Przez cieplejszy klimat mocno traci sprzedaż opon zimowych

Na polskim rynku opon odbijają się problemy nie tylko transportu, ale też całej gospodarki. W oponach do aut osobowych większą sprzedaż zapewniają tylko SUV-y.

Publikacja: 04.02.2020 01:20

Przez cieplejszy klimat mocno traci sprzedaż opon zimowych

Foto: moto.rp.pl

Blisko 12 mld złotych wart był w 2019 roku polski rynek opon. Sprzedaż zmalała: w oponach do samochodów osobowych spadek w porównaniu z 2018 r. sięgnął 8 proc., przy czym ten segment rynku ratowały jedynie auta typu SUV, gdzie popyt się zwiększył. Według Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO) mniejsza była sprzedaż opon do samo-chodów dostawczych, ciężarowych i ciągników rolniczych, a także opon przemysłowych. Lepiej było z oponami motocyklowymi – ich zakupy podskoczyły r./r. o jedną dziesiątą. Sytuacja ze sprzedażą opon w znacznym stopniu odzwierciedla to, co dzieje się na rynku pojazdów i w samej gospodarce. Na bardzo duży, 17-procentowy, spadek sprzedaży opon rolniczych wpłynął słabnący popyt na ciągniki. Z danych Polskiej Izby Gospodarczej Maszyn i Urządzeń Rolniczych wynika, że w 2019 r. zarejestrowano 8714 nowych ciągników. To wynik o prawie 4 proc. gorszy niż rok wcześniej i najsłabszy od dziesięciu lat. Na to nałożyły się mniejsze przychody gospodarstw spowodowane suszą i spadkiem cen na rynkach rolnych.

""

Foto: moto.rp.pl

Za mniejszą sprzedaż opon ciężarowych odpowiada w dużej mierze słabnące zainteresowanie nowymi ciężarówkami – w 2019 r. rejestracje zmalały o 5,2 proc., w tym o 19,2 proc. w grudniu. Do tego dochodzi mniejsza liczba zleceń transportowych: według PZPO ma to być efektem spadku produkcji budowlanej oraz opóźnieniami w realizacji inwestycji infrastrukturalnych. – Wszystkie negatywne zjawiska na rynku transportowym, spadek produkcji budowlanej, mniejsza dynamika inwestycji czy obostrzenia w dostępie do usług przewozowych mają odbicie na rynku opon do pojazdów – mówi Piotr Sarnecki, dyrektor generalny PZPO.

""

Foto: moto.rp.pl

Na rynkowe tendencje coraz mocniej wpływa pogoda. Cieplejsze zimy spowodowały spadek zainteresowania oponami zimowymi. W 2019 r. ich sprzedaż na polskim rynku zmalała o 12 proc. w porównaniu z rokiem 2018. Spadki widoczne były zwłaszcza w IV kwartale, choć przyczyną mogły być także zapasy w magazynach. Widać przy tym tendencję do wybierania przez kierowców opon całorocznych. W ub. roku popyt na nie zwiększył się o 22 proc., przy równoczesnym mniejszym o 8 proc. w ujęciu r./r. zainteresowaniu oponami letnimi.

""

Foto: moto.rp.pl

Opony całoroczne to wciąż margines rynku – zaledwie 8 proc. sprzedaży. Przy czym ubiegłoroczna dynamika wzrostu okazała się mniejsza niż rok wcześniej. Według PZPO część kierowców po okresie testowania opon całorocznych stwierdza, że to produkt nie dla nich. – Szczególnie kierowcy, którzy przejeżdżają w roku ponad 10 tys. km i mają większe samochody. Opony całoroczne zużywają się ponad dwa razy szybciej niż sezonowe, bo jeżdżą przez cały rok. A latem zużywają się szybciej niż typowe letnie – stwierdza Sarnecki. Mimo wyższych cen co roku lepiej sprzedają się opony klasy premium. Dzięki wysokiej jakości oraz najnowocześniejszym technologiom zapewniają większe bezpieczeństwo i dłuższą trwałość. Nadal dominuje sprzedaż opon w serwisach, choć rynek internetowy, w zależności od danej marki, ciągle się umacnia.

CZYTAJ TAKŻE: Michelin UPTIS: Nigdy więcej nie złapiesz kapcia

""

Foto: moto.rp.pl

Blisko 12 mld złotych wart był w 2019 roku polski rynek opon. Sprzedaż zmalała: w oponach do samochodów osobowych spadek w porównaniu z 2018 r. sięgnął 8 proc., przy czym ten segment rynku ratowały jedynie auta typu SUV, gdzie popyt się zwiększył. Według Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO) mniejsza była sprzedaż opon do samo-chodów dostawczych, ciężarowych i ciągników rolniczych, a także opon przemysłowych. Lepiej było z oponami motocyklowymi – ich zakupy podskoczyły r./r. o jedną dziesiątą. Sytuacja ze sprzedażą opon w znacznym stopniu odzwierciedla to, co dzieje się na rynku pojazdów i w samej gospodarce. Na bardzo duży, 17-procentowy, spadek sprzedaży opon rolniczych wpłynął słabnący popyt na ciągniki. Z danych Polskiej Izby Gospodarczej Maszyn i Urządzeń Rolniczych wynika, że w 2019 r. zarejestrowano 8714 nowych ciągników. To wynik o prawie 4 proc. gorszy niż rok wcześniej i najsłabszy od dziesięciu lat. Na to nałożyły się mniejsze przychody gospodarstw spowodowane suszą i spadkiem cen na rynkach rolnych.

Tu i Teraz
Restart Jaguara z nowym logotypem. Nie każdemu się spodoba
Tu i Teraz
Elon Musk rośnie w siłę. Większy stan konta i polityczna kariera
Tu i Teraz
Niemiecka marka motoryzacyjna przenosi produkcję do Tajlandii
Tu i Teraz
Na stacjach jest już nowe paliwo. Sprawdź czy tankujesz je do zbiornika
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Tu i Teraz
Kulturowa rewolucja w Hyundaiu. Pierwszy cudzoziemiec pokieruje koreańskim koncernem