Zmarł Luigi Colani. Wybitny stylista, twórca oszałamiających projektów

Po długiej chorobie w poniedziałek 16 września 2019 roku zmarł w wieku 91 lat Luigi Colani. Wyjątkowy stylista, projektant i legenda designu.

Publikacja: 16.09.2019 23:56

Zmarł Luigi Colani. Wybitny stylista, twórca oszałamiających projektów

Foto: moto.rp.pl

Colani urodził się w Berlinie w 1928 roku jako Lutz Colani i przez wielu był uważany za gwiazdę popu świata designu. Studiował w Berlinie rzeźbę i malarstwo, a także aerodynamikę i konstrukcję ultralekką w Paryżu. Colani stał się znany głównie dzięki organicznym kształtom swoich projektów. Sam opisał swój język projektowania jako bioprojekt. Colani zaprojektował przedmioty codziennego użytku, ale także samoloty, samochody i ciężarówki. W sektorze motoryzacyjnym pracował dla Fiata, Alfa Romeo, Lancii, Mercedesa. Ponadto opracował dla wielu modeli aut bardziej aerodynamiczne wersje, które nigdy nie przeszły do produkcji seryjnej. W Japonii i Chinach jego twórczość ma status kultowy.

""

Luigi Colani.

Foto: moto.rp.pl

Był artystą już na zewnątrz – rozczochrane włosy, opadające wąsy, ubrany w ulubiony biały kolor. Twierdził, że „przemysł przygniata brzemię przeciętności”, dlatego jego projekty były jak nie z tego świata. Koncern Villeroy&Boch dał się zarazić jego filozofią patrzenia na produkt, ale były też dziecięce wanny, krzesła, buty, szczoteczki do zębów, rowery czy dzbanki do kawy. No i były też samochody.

""

Foto: moto.rp.pl

W 1951 roku z bogatym portfolio „pełnym bardzo schludnych i pięknych projektów samochodowych” Colani wyjechał do Paryża. Wierzył, że może wylądować w Citroenie, Simce, Talbocie lub Peugeocie. Jendnak załapał się w agencji reklamowej „Propag”. Jego szefem był Jean Terramorsi, późniejszy dyrektor Renault. Colani odrzucał ostre krawędzie i kanty. Stawiał na opływowe linie, które stały się znakiem jego rozpoznawczym. Był trudny we współpracy i konfliktowy. Oto jego najlepsze motoryzacyjne projekty:

""

Colani Mercedes C 112 to projekt z 1970 roku. Interpretacja Mercedesa C 111 z rewelacyjnym wskaźnikiem oporu powietrza, który wynosi Cw 0,20.

Foto: moto.rp.pl

""

Colani Mercedes C 112.

Foto: moto.rp.pl

""

Tak Colani wyobrażał sobie samochód na wyścig Le Mans zbudowany na bazie Lamborghini Miura.

Foto: moto.rp.pl

""

Colani Utah – prototyp sportowego samochodu z motocyklowym silnikiem BMW o wysokości karoserii 90 cm i masie własnej zaledwie 550 kg.

Foto: moto.rp.pl

""

Colani Horch Mega-Roadster z 1996 roku.

Foto: moto.rp.pl

""

Colani Testa D’oro z 1989 roku. Interpretacja Ferrari z 700 konnym silnikiem podrasowanym przez firmę Lotec.

Foto: moto.rp.pl

""

Colani Testa D’oro.

Foto: moto.rp.pl

""

Colani Sea-Ranger z 1979 roku zbudowany z elementów Unimoga z pomocą firmy Thyssen.

Foto: moto.rp.pl

""

Tak w 2001 roku Colani zinterpretował swoją wersję Trabanta.

Foto: moto.rp.pl

""

Powstało kilkanaście różnych prototypów ciężarówek Colaniego zbudowanych na bazie Mercedesa. Auta były użytkowane przez firmy i poruszały się oficjalnie po drogach.

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

Colani urodził się w Berlinie w 1928 roku jako Lutz Colani i przez wielu był uważany za gwiazdę popu świata designu. Studiował w Berlinie rzeźbę i malarstwo, a także aerodynamikę i konstrukcję ultralekką w Paryżu. Colani stał się znany głównie dzięki organicznym kształtom swoich projektów. Sam opisał swój język projektowania jako bioprojekt. Colani zaprojektował przedmioty codziennego użytku, ale także samoloty, samochody i ciężarówki. W sektorze motoryzacyjnym pracował dla Fiata, Alfa Romeo, Lancii, Mercedesa. Ponadto opracował dla wielu modeli aut bardziej aerodynamiczne wersje, które nigdy nie przeszły do produkcji seryjnej. W Japonii i Chinach jego twórczość ma status kultowy.

Tu i Teraz
Nowy rozdział Maserati w Polsce. Zmiana przedstawiciela marki
Tu i Teraz
Remont najgorszego odcinka autostrady w Polsce. Koniec z pofałdowaniami na A1
Tu i Teraz
Nowy plan Renault i Geely. Będą przerabiać elektryki na hybrydy
Tu i Teraz
Kolejny problem dla motoryzacji. UE chce zakazać używania włókna węglowego
Tu i Teraz
Mercedes po cichu zmienił swój logotyp. Gwiazda ma nowy kształt i blask