Samochody elektryczne: Europa daleko w tyle

Ostatnie badanie PwC i AAA (American Automobile Association) pokazują sukcesy i porażki związane z e-mobilnością na głównych światowych rynkach – Europy, Chin i USA.

Publikacja: 10.05.2019 20:10

Samochody elektryczne: Europa daleko w tyle

Foto: AdobeStock

Według ostatnich badań przeprowadzonych przez PwC popyt na elektryczne samochody na głównych rynkach europejskich (Niemcy, Francja, Hiszpania, Wielka Brytania i Włochy) rośnie dynamicznie. W pierwszym kwartale 2019 roku segment aut elektrycznych wzrósł o 34,5 procent rok do roku. Największy wzrost odnotowały modele elektryczne (61,7 procent), za to hybrydy plug-in – tylko o 6,3 procent.

""

fot. AdobeStock

moto.rp.pl

Na pozór wszystko wygląda dobrze, jednak jeśli porównamy te dane z rynkami pozaeuropejskimi widać, jak bardzo Stary Kontynent jest w tyle. W porównaniu z Europą w pierwszym kwartale 2019 roku w Chinach pojawiło się pięć razy więcej samochodów elektrycznych. Rynek aut elektrycznych wzrósł tam aż o 106,5 procent. Kiedy w Chinach sprzedano 185 tys. samochodów elektrycznych, w Europie, w tym samym okresie, zaledwie 36 tys.

""

Wiele firm oferuje modele z napędem elektrycznym, które są przeznaczone wyłącznie na rynek chiński.

moto.rp.pl

W USA tempo wzrostu również jest znacznie większe niż w Europie, chociaż zaczął hamować  (36 procent wzrostu w tym roku w porównaniu ze 130 procentami w 2018 roku). Zdaniem ekspertów wynika to z wprowadzenia w ubiegłym roku na rynek modelu Tesla 3.

""

Tesla Model 3.

moto.rp.pl

American Automobile Association (AAA) uruchomiło własne badanie na rynku amerykańskim. Większość klientów uważa, że do 2029 roku na drogach będą jeździły autonomiczne auta o napędzie elektrycznym. Około 40 milionów Amerykanów przy następnym zakupie samochodu będzie rozważać model elektryczny. Póki co największym czynnikiem odstraszającym od takich aut jest nadal ograniczony zasięg, wysokie koszty zakupu i brak publicznej infrastruktury ładowania. Według badania PwC udział samochodów elektrycznych w światowym rynku wynosi obecnie 2,1 procent.

ZOBACZ TAKŻE: Europejczycy inwestują w samochody elektryczne w… Chinach

Według ostatnich badań przeprowadzonych przez PwC popyt na elektryczne samochody na głównych rynkach europejskich (Niemcy, Francja, Hiszpania, Wielka Brytania i Włochy) rośnie dynamicznie. W pierwszym kwartale 2019 roku segment aut elektrycznych wzrósł o 34,5 procent rok do roku. Największy wzrost odnotowały modele elektryczne (61,7 procent), za to hybrydy plug-in – tylko o 6,3 procent.

Na pozór wszystko wygląda dobrze, jednak jeśli porównamy te dane z rynkami pozaeuropejskimi widać, jak bardzo Stary Kontynent jest w tyle. W porównaniu z Europą w pierwszym kwartale 2019 roku w Chinach pojawiło się pięć razy więcej samochodów elektrycznych. Rynek aut elektrycznych wzrósł tam aż o 106,5 procent. Kiedy w Chinach sprzedano 185 tys. samochodów elektrycznych, w Europie, w tym samym okresie, zaledwie 36 tys.

Tu i Teraz
Specjalista tanich aut z silnikami spalinowymi. Tak ma wyglądać przyszłość Dacii
Cykl Partnerski
Miasta w dobie zmiany klimatu
Tu i Teraz
Nowy znak drogowy ze skrótem P+D pojawił się w Czechach. Wyjaśniamy co oznacza
Tu i Teraz
Hiszpańska marka motoryzacyjna buduje elektryczne jachty w Polsce
moto
Szef BMW mówi „nie” zakazowi sprzedaży aut spalinowych. Twierdzi, że inaczej zaleją nas Chińczycy
Tu i Teraz
Gruzja stała się wielkim eksporterem aut. Tak Rosjanie kupują mercedesy i porsche