Stają fabryki samochodów w Rosji. Zero klientów

Największy producent samochodów osobowych w Rosji zatrzymał taśmy, bo sprzedaż nowych aut spadła do zera.

Publikacja: 29.04.2020 21:47

Stają fabryki samochodów w Rosji. Zero klientów

Foto: moto.rp.pl

Koncern AwtoWAZ posiadający 20 proc. rynku aut osobowych Rosji, od środy (29 kwietnia) zamyknął swoje fabryki i biura. Przerwa ma potrwać do 18 maja, dowiedziała się agencja TASS. Decyzja ma związek z obowiązującą w Rosji narodową kwarantanną i gwałtownym spadkiem dochodów obywateli federacji. To z kolei doprowadziło do zmniejszenia się do blisko zera sprzedaży nowych samochodów. Zanim zapadła decyzja o zatrzymaniu taśm, wydatki AwtoWAZ na podtrzymanie produkcji sięgały już 2 mld rubli (112,4 mln zł) dziennie, poskarżył się na spotkaniu z Władimirem Putinem w piątek prezes Yves Caracatzanis, który od połowy 2018 r kieruje rosyjskim koncernem.

CZYTAJ TAKŻE: Łada 4×4: Po 43 latach nareszcie z klimatyzacją

""

Łada Xray.

Foto: moto.rp.pl

– Nawet kiedy znów ruszą linie produkcyjne, to przez kilka miesięcy będziemy mieć ogromne problemy ze środkami obrotowymi. Nie wystarczy ich, by wesprzeć kooperantów oraz by wykonać zobowiązania wobec pracowników. Np. 15 maja musimy zapłacić tzw. Opłatę utylizacyjną w kwocie ponad 20 mld rubli (1,1 mld zł) – wyliczył prezes. W związku z tak trudną sytuacją, poprosił prezydenta, by ten polecił gubernatorom wydanie zgód na otworzenie w regionach salonów dilerskich i centrów serwisowania samochodów, a także, by władze przedłużyły i zwiększyły programy ulgowych kredytów dla kupujących swoje pierwsze auto (programy „Samochód rodzinny” i „Pierwszy samochód”). Tylko dzięki nim w ostatnich latach rosyjski sektor motoryzacyjny utrzymuje się na powierzchni. Obecny postój (trzy tygodnie) będzie najdłuższy wśród pięciu już przerw w pracy AwtoWAZ w tym roku. Pierwszy (dwudniowy) był 9 i 10 stycznia. Koncern informował, że od 29 kwietnia przejdzie na czterodniowy tydzień pracy. Teraz zapadła decyzja o jej przerwaniu.

""

Łada Vesta SW Cross

Foto: moto.rp.pl

Według danych Asocjacji Biznesu Europejskiego AwtoWAZ zmniejszył w marcu sprzedaż modeli Łada o 3 proc. do 32,8 tys w ujęciu rocznym. Także o 3 proc. mniej koncern sprzedał w pierwszym kwartale. W kwietniu rynek gwałtownie się załamał. AwtoWAZ niedawno świętował swoje półwiecze. Obecnie koncern należy do spółki Alliance Rostec Auto B.V. , której właścicielem jest Renault (67,61 proc.), i państwowy Rostech (32,39 proc.). Najwięcej – ponad 800 tys. aut, firma wyprodukowała w 2008 r, aby w skutek globalnego kryzysu spaść do 300 tys. rok później. Od 2017 r produkcja nie przekracza 0,5 mln. Grupa GAZ oligarchy Olega Deripaski prognozuje na ten rok spadek sprzedaży nowych samochodów osobowych (LCV) w Rosji, o co najmniej o połowę w ujęciu rocznym.

CZYTAJ TAKŻE: Pół wieku z Ładą: Auto dla sowieckich mas

""

Łada Largus.

Foto: moto.rp.pl

Koncern AwtoWAZ posiadający 20 proc. rynku aut osobowych Rosji, od środy (29 kwietnia) zamyknął swoje fabryki i biura. Przerwa ma potrwać do 18 maja, dowiedziała się agencja TASS. Decyzja ma związek z obowiązującą w Rosji narodową kwarantanną i gwałtownym spadkiem dochodów obywateli federacji. To z kolei doprowadziło do zmniejszenia się do blisko zera sprzedaży nowych samochodów. Zanim zapadła decyzja o zatrzymaniu taśm, wydatki AwtoWAZ na podtrzymanie produkcji sięgały już 2 mld rubli (112,4 mln zł) dziennie, poskarżył się na spotkaniu z Władimirem Putinem w piątek prezes Yves Caracatzanis, który od połowy 2018 r kieruje rosyjskim koncernem.

Tu i Teraz
Najtańszy nowy Rolls-Royce i wyjątkowy prezent pod choinkę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Tu i Teraz
Kolejna niemiecka marka zniknie z rynku. Poddostawca branży moto ogłasza upadłość
Tu i Teraz
Nowy znak drogowy na europejskich drogach. Co oznacza biały romb?
Tu i Teraz
Znana marka motoryzacyjna uratowana. Znaleziono nowego inwestora
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Tu i Teraz
Nowy cios w gospodarkę Niemiec. Strajk w fabrykach Volkswagena