Toyota Yaris

Sprzedaż samochodów w Europie nadal kuleje w skutek pandemii. Liczba rejestracji nowych aut z 27 rynków Starego Kontynentu, jest mniejsza o 26 proc. w stosunku do tego samego okresu rok wcześniej – podaje Jato Dynamics.

W styczniu tego roku liczba zarejestrowanych, nowych pojazdów wyniosła 839 600 sztuk. Jest to wynik o 26 proc. gorszy niż rok wcześniej (dalej: r/r), kiedy odnotowano ponad 1,13 mln rejestracji. Tym samym jest to najgorszy, styczniowy rezultat od 1982 roku. – Pomimo wysiłków podejmowanych przez rządy i producentów w celu zwiększenia rejestracji samochodów czysto elektrycznych, nie wystarczyło to, aby zrównoważyć wpływ globalnej pandemii i lokalnych blokad – powiedział Felipe Munoz, globalny analityk w JATO Dynamics.

CZYTAJ TAKŻE: Europa zaczyna przesiadać się na napędy alternatywne

Wśród zakupionych pojazdów aż 44 proc. (177 500 szt.) stanowiły SUV–y. W tym 36 proc. wypracowały crossovery, 15 proc. przypadło dla średniej oraz dużej wielkości SUV–ów. – Popyt na SUV-y nie wykazuje oznak stagnacji, a Europa ma podobne wzorce rosnącej popularności, jak te obserwowane w USA i Chinach. Biorąc pod uwagę ich wyższe ceny i poziomy emisji, wyniki te są szczególnie godne uwagi – zauważa Munoz.

Volkswagen Tiguan.

Liderami w sprzedaży jest Grupa Volkswagena (212 457 szt.), na drugim miejscu Stellantis (178 936 szt.), a na trzecim Renault-Nissan (100 540 szt.). Cała trójka odnotowała gorsze rezultaty niż przed rokiem odpowiednio o 28, 27 i 30 proc. Wśród konkretnych marek TOP3 stanowią: Volkswagen – 90 651 szt. (-32 proc.), Peugeot – 61 251 szt. (-19 proc.) oraz Toyota – 54 336 szt. (-19 proc.). Pod względem modeli okazuje się, że liderami są przedstawiciele segmentu B. Klienci polubili się z nową Toyotą Yaris, która wypracowała sprzedaż na poziomie 18 094 sztuk, co jest wynikiem o 3 proc. lepszym niż przed rokiem. Równie dobrze poradził sobie Peugeot 208 (17 310 szt.) mimo 15 proc. spadku r/r. Zaskoczenie wzbudza natomiast trzecia pozycja, którą zajęła Dacia Sandero (15 922 szt.). Ten samochód odnotował wzrost sprzedaży o 13 proc.

Toyota Yaris

Jato Dynamics przygotował jeszcze jedno ciekawe zestawienie. Zgodnie z danymi z 23 krajów Europy, liczba rejestracji aut czysto elektrycznych oraz hybryd typu plug-in, wyniosła łącznie 110 400 sztuk. Oznacza to wzrost o 48 proc., przy czym napęd klasyczny (benzyna, Diesel) zaczęły tracić (odpowiednio o 35 i 29 proc.). Zgodnie ze styczniowym podziałem rynku, największy udział mają nadal samochody wyposażone w jednostki spalinowe zasilane benzyną (58 proc.), mimo spadku o 3 proc. w stosunku do podziału ze stycznia 2020. Tyle samo stracił diesel, który w 23 krajach Europy, odpowiada za 27 proc. rynku. Największy przeskok został dokonany przez auta zelektryfikowane (hybryda plug-in oraz czysto elektryczne pojazdy). Zwiększyły one swój udział z 6,7 proc. w styczniu 2020 roku, do 13 proc. w styczniu 2021 roku. Oznacza to dodatnią dynamikę rewolucji napędowej na Starym Kontynencie.

CZYTAJ TAKŻE: Dopłaty, ulgi i złomowanie. Europa pomaga motoryzacji

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Trasa S19 połączy Warszawę z Rzeszowem

Budowa dróg w Polsce nie zwalnia. Jeszcze trochę, a w komfortowych warunkach będziemy w ...

Bańka producentów elektrycznych samochodów

Na amerykańskiej giełdzie notowanych jest oprócz Tesli, kilku producentów elektrycznych aut. Coraz częściej pojawiają ...

BMW odracza prace nad Mini czwartej generacji

Niepewność, jakie będą stosunki handlowe Wielkiej Brytanii z Unią i dążenie do cięcia kosztów ...

Awans polskiego szefa Volvo. Będzie odpowiadał za 66 rynków

Arkadiusz Nowiński, prezes Volvo Cars Poland i szef produktu Volvo EMEA (Europa, Bliski Wschód ...

Pół miliona SUV-ów Lexusa na europejskim rynku

Lexus świętuje osiągnięcie sprzedaży pół miliona SUV-ów na europejskich rynkach. Łączna sprzedaż SUV-ów Lexusa ...

Zgoda na przejęcie Lotosu przez Orlen

14 lipca PKN Orlen ma otrzymać zgodę od Komisji Europejskiej na przejęcie Lotosu – ...