Epidemia koronawirusa mocno uderzyła w sprzedaż samochodów. Już w pierwszym tygodniu marca ruch w salonach bardzo stopniał. Teraz, po wprowadzeniu ograniczeń w poruszaniu się, zupełnie zamarł. We wtorek Związek Dealerów Samochodów (ZDS) wydał jednak komunikat: dilerzy dalej pracują. Rozporządzenie władz nie wprowadza ani zakazu handlu samochodami, ani świadczenia usług serwisowych, nie dotyczy także sprzedaży usług finansowych i ubezpieczeń. – Nikt ze znanych mi dilerów nie zatrzymał działalności. W serwisach dalej jest ruch, choć mniejszy o 30–40 proc. – mówi Marek Konieczny, prezes ZDS.
Problemem okazują się jednak ograniczenia w działalności urzędów, co uniemożliwia rejestrowanie samochodów, przede wszystkim firmowych. Już na początku tygodnia dilerzy informowali o wstrzymaniu rejestracji w około 30 proc. wydziałów komunikacji, m.in. w tak dużych aglomeracjach jak Kraków, Katowice czy Gdynia. Według ZDS taka sytuacja doprowadzi do zatorów płatniczych i może spowodować utratę płynności finansowej firm dilerskich w masowej skali. – Jeśli firmy leasingowe nie mogą samochodu zarejestrować, to automatycznie nie mogą nam zapłacić. To sprawia, że możemy mieć problem z pokrywaniem naszych zobowiązań – twierdzi Piotr Chodzeń, współwłaściciel dilerskiej Grupy Chodzeń. – W normalnej sytuacji sprzedaż samochodów powinna zarobić na koszty finansowania zapasów i stoków. Ale obecny rozwój wydarzeń może mieć dla branży dramatyczne konsekwencje – ostrzega Piotr Mozdyniewicz, prezes zarządu Grupy MM Cars.
CZYTAJ TAKŻE: Limuzyny przestają się sprzedawać. SUV-y w natarciu