Chińczycy zaleją Europę bateriami do aut

Firmy z Państwa Środka produkujące baterie do samochodów elektrycznych planują ekspansję w Europie. Na ich celowniku jest także Polska.

Publikacja: 13.10.2019 21:51

Chińczycy zaleją Europę bateriami do aut

Foto: fot. AdobeStock

Chiny są liderem globalnego rynku baterii do elektrycznych samochodów. – Udział w rynku dziesięciu największych producentów baterii na świecie osiągnął 81 proc. i są to wyłącznie firmy z Azji – informuje raport chińskiego Haitong Banku, do którego dotarła „Rzeczpospolita”. W rankingu instytutu Gaogong pierwsze trzy miejsca pod względem globalnych udziałów w produkcji baterii zajmują: Contemporary Amperex Technology CATL (Chiny), Panasonic (Japonia) oraz BYD Company (Chiny). Pozostali producenci to firmy: LG, Guoxuan High-Tech, Automotive Energy Supply Corporation, Farasis Energy, Lishen oraz BAK Power.

""

fot. AdobeStock

Foto: moto.rp.pl

Zdaniem Dan Jin, senior banker zajmującej się bankowością inwestycyjną w Haitong Banku, chińscy producenci będą coraz więcej inwestować w Europie. Ma temu sprzyjać wycofanie wsparcia chińskiego rządu dla producentów samochodów elektrycznych, co zwiększy w Chinach konkurencję ze strony międzynarodowych koncernów, a w konsekwencji skłoni chińskie firmy do poszukiwania dla siebie nowych szans w innych krajach. – W zamyśle chińskich władz konkurencja ze strony zagranicznych firm ma stać się dla producentów z Państwa Środka katalizatorem do ekspansji międzynarodowej i inwestycji za granicą – stwierdza Dan Jin.

CZYTAJ TAKŻE: Ukraina: Gwałtownie rośnie popyt na (używane) elektryki

Europa dzięki szybko rosnącej sprzedaży samochodów elektrycznych ma być dla Chińczyków obiecującym kierunkiem. Zwłaszcza że na tle całego rynku europejscy producenci baterii pozostają w tyle. – Pojemność wszystkich akumulatorów litowo-jonowych produkowanych w UE to mniej niż 4 proc. pojemności dostępnej na świecie. Jednocześnie szacuje się, że od 2025 r. wartość europejskiego rynku baterii do aut może sięgnąć nawet 250 mld euro rocznie – podkreśla Dan Jin. Duże inwestycje już napływają. Według Haitong Banku w Niemczech w produkcję baterii CATL zainwestuje do 1,8 mld euro, a Farasis Technology ponad 600 mln euro. Svolt Energy, wywodzący się od producenta samochodów Great Wall, wyłoży 2 mld euro na wybudowanie w Europie fabryki i centrum badawczego.

CZYTAJ TAKŻE: Protesty w Boliwii przeciwko planom wydobycia litu przez niemiecką firmę

Według Dan Jin, Polska na tle innych krajów europejskich jest dla produkcji baterii korzystną lokalizacją dzięki już zrealizowanym inwestycjom, m.in. koreańskiego LG Chem. W dodatku zaczęła przyciągać producentów komponentów: firma Capchem zbuduje w Godzikowicach zakład produkcji materiałów do baterii. W tym samym miejscu zakład produkcji elektrolitów postawi Guotai Huarong. Tego rodzaju inwestycji ma być więcej, bo – jak uważa Dan Jin – Polska już okazała się sprawdzonym wyborem dla azjatyckich producentów. – Wejście w sektor produkcji baterii EV w Polsce daje firmie przewagę na poziomie geograficznym, umożliwia producentom bliskość dostaw, zwiększa ich udział w rynku europejskim i przybliża perspektywę globalizacji firmy – wylicza ekspertka Haitong Banku. [G]

Chiny są liderem globalnego rynku baterii do elektrycznych samochodów. – Udział w rynku dziesięciu największych producentów baterii na świecie osiągnął 81 proc. i są to wyłącznie firmy z Azji – informuje raport chińskiego Haitong Banku, do którego dotarła „Rzeczpospolita”. W rankingu instytutu Gaogong pierwsze trzy miejsca pod względem globalnych udziałów w produkcji baterii zajmują: Contemporary Amperex Technology CATL (Chiny), Panasonic (Japonia) oraz BYD Company (Chiny). Pozostali producenci to firmy: LG, Guoxuan High-Tech, Automotive Energy Supply Corporation, Farasis Energy, Lishen oraz BAK Power.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Tu i Teraz
McLaren nie ucieknie od tego trendu. Ma mieć w swoim portfolio SUV-a
Tu i Teraz
Autonomiczne taksówki otrzymały 589 mandatów na kwotę ponad 270 tys. zł
Tu i Teraz
Chiny kończą budowę najwyższego mostu na świecie. Zbudowano go tylko w trzy lata
Tu i Teraz
Toyota kończy produkcję najtańszego modelu Corolli. To wersja za 10 tys. euro
Tu i Teraz
W budowie są nowe tunele drogowe. Przejedziemy 25 km pod ziemią
Materiał Promocyjny
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Tu i Teraz
Rodziny Porsche i Piëch rozważają sprzedaż akcji Volkswagena
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń