fot. AdobeStock

To ma być szansa dla miast położonych poza głównymi szlakami komunikacyjnymi. Tam, gdzie nie biegną drogi ekspresowe i autostrady, inwestycje w budowę obwodnic nie miały do tej pory priorytetu, choć mogłyby radykalnie odciążyć miejski ruch i poprawić bezpieczeństwo mieszkańców. Teraz jednak sytuacja ma się zmienić.

We wtorek Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia wieloletniego programu obejmującego budowę stu obwodnic na drogach krajowych w latach 2020 – 2030. Program przygotowało Ministerstwo Infrastruktury. Inwestycje mają nie tylko usprawnić komunikację poza przebiegającą przez Polskę transeuropejską siecią transportową TEN-T. Powinny przyczynić się także do powstania nowych miejsc pracy oraz rozwoju firm działających w sektorze budownictwa drogowego. Budowa będzie finansowana z Krajowego Funduszu Drogowego. Inwestorem będzie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

CZYTAJ TAKŻE: Słupsk i Kobylnica otrzymają obwodnicę

Obwodnice będą trasami o najwyższych parametrach technicznych, dostosowanych do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Zostaną wyposażone w urządzenia techniczne, w tym oświetlenia przejść dla pieszych. Jednym z najważniejszych efektów programu będzie poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego. Do tego dojdzie redukcja hałasu oraz emisji zanieczyszczeń z transportu w miastach, przez które przebiegają tranzytowe trasy. Poprawi się płynności ruchu, zarazem zwiększy przepustowość sieci dróg krajowych. Dla części obwodnic opracowano już dokumentację do rozpoczęcia inwestycji, dla innych prowadzone są dopiero przygotowania. Już w ub. roku zapowiedziano budowę obwodnic wokół Strzelec Krajeńskich (droga krajowa 22), Lipska (DK 79), Suchowoli (DK 8), Wąchocka (DK 42), Smolajn (DK 51), Koźmina Wielkopolskiego (DK 15) i Gryfina (DK 31).

fot. GDDKiA

Obwodnice dla usprawnienia ruchu okazują się nie mniej ważne niż autostrady i drogi ekspresowe. Stają się ratunkiem dla zakorkowanych miast, wyprowadzając poza ich granice tranzyt. Dzięki obwodnicom miasta poprawiają także swoją atrakcyjność dla przyciągania nowych przedsięwzięć – przyczyniają się do wykreowania popytu na położone wzdłuż ich przebiegu grunty inwestycyjne. Obecny Program Budowy Dróg Krajowych 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) przewiduje budowę 43 obwodnic o łącznej długości 447,5 km za 11,3 mld zł. W ramach wcześniejszych planów inwestycyjnych wybudowano w sumie 64 obwodnice.

CZYTAJ TAKŻE: Otwarto Południową Obwodnicę Warszawy

Jednak do tej pozy budowa wielu tego typu przedsięwzięć przeciągała się latami. Tak było m.in. z obwodnicą Ostrowa Wielkopolskiego, Brodnicy, Gorzowa Wielkopolskiego czy Łodzi. W tym roku dokończone zostaną obwodnice w ciągu dróg ekspresowych: Kępna, Tomaszowa Lubelskiego, Kraśnika i Janowa Lubelskiego. Do tego dojdą obwodnice na drogach krajowych: Myśliborza, Niemodlina, Stalowej Woli i Niska oraz Łańcuta.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Elektrycznym Golfem po Afryce

Na początek 50 elektrycznych golfów w ramach testu, potem budowa fabryki produkującej e-samochody z ...

Volkswagen Golf VIII bez kamuflażu. Premiera już w tym roku

Debiut Golfa VIII zaplanowany na ten rok. Rewolucji nie będzie, będzie za to kolejny ...

Nowy model Renault pojawi się w przyszłym roku w polskich salonach

Renault rozszerza swój program SUVów o crossovera coupe. Arkana oferowana będzie z napędem hybrydowy ...

Samorządy budują floty aut na prąd

Prawie 90 proc. ankietowanych samorządów planuje w najbliższych trzech latach zakupy samochodów elektrycznych. Administracja ...

Miejskie Triggo już w 2020 r. ma wyjechać na ulice polskich miast

Mikroauta wkrótce podbiją nasze miasta

Pożyczane na minuty dwuosobowe pojazdy elektryczne to sposób na korki i brak miejsc parkingowych. ...

Na moście Poniatowskiego w Warszawie będzie sześć fotoradarów

Zarząd Dróg Miejskich (ZDM) rozpisał przetarg na sześć fotoradarów. Ich celem będzie kontrolowanie prędkości ...