyjnych na początku i na końcu odcinka pomiarowego. System po zarejestrowaniu auta lub motocykla wylicza jego średnią prędkość na podstawie czasu przejazdu danego odcinka.

CZYTAJ TAKŻE: Jak europejscy kierowcy zachowują się na drodze. Najgorzej jest w Grecji

Walka z nadmierną prędkością to nie wszystko. Inspektorat planuje też wzmocnić swoje działania w walce z kierowcami przejeżdżającymi na czerwonym świetle. 30 nowych rejestratorów pochłonie 21,7 mln zł, a instalacja ma się potrwać w okresie od II kwartału 2021 roku do I kwartału 2022 roku. Wprowadzone zostaną też nowe urządzenia stacjonarne (dokładnie 5 sztuk) rejestrujące naruszenia przepisów ruchu drogowego w zakresie niestosowania się do sygnalizacji świetlnej. Ich montaż na się rozpocząć w IV kwartale 2021 roku, a finał określono na II kwartał 2022 roku.

""

fot. AdobeStock

moto.rp.pl

Wymagania oraz gwarancja
W dokumentacji przygotowanej przez Inspektorat można doczytać się szczegółowych wytycznych co do fotoradarów. Mają to być urządzenia mogące pracować przez 24-godziny na dobę z możliwością monitoringu czterech pasów ruchu bez konieczności zmiany ustawień urządzenia, niezależnie od kierunku poruszania się auta. Jak podaje dziennik.pl nowe fotoradary powinny rejestrować minimum dwa wykroczenia na sekundę, a ustawienia parametrów pracy były regulowane zdalnie.

CZYTAJ TAKŻE: Ministerstwo Infrastruktury zapowiada rewolucję w mandatach z fotoradarów

Wymagania Inspektoratu dotyczą też zabezpieczeń. Otóż fotoradary powinny posiadać wzmocnione zamki, szyby, zawiasy w drzwiach, a obudowy powinny być wyposażone w czujniki temperatury oraz czujniki bezwładnościowe lub uderzeniowe. To nie wszystko, gdyż GITD zgłosiło też wymóg możliwość instalacji kamerki monitoringu marszu w promieniu 10 metrów, zdalnego podglądu przez przeglądarkę internetową, niezależnie od trybu pracy urządzenia. Wszystko po to, aby wandale nie mogli uszkodzić tak łatwo sprzętu.

""

moto.rp.pl

Całkowity koszt rozbudowy infrastruktury określono na 162 mln zł. Z tego 137,7 mln zł pochodzi ze środków unijnych. W to wlicza się nie tylko 358 nowych urządzeń rejestrujących, ale także powiększenie infrastruktury systemu teleinformatycznego podnoszącego zdolności CANARD. Potencjalni dostawcy mogą do 26 maja składać oferty związane z opisywanym przetargiem.

GITD planuje mocno rozbudować sieć automatycznego nadzoru ruchu drogowego w Polsce. Inspektorat podlegający pod Ministerstwo Infrastruktury, ogłosił przetarg na dostawę nowych urządzeń stacjonarnych. Jest to kolejny etap realizacji projektu CANARD. Na ten cel GITD przeznaczy 54,3 mln zł. Wprowadzenie 247 nowych fotoradarów – tyle zakłada przetarg – zdecydowanie powiększy polską sieć stacjonarnej kontroli prędkości. Jak podaje portal dziennik.pl, z dokumentacji przetargowej wynika, że proces instalacji nowego sprzętu rozpocznie się w III kwartale 2021 roku, a zakończy się w 2023 roku.

Pozostało 83% artykułu
Tu i Teraz
Przejazd autostradą A4 będzie darmowy. Umowa z zarządcą nie będzie przedłużona
Tu i Teraz
Mercedes-AMG zmienia zdanie. Nowy silnik V8 zamiast czterocylindrowego PHEV
Tu i Teraz
Volkswagen wraca do korzeni. Powrót dobrze znanych symboli
Tu i Teraz
94-letni Sobiesław Zasada wyruszył "Maluchem" do Monte Cassino
Tu i Teraz
Po podwyżce opłat za przejazd autostradą A4 Stalexport ma imponujące zyski
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?