Rajdy i wyścigi mimo trudnego roku, nadal przyciągają widzów z całego świata i nie dotyczy to włącznie tych najpopularniejszych jak F1, Dakar czy Le Mans. Również takie serie jak np. DTM, Drift Masters, WRC czy rallycross, stanowią ważną część sportu.

Koniec roku to najlepszy moment na podsumowania. Mimo, albo właśnie przez pandemię w motorsporcie sporo się wydarzyło. Wiele zawodów zostało skróconych lub musiało zostać rozegranych w innych terminach, inne usunięto z kalendarza rozgrywek. Jednak motorsport się nie poddał. Po pierwszym lockdown’ie z początkiem roku i odwołaniu wielu imprez, udało się opracować plan awaryjny. Dzięki temu mogliśmy oglądać zmagania kierowców mistrzostw Formuły 1, zakończonych spektakularnym zwycięstwem Luisa Hamiltona z teamu Mercedes-Benz, który dosłownie zdetronizował konkurencję. Odbyły się też jedne z trudniejszych zawodów i rajdów świata – Le Mans i Dakar. Ten pierwszy opiewał w tym roku, w wiele nowości. Wśród nich można wymienić choćby powrót po latach marki Goodyear, która mimo lat przerwy, pokazała swój kunszt i doświadczenie przy produkcji opon. Świadczy o tym fakt, że dwóch z trzech zwycięzców, osiągnęło swój sukces właśnie na ogumieniu od tego producenta.

Z polskiego punktu widzenia Rajd Dakar jest szczególnie ważny. W końcu w nim bierze udział grupa kierowców z Polski. W tegorocznej edycji dobrze poszło Rafałowi Sonikowi, który zajął trzecie miejsce na quadzie, a piąte w tej samej kategorii, zajął Kamil Wiśniewski. Wśród kierowców samochodowych trzeci raz w karierze wygrał Hiszpan Carlos Sainz. Jakub Przygoński był 19.

CZYTAJ TAKŻE: Volkswagen całkowicie wycofuje się z aktywności w motorsporcie

Jakub Przgoński w Rajdzie Dakar.

To tylko małe podsumowanie wydarzeń z tegorocznych imprez motorsportowych. Teraz przed ekipami oraz drużynami jest o wiele poważniejsze zadanie – przygotowania do kolejnego sezonu. Ten czas może wydawać się mało istotny. Jednak nic bardziej mylnego. Rozwój techniki motoryzacyjnej od lat związany jest ze sportowymi zmaganiami. Bez tego nie powstałoby wiele marek i rozwiązań używanych teraz w seryjnych samochodach. Rajdy i wyścigi to poligon doświadczalny. Koncerny motoryzacyjne inwestują miliony dolarów, aby auta rajdowe, bolidy czy inne maszyny budowane są tylko w jednym celu, żeby były szybsze i lepsze od konkurencji. W to włączają się również firmy oponiarskie, których wysiłek musi być jeszcze większy. W końcu od ogumienia zależy bardzo wiele. Źle opracowana mieszanka może wpłynąć na parametry jezdne, czas okrążenia. W tej dyscyplinie szczegóły odgrywają najistotniejszą kwestię.

Przygotowania to nie tylko opracowywanie nowych technologii. Wiąże się to praktycznie z przebudową, a nawet konstruowaniem całego auta. W tym procesie trzeba też pamiętać o przepisach, które w każdym cyklu rajdów czy wyścigów są nad wyraz rygorystyczne. To jeszcze bardziej utrudnia sprawę. Gdy już uda się dopracować auto „stacjonarnie”, zaczyna się proces testów. Dla kierowców jest to ważny moment, gdyż mogą zapoznać się ze swoimi maszynami i ustawić je „pod siebie”. – Motorsport to dyscyplina indywidualna, bo to kierowca się ściga, ale żeby osiągnąć wynik musi stać za nim cały zespół: inżynierowie, mechanicy, osoby od telemetrii, dobierania i kontrolowania opon. To jedna wielka motorsportowa rodzina, która składa się na to, jaki jest ostateczny rezultat na mecie. To, co widać w telewizji to tylko mały ułamek pracy całego sztabu, często po nocach, czy w deszczu – powiedział Kuba Przygoński, kierowca rajdowy i wyścigowy.

Kuba Przygoński.

O motorsporcie mówi się, że zawodnicy, mechanicy, konstruktorzy i inni, tworzą jedną wielką rodzinę. Jednak w momencie, kiedy rozpoczyna się proces przygotowań, każdy strzeże swoich „dzieł” jak najpilniej. Firma Goodyear wraz z Jakubem Przygońskim, postanowiła uchylić rąbka tajemnicy jak wyglądają przygotowania do sezonu rajdowego (wyścigowego) od kuchni. W projekcie o nazwie „Gotowi na Motorsport”, rajdowiec zdradza nie tylko najważniejsze informacje, ale też ciekawostki ze świata motorsportu, o których na co dzień się nie mówi. Seria filmów dostępna jest na kanale YouTube Goodyear’a . – Sport motorowy pozostaje jednym z najpopularniejszych na świecie. Dzięki współpracy z Kubą Przygońskim i projektowi „Gotowi na Motorsport” chcemy przybliżyć polskim widzom piękno tej niezwykłej dyscypliny sportu – powiedziała Marta Kosyra, Consumer Brand Manager EEN.

CZYTAJ TAKŻE: Kolejna marka wycofuje się z motorsportu

Jest to ciekawy projekt, który wyjaśnia wiele aspektów związanych z motorsportem zaczynając od konstrukcji auta po stroje i bezpieczeństwo. Po zapoznaniu się z tymi materiałami zaczyna się rozumieć, dlaczego w sporcie motorowym wydatki liczone są w milionach, a bezpieczeństwo stawiane jest na piedestale. Rok 2021 nadchodzi nieubłaganie. Wszyscy liczą na to, że w odróżnieniu od minionych 12 miesięcy, będzie to normalny czas, a zawody, wyścigi i rajdy wrócą do normalności. Kierowcy, całe teamy oraz kibice z pewnością na to czekają.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Michelin Uptis: Już nigdy nie złapiesz gumy

Uptis to najnowszy prototyp opony Michelina, który można sobie przebijać do woli i nic. ...

Opóźniona budowa trasy S5 pod Poznaniem

GDDKiA: Bat na Włochów i Hiszpanów

Kolejne włoskie firmy schodzą z budowy dróg. Wydłuży się przez to m.in. dokończenie ekspresówki ...

Produkcja samochodów w Niemczech spada

Niemieckie koncerny rozbudowują swoje fabryki w Stanach Zjednoczonych i Chinach. Dlatego w samych Niemczech ...

Motocykl z Polski za równy milion dolarów

Polski producent motocykli custom firma Game Over Cycles wystawiła na sprzedaż swój najbardziej znany ...

Ceny | Lexus UX: W przedsprzedaży znacznie taniej

Lexus ma nowego, małego SUV-a. Model UX będzie konkurował z Jaguarem E-Pace, Volvo XC40 ...

Renault Clio RS Trophy: Groźniejszy niż się wydaje

Wyróżniać się czy niknąć w tłumie? To pytanie szczególnie ważne, gdy projektuje się sportowe ...