Reklama
Rozwiń
Reklama

Lee Iacocca, „ojciec Forda Mustanga”, nie żyje

Nie żyje Lee Iacocca, jeden z najsłynniejszych menedżerów amerykańskiej motoryzacji, który stworzył Forda Mustanga i uratował Chryslera przed bankructwem w 1980 r. Miał 94 lata.

Publikacja: 03.07.2019 09:25

Lee Iacocca, „ojciec Forda Mustanga”, nie żyje

Foto: fot. Youtube

Jeden z najsłynniejszych przedstawicieli amerykańskiej motoryzacji zmarł 2 lipca w swoim domu w Kalifornii. Był synem włoskich imigrantów, urodził się w Allentown w Pensylwanii 15 października 1924 roku. Jego pełne oficjalne nazwisko to Lido Anthony Iacocca.

Reklama
Reklama

Karierę w amerykańskiej motoryzacji zaczął w Ford Motor Company w 1946 roku. Prezesem Forda został w 1970 roku, a w 8 lat później został usunięty z tego stanowiska przez Henry Forda Jr. W swojej autobiografii wydanej w roku 1984 napisał „Zaczynałem karierę jako syn biednych imigrantów i przepracowałem ciężko całą drogę do stanowiska prezesa Ford Motor Company. Kiedy wreszcie się tam znalazłem, przeznaczenie powiedziało mi: Poczekaj moment, to jeszcze nie koniec. Teraz dowiesz się jak to jest być strąconym z wierzchołka Mount Everest”.

""

Lee Iacocca z prezydentem Billem Clintonem (1993 r.) / fot. Wikipedia

Foto: moto.rp.pl

W 1978 roku znalazł zatrudnienie w Chrysler Corp., a w rok później już był jego prezesem. Dziś mówi się, że gdyby nie Iacocca, Chryslera dzisiaj by nie było. Udało mu się wówczas przekonać Departament Skarbu, że powinien zagwarantować 1,5 mld dol. kredytu dla koncernu i dzięki temu Chrysler przetrwał recesję. A firma pod kierownictwem Iacokki kredyt spłaciła przed terminem, a rząd zarobił na wzroście kursu akcji.

Reklama
Reklama

CZYTAJ TAKŻE: Sergio Marchionne, legendarny szef Fiata Chryslera, nie żyje

Z Chryslerem identyfikował się do tego stopnia, że sam występował w reklamach jego samochodów. Najsłynniejsza z nich: Iacocca stoi oparty o Plumoutha Vager T-115 i mówi: „Jeśli znajdziesz lepszy samochód, to go po prostu kup”. A auta produkowane przez koncern z powodzeniem były wówczas w stanie sprostać azjatyckiej konkurencji, która masowo pojawiła się na rynku amerykańskim. Z Chryslerem rozstał się w 1992 roku.

Tu i Teraz
Chiny przesuwają granice inżynierii. Największa maszyna świata drąży 10 km tunel
Tu i Teraz
„America First”? Szef FBI zamienia Chevroleta na BMW
Tu i Teraz
Chińczycy wjeżdżają do świątyni motorsportu. Chery szykuje się na 24h Le Mans
Tu i Teraz
Van do zadań specjalnych w służbie zwierząt. Ford wspiera Animal Helper
Tu i Teraz
W Puszczy Kampinoskiej ruszył 13-kilometrowy odcinkowy pomiar prędkości
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama