fot. GDDKiA

W tym tygodniu podpisana zostanie umowa na dokończenie autostradowej obwodnicy Częstochowy – poinformowało w poniedziałek Ministerstwo Infrastruktury (MI). Inwestycja, która miała być zrealizowana przez włoską firmę Salini, będzie finalizowana przez konsorcjum firm Budimex, Strabag i Budpol.

Jak wcześniej zapowiedziała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, jeszcze przed końcem grudnia na odcinku autostrady A1 pomiędzy Blachownią a Rząsawą będzie można jechać dwiema jezdniami.

Rozgrzebany fragment autostrady A1 pod Częstochową
Fragment autostrady A1 pod Częstochową ma być przejezdny do końca roku / fot. GDDKiA

Do tej pory w ramach obecnego Programu Budowy Dróg Krajowych 2014-2023 (PBDK) zakończono budowę 58 odcinków o łącznej długości 821 km. W realizacji jest 108 odcinków wartych 54 mld zł, których łączna długość sięga 1363 km. 8 fragmentów dróg objętych jest przetargami – liczą łącznie 114 km. Według informacji MI, do tej pory zrealizowano lub rozpoczęto realizację blisko 70 proc. projektów ujętych w PBDK. To 65 proc. łącznej długości dróg zaplanowanych w programie. Przeznaczono na nie 60 proc. limitu PBDK wynoszącego 135 mld zł.

CZYTAJ TAKŻE: Kolejne 20 miliardów na nowe drogi

Kluczowym problemem w realizacji inwestycji jest wzrost kosztów z powodu drożejących materiałów budowalnych i rosnących kosztów pracy. – Obserwujemy systematyczny wzrost ofert przetargowych zmuszających GDDKiA do unieważniania przetargów – poinformował resort. Od początku realizacji PBDK unieważniono 19 przetargów, z czego 8 rozpoczętych w 2018 r. Dodatkowo GDDKiA odstąpiła od umowy na 9 kontraktach, realizowanych głównie przez firmy włoskie. To 5 proc. wszystkich realizowanych zadań. – W naszej ocenie sytuacja, jaka miała miejsce w przypadku tych projektów wynikała ze znacznie zaniżonych wartości ofert, wynikających z chęci przerzucenia przez duże zagraniczne firmy części ryzyk inwestycyjnych na polskich podwykonawców – tłumaczy ministerstwo.

Obecnie do ruchu oddanych jest 3838 km dróg szybkiego ruchu, w tym 1639 km autostrad (sfinalizowane 82 proc. sieci) i 2200 km dróg ekspresowych (39 proc.). Docelowa sieć autostrad i dróg ekspresowych ma liczyć około 7650 km, w tym około 2000 km autostrad. Od 2004 r. do końca 2018 r. wydatki na budowę i utrzymanie dróg krajowych przekroczyły 200 mld zł.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Prezes Audi, Rupert Stadler

Prezes Audi nie do końca kadencji

Prezesowi Audi, Rupertowi Stadlerowi przedłużono w maju kadencję na 5 lat wyłącznie na podstawie ...

Wizja maszyny do podwodnego wydobycia metali, przygotowana przez stocznię Royal IHC

Akumulatory z dna oceanu

Rozwój elektromobilności zmusza rządy i firmy do poszukiwania nowych, podmorskich złóż metali. Czy na ...

VW Passaty i Skody Superb będą produkowane w Turcji

Volkswagen potrzebuje nowej fabryki. Te w Niemczech wykorzystane zostaną do produkcji modeli elektrycznych. Nowy ...

Dacia Duster 1,5 dCi Prestige: Na nowe czasy

Druga generacja najtańszego SUV-a na rynku ma wielkie szanse powtórzyć sukces poprzednika. Ale żeby ...

Pakiet mobilności (na razie) zatrzymany

W Parlamencie Europejskim zablokowano przepisy ograniczające konkurencję w transporcie międzynarodowym. Batalia polskich przewoźników jednak ...

Tesla: autopilot nie spowodował wypadku

To nie autopilot Tesli był winien śmiertelnego wypadku na drodze w USA – wynika ...