Prędkość na tej autostradzie to dziś maksimum 130 km/h, ale ma zostać podniesiona do 150 km/h. Przejazd kosztuje 1,3-2 tys rubli (78 zł – 120 zł), informuje gazeta Izwiestia. Wiele rosyjskich mediów podkreśla, że trasa, która kosztował budżet 550 mld rubli (33,2 mld zł) szybko się zwróci z naddatkiem. Łączy nie tylko dwa największe miasta Rosji, ale też przyśpieszy zakończenie najważniejszego drogowego megaprojektu Rosji – korytarza transportowego Europa-Zachodnie Chiny mającego liczyć 8500 km.

""

moto.rp.pl

Portal Lenta podkreśla, że choć budowa autostrady ruszyła w 2012 r, to w rzeczywistości inwestycja ciągnęła się przez 50 lat. Droga została wpisana do planu inwestycyjnego Moskwy w 1971 r. Wiele razy była rozpoczynana i odkładana. Nie doczekała się realizacji aż do początku lat 2000, kiedy projekt przyklepał Władimir Putin. Minęła kolejna dekada, zanim na trasie pojawiły się pierwsze maszyny.

""

moto.rp.pl

Przez siedem lat budowy koszty wzrosły, a terminy oddania były kilka razy przekładane. Urzędnicy wyjaśniali, że winne są zachodnie sankcje oraz…archeolodzy, którzy znaleźli na trasie osadę sprzed trzech tysięcy lat. A to zgodnie z prawem, spowodowało wstrzymanie inwestycji, do czasu przeprowadzenia potrzebnych badań. Teraz Rosjanie muszą od zera zbudować odcinek korytarza Europa-Chiny Zachodnie do Niżnego Nowogrodu i Kazania. Droga miała być gotowa w 2023 r, teraz mówi się, że gotowy w dwóch trzecich odcinek będzie do 2028 r.

CZYTAJ TAKŻE: 200 mld zł poszło już na polskie drogi

Moskwa spodziewa się dużych korzyści gospodarczych od otwarcia korytarza tranzytowego z Europy do Chin. Wzdłuż trasy znajduje się 70 proc. rosyjskich zakładów motoryzacyjnych, 50 proc. producentów z sektora lotniczego i kosmicznego, 40 proc. zakładów metalurgicznych.