Przybliża się perspektywa budowy obwodnicy aglomeracji warszawskiej. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) poinformowała, że ma już gotowe tzw. studium korytarzowe. Wyznaczony korytarz, szeroki na 5 kilometrów którym ma pobiec trasa, będzie teraz poddawany szczegółowym analizom i konsultacjom społecznym.

Za trzy lata ma być wskazany wybrany do realizacji wariant, za pięć lat – ogłoszony przetarg na projekt i roboty budowlane. Według obecnych założeń budowa miałaby potrwać do 2029 r. Obwodnica ma się składać z drogi ekspresowej S50 na północy oraz autostrady A50 na południu od Warszawy. Będzie także elementem układu drogowego łączącego Centralny Port Komunikacyjny z siecią szybkich tras. Dla miasta jest konieczna, bo obecne szybkie trasy otaczające Warszawę zatykają się. Na Moście Grota w ciągu drogi S8 natężenie ruchu sięga 200 tys. pojazdów w ciągu doby. Coraz tłoczniej robi się także na południowej części obecnie powstającego ringu, od Konotopy w stronę Janek i do ul. Puławskiej. Prace nad obwodnicą trwają od dłuższego czasu. – Chcemy, aby duży ring warszawski, przejmujący ruch tranzytowy jak i wspomagający aglomerację powstał przed rozpoczęciem funkcjonowania Centralnego Portu Komunikacyjnego – deklarowali dwa lata temu przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury. Nie znaleziono jednak pieniędzy na wstępne prace przygotowawcze.

Wezly trasy S2 czyli Południowa Obwodnica Warszawy z powietrza.

CZYTAJ TAKŻE: Poszerzona autostradowa obwodnica Poznania już przejezdna

Finansowanie przedsięwzięcia będzie dużym problemem, bo jego koszt może sięgnąć kilkunastu miliardów złotych. Będzie zależał nie tylko od przebiegu, ale także ilości i rodzaju połączeń z istniejącymi drogami. Budowa jednego węzła to wydatek od 50 do ponad 100 mln zł. Jeszcze nie wiadomo, jaki wpływ na realizację inwestycji będą miały protesty mieszkańców nie zgadzających się z planami budowy obwodnicy, które już napływają do GDDKiA. Tymczasem konkretny przyszły przebieg pozostaje na razie niewiadomą. Wcześniej brano pod uwagę także wariant opasujący miasto ciaśniejszym kręgiem, ale problematyczny z uwagi na przecięcie Puszczy Kampinoskiej i przebieg w bliskim sąsiedztwie terenów zurbanizowanych, m.in. Piaseczna i Otwocka. W tej wersji koszty podnosiło nie tylko przejście przez Kampinos, ale także przez rejon Zalewu Zegrzyńskiego z ewentualną budową estakad.

Tymczasem problemem okazuje się budowa mniejszego ringu – Południowej Obwodnicy Warszawy. W tym roku nie najprawdopodobniej nie zostanie dokończona, jak wcześniej planowano. To trzy kawałki liczące łącznie 18,5 km: odcinek z tunelem pod Ursynowem od węzła Puławska do węzła Przyczółkowa, kolejny do Wału Miedzeszyńskiego z mostem przez Wisłę i trzeci łączący Wał Miedzeszyński z węzłem Lubelska. O ile wcześniej wątpliwy wydawał się przede wszystkim odcinek przez Ursynów, to już w styczniu GDDKiA zajęła asekuracyjne stanowisko: – Realizujemy wszelkie, możliwe działania które mają pozwolić na udostępnienie wszystkich trzech odcinków trasy S2 w Warszawie jeszcze w 2020 r. – informował Rzeczpospolitą Tomasz Żuchowski, generalny dyrektor dróg krajowych i autostrad.

CZYTAJ TAKŻE: Rząd zapowiada budowę stu obwodnic

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Premiery 2019 | Aston Martin: Przede wszystkim crossover

Aston Martin pozostaje w Polsce w cieniu Ferrari, a niedawno na naszym rynku doszedł ...

Bruksela chce obowiązkowo wyposażyć auta w nowe systemy bezpieczeństwa

System utrzymywania samochodu na pasie ruchu, czy automatycznego hamowania przed przeszkodą, systemy detekcji pieszych ...

Zdjęcie tygodnia: Amerykanka wszczepiła sobie pod skórę klucz Tesli

Amie Dansby już nigdy więcej nie będzie szukać kluczyków do swojego samochodu. Amerykanka wszczepiła ...

Uniti One: To nie wizja, to rzeczywistość. Od 2019 w sprzedaży

Szwedzki startup Uniti przedstawił swój pierwszy elektryczny samochód - Uniti One. Partnerem projektu był ...

Najdłuższy autobus elektryczny na świecie. Pomieści 250 pasażerów

Chińska firma BYD sprzedała już 50 000 elektrycznych autobusów. Teraz firma z państwa środka ...

Kupujcie Alfy Romeo, bo za chwilę znikną

Alfa Romeo ma potężny problem - to zbyt niska sprzedaż. Lancia Ypsilon znalazła we ...