Zapamiętywanie zjazdów mają ułatwić numery i nazwy węzłów, natomiast strzałki umieszczone nad tablicami kierunkowymi znajdującymi się bezpośrednio nad pasami ruchu usprawnią właściwy ich wybór. W ramach nowego projektu oznakowania wprowadzanego przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zostały m.in. wyznaczone i oznakowane na stałe objazdy prowadzące kierowcę od jednego do kolejnego węzła. Przewidziano ujednolicenie zasad korzystania z bram, wyjazdów i przejazdów awaryjnych na trasach szybkiego ruchu, co pomoże w szybszym podejmowaniu decyzji podczas akcji ratowniczych, m.in. dotyczących działań dla rozładowywania zatorów spowodowanych wypadkami. GDDKiA przygotowała także „księgę objazdów” – zestawienie stałych objazdów dla wszystkich dróg ekspresowych i autostrad. Ma ułatwić opuszczenie miejsc, w których z powodu niespodziewanych wydarzeń utworzyły się korki.
Naukowcy badają znaki
Projekt zmian w oznakowaniu mający nie tylko ułatwić jazdę kierowcom, ale także zwiększyć bezpieczeństwo ruchu, przygotowało konsorcjum firm pod kierownictwem Politechniki Krakowskiej. Część elementów nowego systemu została już zastosowana. Cały projekt jest już w końcowej fazie uzgodnień m.in. z Państwową Strażą Pożarną, Głównym Inspektoratem Transportu Drogowego, Policją oraz MSWiA.
fot. GDDKiA
Wprowadzone już oznakowanie na nowych odcinkach tras poddano badaniom naukowym w ramach projektu „Rozwój innowacji drogowych”, który GDDKiA realizuje wspólnie z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. – Wyniki pomogą wybrać rozwiązania najbardziej efektywne oraz intuicyjne dla kierowców i bezpieczeństwa ruchu – informuje Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA.
CZYTAJ TAKŻE: Czy rząd dopłaci do drogowych kontraktów