Jak wcześniej zapowiedziała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, jeszcze przed końcem grudnia na odcinku autostrady A1 pomiędzy Blachownią a Rząsawą będzie można jechać dwiema jezdniami.
Fragment autostrady A1 pod Częstochową ma być przejezdny do końca roku / fot. GDDKiA
Do tej pory w ramach obecnego Programu Budowy Dróg Krajowych 2014-2023 (PBDK) zakończono budowę 58 odcinków o łącznej długości 821 km. W realizacji jest 108 odcinków wartych 54 mld zł, których łączna długość sięga 1363 km. 8 fragmentów dróg objętych jest przetargami – liczą łącznie 114 km. Według informacji MI, do tej pory zrealizowano lub rozpoczęto realizację blisko 70 proc. projektów ujętych w PBDK. To 65 proc. łącznej długości dróg zaplanowanych w programie. Przeznaczono na nie 60 proc. limitu PBDK wynoszącego 135 mld zł.
CZYTAJ TAKŻE: Kolejne 20 miliardów na nowe drogi
Kluczowym problemem w realizacji inwestycji jest wzrost kosztów z powodu drożejących materiałów budowalnych i rosnących kosztów pracy. – Obserwujemy systematyczny wzrost ofert przetargowych zmuszających GDDKiA do unieważniania przetargów – poinformował resort. Od początku realizacji PBDK unieważniono 19 przetargów, z czego 8 rozpoczętych w 2018 r. Dodatkowo GDDKiA odstąpiła od umowy na 9 kontraktach, realizowanych głównie przez firmy włoskie. To 5 proc. wszystkich realizowanych zadań. – W naszej ocenie sytuacja, jaka miała miejsce w przypadku tych projektów wynikała ze znacznie zaniżonych wartości ofert, wynikających z chęci przerzucenia przez duże zagraniczne firmy części ryzyk inwestycyjnych na polskich podwykonawców – tłumaczy ministerstwo.