Ile w Europie tracą diesle, a ile zyskują elektryki? Sprzedaż w I kwartale 2020 roku

Rynek motoryzacyjny w Europie przeżywa załamanie. Na Starym Kontynencie traci diesel, a zyskują samochody z napędem alternatywnym. PZPM zaprezentował raport przygotowany przez ACEA na temat rejestracji nowych samochodów osobowych w UE w pierwszym kwartale 2020 roku.

Publikacja: 15.05.2020 19:47

Ile w Europie tracą diesle, a ile zyskują elektryki? Sprzedaż w I kwartale 2020 roku

Foto: moto.rp.pl

Podział sprzedanych aut w Europie w pierwszym kwartale 2020 roku przedstawia się następująco: benzyna 52,3 procent, diesel 29,9 procent, elektryczne 6,8 proc. Chociaż udział elektryków nadal jest niewielki to jest to jedyny rodzaj napędu, który zyskuje na znaczeniu. Udział segmentu zwiększył się do 6,8 proc. kiedy w pierwszym kwartale 2019 wynosił 2,5 proc. Popyt na diesle i pojazdy benzynowe zmniejsza się chociaż samochody napędzane benzyną nadal stanowią ponad połowę rynku UE.

CZYTAJ TAKŻE: Kwietniowe spadki sprzedaży: jest źle, ale nie tragicznie

""

Elektryczne BMW i3.

moto.rp.pl

Samochody na benzynę i olej napędowy
W I kwartale 2020 r. liczba zarejestrowanych samochodów z silnikiem diesla w całej Unii Europejskiej spadła o 32,6 proc. do 738 392 egzemplarzy. Udział diesla w rynku wynosi obecnie 29,9 proc. (w porównaniu z 33,2 proc. w I kwartale 2019 r.). Wszystkie rynki w regionie przechodzą kryzys, zwłaszcza cztery największe: Włochy (-49,8 proc.), Francja (-36,6 proc.), Hiszpania (-33,8 proc.) i Niemcy (-23,0 proc.) ogólnej sprzedaży.

""

Liczba samochodów z silnikiem diesla w pierwszym kwartale spadła o 32,6 proc. w porównaniu z tym samym okresem czasu rok wcześniej.

moto.rp.pl

Większość europejskich dealerstw w marcu była zamknięta. Spowodowane to było zastosowaniem środków ograniczających rozprzestrzenianie się COVID-19. Tym samym kupowanie aut było mocno ograniczone i utrudnione. Sprzedaż skurczyła się o 32,2 proc., z poziomu prawie 2 milionów sztuk w ubiegłym roku do 1,3 miliona w I kwartale 2020 r. Z wyjątkiem Cypru i Litwy, wszystkie rynki UE jak dotąd, zmagały się z dwucyfrowymi spadkami.

CZYTAJ TAKŻE: Europa zaczyna przesiadać się na napędy alternatywne

Samochody z napędem alternatywnym (APV)
Od stycznia do marca 2020 r. samochody elektrycznie (ECV), skorzystały na spadku popytu na diesle i modele z silnikami benzynowymi. Sprzedaż ECV wzrosła ponad dwukrotnie (+ 100,7 proc.) w pierwszych trzech miesiącach br. W całej UE zarejestrowano 167 132 elektryków. Zarówno segment samochodów całkowicie elektrycznych (BEV), jak i hybryd typu plug-in (PHEV) przyczynił się do tego wzrostu (zwiększyły się odpowiednio +68,4 i + 161,7 proc.). Wzrost bierze się również z poszerzenia oferty producentów. Nie wolno zapominać, że gama, szczególnie hybryd plug-in jest nieporównywalnie większa niż rok wcześniej. Wśród napędów alternatywnych królują jednak hybrydy (HEV). Ten segment stanowi 9,4 proc. całego rynku samochodowego w UE. W I kwartale br. zarejestrowano 232 525 sztuk (+ 45,1 proc. w porównaniu do 2019 r.). Samochody na inne paliwa alternatywne – gazem płynnym (LPG) i ziemnym (NGV) – miały zróżnicowane wyniki. Popyt na samochody na NGV znacznie wzrósł (+ 68,5 proc.), podczas gdy liczba rejestracji aut na LPG zmniejszyła się o połowę. Ten fakt bierze się głównie z powodu załamania rynku włoskiego.

Tu i Teraz
Jutro blokada mostów w Warszawie. Aktywiści planują utrudnić życie kierowcom
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Tu i Teraz
Uwaga na fałszywe SMS-y z mandatami. GITD komentuje "nie reagować, to oszustwo"
Tu i Teraz
Polskie firmy budujące drogi rozpychają się w Europie
Tu i Teraz
Zmarł Paolo Pininfarina. Jego firma zaprojektowała 1300 samochodów, w tym Izerę
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Tu i Teraz
Niemcy mają problem z mostami i wiaduktami. Na remonty brakuje 10 mld euro