Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) poinformowało, że po pierwszym kwartale 2021 roku, udział pojazdów wyposażonych w silniki zasilane benzyną wynosił 42,2 procenta. Na słabnącej pozycji benzyny zyskują auta w pełni elektryczne i hybrydowe.

Przez pierwsze trzy miesiące roku, w Unii Europejskiej zarejestrowanych zostało 593 559 pojazdów napędzanych silnikami wysokoprężnymi. Jest to o 20,1 procenta mniej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Odwrót od silnika diesla widać w znaczącej części Starego Kontynentu. Na trzech głównych rynkach straty są znaczące: Niemcy (-29,4 proc.), Hiszpania (-28,3 proc.) i Francja (-11,1 proc.).

CZYTAJ TAKŻE: Mimo sprzeciwów producentów aut Indie chcą obniżyć emisję CO2

Podobna sytuacja jest w przypadku modeli z silnikami zasilanymi benzyną. W okresie od stycznia do marca tego roku sprzedano 1,1 miliona sztuk aut z takim napędem. Jest to o 16,9 proc. mniej niż przed rokiem. W unijnym zestawieniu udziałów poszczególnych paliw, jednostki zasilane benzyną odnotowały duży spadek, z 52,3 do 42,2 procent. Główne rynki zaliczające straty to Niemcy (-30,0 proc.), Hiszpania (-25,7 proc.) i Włochy (-4,8 proc.). Wyjątkiem jest Francja, gdzie odnotowano przyrost o 8,3 procenta.

Pogarszająca się sytuacja paliw podstawowych jest motorem dla napędów alternatywnych. W pierwszym kwartale roku, liczba rejestracji samochodów czysto elektrycznych wzrosła w Unii Europejskiej o 59,1 procenta, do 146 185 sztuk. Na takich rynkach jak Niemcy czy Włochy, przyrosty są trzycyfrowe (odpowiednio +149 i +145,6 procent). Gorzej wygląda to np. w Hiszpanii, gdzie auta elektryczne odnotowały stratę -12,6 procenta. Wysokie wzrosty w większości krajów Europy, w przypadku samochodów elektrycznych, są wynikiem nadal trwających dopłat. Wsparcie ze strony rządów okazuje się w tym przypadku kluczowe.

W pierwszym kwartale roku znaczące wzrosty zanotowany pojazdy hybrydowe typu plug-in. Zarejestrowano ich 208 389 sztuk, co jest wartością o 175 procent większą niż w tym okresie rok wcześniej. Wynik ten unijny rynek w dużej mierze zawdzięcza Włochom, gdzie w pierwszym kwartale zarejestrowano 16 103 samochody typu plug-in, o 445,7 proc. więcej. Głównymi rynkami dla hybryd plug-in są: Niemcy (+195,4 proc.), Francja (+231,4 proc.) i Hiszpanii (+116,1 proc.).

fot. Iven Bambot

Klasyczne hybrydy nadal pozostają największą kategorią samochodów z napędami alternatywnymi. Od stycznia do marca zarejestrowano ich 469 784 sztuk +101,6 proc. w stosunku rok do roku). Dodatnie wyniki odnotowane zostały praktycznie w całej Europie (Francja (+135,0 proc.), Niemcy (+60,5 proc.) i Hiszpania (+39,4 proc.)). Największy natomiast osiągnęły Włochy (+246,8 proc.).

Wśród napędów alternatywnych słaby kwartał zaliczyły pojazdy zasilane gazem ziemnym. W Unii Europejskiej ich odsetek spadł o 10,1 proc. do 14 300 sztuk, mimo że liczba ich rejestracji we Włoszech wzrosła o 24,5 procent. Z kolei sprzedaż samochodów na LPG prawie się podwoiła (+92,7 proc.) do 46 037 sztuk. We Francji rynek wzrósł aż o 1748,6 proc., a we Włoszech o 23,9 proc.

CZYTAJ TAKŻE: Wywiad | Wojciech Drzewiecki, prezes Samaru: Napędy alternatywne potrzebują wsparcia państwa

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Będzie więcej zerwanych umów na budowach dróg

Brak efektywnych klauzul waloryzacyjnych w zawartych kontraktach grozi falą bankructw i grupowymi zwolnieniami pracowników ...

Jazda kabrioletem bardziej bezpieczna niż coupe

Amerykańscy specjaliści dowiedli, że jeżdżąc kabrioletem nie musisz się czuć mniej bezpiecznie niż w ...

Bardzo duże straty Tesli

W drugim kwartale 2019 roku Tesla po raz kolejny przyniosła straty. Choć Elon Musk ...

10 milionów Mustangów

Ford wyprodukował właśnie 10-milionowego Mustanga. To najlepiej sprzedający się w Ameryce samochód sportowy ostatniego ...

Problemy transportowców: Bruksela odpuściła, brexit straszy

Niekorzystny dla polskich firm transportowych pakiet mobilności zamrożony, być może aż do następnej kadencji ...

Wszystko o elektrycznym Porsche Taycan: ceny, zasięg, dane techniczne

Porsche zaprezentowało swój pierwszy elektryczny samochód. Żeby nieco się wyróżnić z tłumu nowości, jego ...