Jak europejscy kierowcy zachowują się na drodze. Najgorzej jest w Grecji

Francuska Fundacja Vinci Autoroutes zapytała ponad 12 000 kierowców o ich zachowanie na drodze. Niestety wyniki nie do końca są miarodajne.

Publikacja: 29.04.2019 20:53

Jak europejscy kierowcy zachowują się na drodze. Najgorzej jest w Grecji

Foto: moto.rp.pl

Fundacja Vinci Autoroutes należy do francuskiego operatora autostrad o tej samej nazwie. Przedstawiła właśnie wyniki corocznego badania przeprowadzonego na zlecenie fundacji przez instytut badań rynku Ipso. Ankieta została przeprowadzona wśród ponad 12 000 osób w całej Europie – pytano ich o własne zachowania podczas prowadzenia pojazdu i wrażenia z zachowań innych użytkowników dróg. Wyniki są zaskakujące, a Europejczycy bardzo mocno różnią się od siebie.

""

moto.rp.pl

Na przykład ryzyko pobicia lub bycia wyciągniętym z samochodu przez innego kierowcę jest najwyższe w Polsce – aż 36 procent kierowców badanych w Polsce przyznaje się do takiego czynu (na drugim miejscu są Włochy, na trzecim Grecja). Za kierownicą najbardziej przeklinają w Grecji (71 procent), podczas gdy Hiszpanie wyrażają swoją frustrację w ruchu poprzez przenikliwe trąbienie (66 procent).

""

moto.rp.pl

Za to swój własny styl jazdy wszyscy kierowcy głównie oceniają pozytywnie. Na przykład ci z Niemiec uważają się za najbardziej uważnych, podczas gdy Brytyjczycy klasyfikują się jako najbardziej uprzejmi w całej Europie. Przekraczanie prędkości to domena Francji, o dziwo Szwecji i, co nie jest zaskakujące, Polski. We wszystkich trzech krajach przyznało się do tego aż 92 procent respondentów. Co ciekawe, we Francji policja stosuje zasadę „zero tolerancji” wobec łamiących ograniczenia, a Szwecja jest najeżona fotoradarami…

""

moto.rp.pl

61 procent Francuzów przyznaje się do nieużywania kierunkowskazów, 76 procent Niemców celowo jeździ na trzypasmowych autostradach po środkowym pasie, nawet jeśli prawy jest wolny, a 12 procent polskich kierowców przyznaje się do czytania podczas jazdy. 48 procent Greków siada za kierownicą gdy są zmęczeni i niewyspani, a 24 procent z nich prowadziło po pijanemu samochód (13 procent Greków przyznało się do jazdy po mocnym upojeniu alkoholowym). Do tego cztery procent jeździło pod wpływem narkotyków.

""

moto.rp.pl

Tylko dwa procent Polaków uznało siebie za złych kierowców, o wiele bardzie samokrytyczni są Anglicy (9 procent). Agresywnego zachowania innych użytkowników dróg najbardziej obawiają się Hiszpanie, a kierowcy najbardziej krzyczą na siebie w… Grecji. Wyprzedzanie prawym pasem autostrady to domena Holendrów, a w niebezpiecznym i bliskim podjeżdżaniu do poprzedzającego auta specjalizują się Grecy. Oni również zostali najgorzej ocenieni pod względem niebezpiecznych zachowań na drodze. Niestety w tej kategorii Polacy zajęli drugie miejsce. Numerem trzy są Włosi.

ZOBACZ TAKŻE: Polscy kierowcy jeżdżą za szybko. Pobili kolejny niechlubny rekord

Z innych przewinień Polaków warto wymienić najczęstsze w Europie rozmawianie przez telefon bez użycia systemu głośnomówiącego, pisanie sms-ów czy ustawianie nawigacji podczas jazdy. Do czego Polacy w ogóle się nie przyznają? Do jazdy po alkoholu. Jeśli by wierzyć francuskiej ankiecie, jesteśmy wraz z Słowacją najbardziej trzeźwymi kierowcami w Europie.

Fundacja Vinci Autoroutes należy do francuskiego operatora autostrad o tej samej nazwie. Przedstawiła właśnie wyniki corocznego badania przeprowadzonego na zlecenie fundacji przez instytut badań rynku Ipso. Ankieta została przeprowadzona wśród ponad 12 000 osób w całej Europie – pytano ich o własne zachowania podczas prowadzenia pojazdu i wrażenia z zachowań innych użytkowników dróg. Wyniki są zaskakujące, a Europejczycy bardzo mocno różnią się od siebie.

Pozostało 84% artykułu
Tu i Teraz
Orlen obniży ceny paliw na majówkę. Promocja tylko dla wybranych klientów
Tu i Teraz
Rolnicy protestują. Na 24 godziny zablokowali trasę S3
Tu i Teraz
Budowa trasy S1 opóźni się o ponad 7 miesięcy. Archeologiczne odkrycie na budowie
Tu i Teraz
"Ostatnie Pokolenie" zablokowało skrzyżowanie w centrum Warszawy
Tu i Teraz
Jesienią Zakopianka zyska kolejne 16 km nowej trasy. Budowa kosztowała 1 mld zł