fot. GDDKiA

W tym tygodniu podpisana zostanie umowa na dokończenie autostradowej obwodnicy Częstochowy – poinformowało w poniedziałek Ministerstwo Infrastruktury (MI). Inwestycja, która miała być zrealizowana przez włoską firmę Salini, będzie finalizowana przez konsorcjum firm Budimex, Strabag i Budpol.

Jak wcześniej zapowiedziała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, jeszcze przed końcem grudnia na odcinku autostrady A1 pomiędzy Blachownią a Rząsawą będzie można jechać dwiema jezdniami.

Rozgrzebany fragment autostrady A1 pod Częstochową
Fragment autostrady A1 pod Częstochową ma być przejezdny do końca roku / fot. GDDKiA

Do tej pory w ramach obecnego Programu Budowy Dróg Krajowych 2014-2023 (PBDK) zakończono budowę 58 odcinków o łącznej długości 821 km. W realizacji jest 108 odcinków wartych 54 mld zł, których łączna długość sięga 1363 km. 8 fragmentów dróg objętych jest przetargami – liczą łącznie 114 km. Według informacji MI, do tej pory zrealizowano lub rozpoczęto realizację blisko 70 proc. projektów ujętych w PBDK. To 65 proc. łącznej długości dróg zaplanowanych w programie. Przeznaczono na nie 60 proc. limitu PBDK wynoszącego 135 mld zł.

CZYTAJ TAKŻE: Kolejne 20 miliardów na nowe drogi

Kluczowym problemem w realizacji inwestycji jest wzrost kosztów z powodu drożejących materiałów budowalnych i rosnących kosztów pracy. – Obserwujemy systematyczny wzrost ofert przetargowych zmuszających GDDKiA do unieważniania przetargów – poinformował resort. Od początku realizacji PBDK unieważniono 19 przetargów, z czego 8 rozpoczętych w 2018 r. Dodatkowo GDDKiA odstąpiła od umowy na 9 kontraktach, realizowanych głównie przez firmy włoskie. To 5 proc. wszystkich realizowanych zadań. – W naszej ocenie sytuacja, jaka miała miejsce w przypadku tych projektów wynikała ze znacznie zaniżonych wartości ofert, wynikających z chęci przerzucenia przez duże zagraniczne firmy części ryzyk inwestycyjnych na polskich podwykonawców – tłumaczy ministerstwo.

Obecnie do ruchu oddanych jest 3838 km dróg szybkiego ruchu, w tym 1639 km autostrad (sfinalizowane 82 proc. sieci) i 2200 km dróg ekspresowych (39 proc.). Docelowa sieć autostrad i dróg ekspresowych ma liczyć około 7650 km, w tym około 2000 km autostrad. Od 2004 r. do końca 2018 r. wydatki na budowę i utrzymanie dróg krajowych przekroczyły 200 mld zł.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Ola Källenius, prezes Daimler AG: Nie mogę się nachwalić Polski

Polski rynek jest dla nas jednym z najważniejszych w Europie. Widzimy też potężne możliwości ...

Zdjęcie tygodnia: Tesla i „Starman” na Marsie

Na początku 2018 roku rakieta Falcon z Teslą Roadster i „Starman” za kierownicą jako ...

„Rzeczpospolita Moto Awards 2019”: Nagrody rozdane

Po raz pierwszy motoryzacyjny portal dziennika „Rzeczpospolita” – moto.rp.pl – przyznał branżowe wyróżnienia. Wśród ...

Tokio Motor Show 2019: Przyszłość wszędzie wygląda tak samo

Tokio Motor Show to święto japońskiej motoryzacji i prognoza tego, co czeka klientów w ...

Honda od 2022 roku wyłącznie z silnikami elektrycznymi i hybrydowymi

Tego nikt się nie spodziewał. Japoński koncern motoryzacyjny – Honda – ogłosił, że od ...

BMW wycofuje z oferty najmocniejszego diesla

Sześciocylindrowy rzędowy diesel BMW wyposażony w cztery turbosprężarki zostanie wycofany z oferty w Europie ...