Autostrada Moskwa-St. Petersburg gotowa po… 50 latach

To jeden z największych projektów infrastrukturalnych Rosji. Oddana do użytku płatna autostrada M-11 ma 684 km, po cztery pasy ruchu po każdej stronie i kosztowała równowartość 33,2 mld zł. Droga jest częścią szlaku Europa- Zachodnie Chiny. Po raz pierwszy trasa znalazła się w planie inwestycyjnym Moskwy pół wieku temu.

Publikacja: 18.11.2019 10:18

Autostrada Moskwa-St. Petersburg gotowa po… 50 latach

Foto: moto.rp.pl

Prędkość na tej autostradzie to dziś maksimum 130 km/h, ale ma zostać podniesiona do 150 km/h. Przejazd kosztuje 1,3-2 tys rubli (78 zł – 120 zł), informuje gazeta Izwiestia. Wiele rosyjskich mediów podkreśla, że trasa, która kosztował budżet 550 mld rubli (33,2 mld zł) szybko się zwróci z naddatkiem. Łączy nie tylko dwa największe miasta Rosji, ale też przyśpieszy zakończenie najważniejszego drogowego megaprojektu Rosji – korytarza transportowego Europa-Zachodnie Chiny mającego liczyć 8500 km.

""

Foto: moto.rp.pl

Portal Lenta podkreśla, że choć budowa autostrady ruszyła w 2012 r, to w rzeczywistości inwestycja ciągnęła się przez 50 lat. Droga została wpisana do planu inwestycyjnego Moskwy w 1971 r. Wiele razy była rozpoczynana i odkładana. Nie doczekała się realizacji aż do początku lat 2000, kiedy projekt przyklepał Władimir Putin. Minęła kolejna dekada, zanim na trasie pojawiły się pierwsze maszyny.

""

Foto: moto.rp.pl

Przez siedem lat budowy koszty wzrosły, a terminy oddania były kilka razy przekładane. Urzędnicy wyjaśniali, że winne są zachodnie sankcje oraz…archeolodzy, którzy znaleźli na trasie osadę sprzed trzech tysięcy lat. A to zgodnie z prawem, spowodowało wstrzymanie inwestycji, do czasu przeprowadzenia potrzebnych badań. Teraz Rosjanie muszą od zera zbudować odcinek korytarza Europa-Chiny Zachodnie do Niżnego Nowogrodu i Kazania. Droga miała być gotowa w 2023 r, teraz mówi się, że gotowy w dwóch trzecich odcinek będzie do 2028 r.

CZYTAJ TAKŻE: 200 mld zł poszło już na polskie drogi

Moskwa spodziewa się dużych korzyści gospodarczych od otwarcia korytarza tranzytowego z Europy do Chin. Wzdłuż trasy znajduje się 70 proc. rosyjskich zakładów motoryzacyjnych, 50 proc. producentów z sektora lotniczego i kosmicznego, 40 proc. zakładów metalurgicznych.

Prędkość na tej autostradzie to dziś maksimum 130 km/h, ale ma zostać podniesiona do 150 km/h. Przejazd kosztuje 1,3-2 tys rubli (78 zł – 120 zł), informuje gazeta Izwiestia. Wiele rosyjskich mediów podkreśla, że trasa, która kosztował budżet 550 mld rubli (33,2 mld zł) szybko się zwróci z naddatkiem. Łączy nie tylko dwa największe miasta Rosji, ale też przyśpieszy zakończenie najważniejszego drogowego megaprojektu Rosji – korytarza transportowego Europa-Zachodnie Chiny mającego liczyć 8500 km.

Tu i Teraz
Bytom z odcinkowym pomiarem prędkości. Utrudnienia na obwodnicy Aglomeracji Śląskiej
Tu i Teraz
Restart Jaguara z nowym logotypem. Nie każdemu się spodoba
Tu i Teraz
Elon Musk rośnie w siłę. Większy stan konta i polityczna kariera
Tu i Teraz
Niemiecka marka motoryzacyjna przenosi produkcję do Tajlandii
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Tu i Teraz
Na stacjach jest już nowe paliwo. Sprawdź czy tankujesz je do zbiornika