Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów – ACEA, podsumowało drugi kwartał 2020 roku, pod względem sprzedaży pojazdów i ich napędów. Okazuje się, że silniki spalinowe zasilane benzyną nadal stanowią ponad połowę rejestracji. Z kolei samochody elektryczne powoli zbliżają się do 10 proc. udziału w rynku.

Trendy europejskie potrafią się szybko zmieniać. Obecnie promowane są samochody elektryczne i zelektryzowane, które według niektórych ekspertów mają stanowić przyszłość motoryzacji. W drugim kwartale roku ich udział znacząco się zwiększył. Według ACEA, od kwietnia do czerwca liczba rejestracji aut elektrycznych wzrosła w całej Unii Europejskiej (UE) o 53,3 proc. do poziomu 129 344 szt. Jednak ogólny udział w sprzedaży wyniósł 7,2 proc. Jest to znaczący przeskok, gdyż w tym samym okresie zeszłego roku (dalej: r/r) było to 2,4 proc.

CZYTAJ TAKŻE: Nowy lider sprzedaży hybryd plug-in w Europie

Renault Zoe.

Sprzedaż aut zasilanych z gniazdka w dużej mierze generują hybrydy typu plug-in. Liczba ich rejestracji wyniosła w drugim kwartale 66 128 szt., czyli o 133,9 więcej niż rok wcześniej. Dla samochodów w pełni elektrycznych, wzrost rejestracji do 63 216 szt. dał o 12,7 proc. lepszy wynik niż rok wcześniej. Warto też wspomnieć klasycznych hybrydach. Pomimo niewielkiego spadku w drugim kwartale (-7,1 proc.), pozostały one najlepiej sprzedającymi się pojazdami z napędem alternatywnym w całej UE, osiągając 171 906 rejestracji.

Volkswagen Passat GTE.

Mimo coraz większej popularyzacji napędów alternatywnych, to i tak najwięcej w Europie sprzedaje się samochodów wyposażonych w klasyczne silniki spalinowe. Pomniejsza się natomiast udział diesla. Wyniósł on 29,4 proc., co oznacza spadek o 31,3 proc. w porównaniu r/r. Tak duża strata jest wynikiem m.in. odchodzenia klientów od tego typu napędu, jak też pandemii COVID-19, która praktycznie zamroziła sprzedaż pojazdów. Liczba rejestracji w drugim kwartale tego roku zmniejszyła się o ponad połowę (-53,4 proc. – diesel; -55,0 proc. – benzyna). Straty jakie pojawiły się przez pandemię dla każdego rynku odbiły się w inny sposób. Przykład może stanowić Hiszpania (-72,9 proc.) i Francja (-48,8 proc.).

W drugim kwartale roku kiepsko wypadała sprzedaż pojazdów z silnikami zasilanymi paliwami alternatywnymi (etanol – E85, gaz płynny – LPG oraz gaz ziemny – NGV). Liczba ich rejestracji zmniejszyła się o ponad połowę (-50,5 proc.) do 34 565 sztuk. Przez to ich udział w rynku wyniósł jedynie 1,9 proc.

CZYTAJ TAKŻE: Liderzy europejskiej sprzedaży w lipcu

Wyniki przedstawione przez ACEA wykazały, że ogólna sytuacja sprzedażowa w Europie nie jest najgorsza. W analizowanym drugim kwartale roku sprzedano 335 906 samochodów o 1,1 proc. mniej niż w 2019 roku. Pocieszający jest fakt, że na czterech głównych rynkach Starego Kontynentu odnotowano dodatnie wyniki. Przykład może stanowić wcześniej wymieniana Francja (+51,1 proc.) oraz Niemcy (+20,6 proc.). Niestety nie wszędzie jest tak dobrze. W Hiszpanii nadal sprzedaż jest ujemna w porównaniu r/r (-46,2 proc.). Podobnie jest we Włoszech (-30,2 proc.).

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Hyundai Venue: Czwarty, najmniejszy

Hyundai zaprezentował nowego, małego SUV-a, który jest poniżej modelu Kona czy Volkswagena T-Cross. Venue ...

Czy drogie elektryki wystraszą klientów?

Niektóre prognozy wskazują na załamanie rynku sprzedaży nowych aut w Europie. Powód? Elektryfikacja na ...

Rajd Barbórka: Zabawa jest najważniejsza

Zespół, który tworzy Kamil Sokołowski z Pawłem Stopińskim jest czymś nietypowym w dzisiejszym skomercjalizowanym ...

Państwo będzie mogło śledzić kierowców aut osobowych

Taki scenariusz zakłada Instytut Staszica w związku z rządowymi planami wprowadzenia elektronicznego poboru opłat ...

Jazda elektryczną hulajnogą lub deskorolką tylko z kartą rowerową

Projekt nowelizacji prawa o ruchu drogowym zakłada m.in. uporządkowanie kwestii związanej z urządzeniami transportu ...

Na których ubezpieczycieli Polacy skarżyli się najczęściej?

Rzecznik Finansowy podsumował niedawno ubiegłoroczne skargi na towarzystwa ubezpieczeń. Którzy ubezpieczyciele wypadli najgorzej? Co ...