Lee Iacocca, „ojciec Forda Mustanga”, nie żyje

Nie żyje Lee Iacocca, jeden z najsłynniejszych menedżerów amerykańskiej motoryzacji, który stworzył Forda Mustanga i uratował Chryslera przed bankructwem w 1980 r. Miał 94 lata.

Publikacja: 03.07.2019 09:25

Lee Iacocca, „ojciec Forda Mustanga”, nie żyje

Foto: fot. Youtube

Jeden z najsłynniejszych przedstawicieli amerykańskiej motoryzacji zmarł 2 lipca w swoim domu w Kalifornii. Był synem włoskich imigrantów, urodził się w Allentown w Pensylwanii 15 października 1924 roku. Jego pełne oficjalne nazwisko to Lido Anthony Iacocca.

Karierę w amerykańskiej motoryzacji zaczął w Ford Motor Company w 1946 roku. Prezesem Forda został w 1970 roku, a w 8 lat później został usunięty z tego stanowiska przez Henry Forda Jr. W swojej autobiografii wydanej w roku 1984 napisał „Zaczynałem karierę jako syn biednych imigrantów i przepracowałem ciężko całą drogę do stanowiska prezesa Ford Motor Company. Kiedy wreszcie się tam znalazłem, przeznaczenie powiedziało mi: Poczekaj moment, to jeszcze nie koniec. Teraz dowiesz się jak to jest być strąconym z wierzchołka Mount Everest”.

""

Lee Iacocca z prezydentem Billem Clintonem (1993 r.) / fot. Wikipedia

Foto: moto.rp.pl

W 1978 roku znalazł zatrudnienie w Chrysler Corp., a w rok później już był jego prezesem. Dziś mówi się, że gdyby nie Iacocca, Chryslera dzisiaj by nie było. Udało mu się wówczas przekonać Departament Skarbu, że powinien zagwarantować 1,5 mld dol. kredytu dla koncernu i dzięki temu Chrysler przetrwał recesję. A firma pod kierownictwem Iacokki kredyt spłaciła przed terminem, a rząd zarobił na wzroście kursu akcji.

CZYTAJ TAKŻE: Sergio Marchionne, legendarny szef Fiata Chryslera, nie żyje

Z Chryslerem identyfikował się do tego stopnia, że sam występował w reklamach jego samochodów. Najsłynniejsza z nich: Iacocca stoi oparty o Plumoutha Vager T-115 i mówi: „Jeśli znajdziesz lepszy samochód, to go po prostu kup”. A auta produkowane przez koncern z powodzeniem były wówczas w stanie sprostać azjatyckiej konkurencji, która masowo pojawiła się na rynku amerykańskim. Z Chryslerem rozstał się w 1992 roku.

Tu i Teraz
Kolejna niemiecka marka zniknie z rynku. Poddostawca branży moto ogłasza upadłość
Tu i Teraz
Nowy znak drogowy na europejskich drogach. Co oznacza biały romb?
Tu i Teraz
Znana marka motoryzacyjna uratowana. Znaleziono nowego inwestora
Tu i Teraz
Nowy cios w gospodarkę Niemiec. Strajk w fabrykach Volkswagena
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
moto
Dyrektor generalny giganta motoryzacyjnego rezygnuje ze stanowiska
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką