Na polskim rynku opon odbijają się problemy nie tylko transportu, ale też całej gospodarki. W oponach do aut osobowych większą sprzedaż zapewniają tylko SUV-y.

Blisko 12 mld złotych wart był w 2019 roku polski rynek opon. Sprzedaż zmalała: w oponach do samochodów osobowych spadek w porównaniu z 2018 r. sięgnął 8 proc., przy czym ten segment rynku ratowały jedynie auta typu SUV, gdzie popyt się zwiększył. Według Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO) mniejsza była sprzedaż opon do samo-chodów dostawczych, ciężarowych i ciągników rolniczych, a także opon przemysłowych. Lepiej było z oponami motocyklowymi – ich zakupy podskoczyły r./r. o jedną dziesiątą. Sytuacja ze sprzedażą opon w znacznym stopniu odzwierciedla to, co dzieje się na rynku pojazdów i w samej gospodarce. Na bardzo duży, 17-procentowy, spadek sprzedaży opon rolniczych wpłynął słabnący popyt na ciągniki. Z danych Polskiej Izby Gospodarczej Maszyn i Urządzeń Rolniczych wynika, że w 2019 r. zarejestrowano 8714 nowych ciągników. To wynik o prawie 4 proc. gorszy niż rok wcześniej i najsłabszy od dziesięciu lat. Na to nałożyły się mniejsze przychody gospodarstw spowodowane suszą i spadkiem cen na rynkach rolnych.

Za mniejszą sprzedaż opon ciężarowych odpowiada w dużej mierze słabnące zainteresowanie nowymi ciężarówkami – w 2019 r. rejestracje zmalały o 5,2 proc., w tym o 19,2 proc. w grudniu. Do tego dochodzi mniejsza liczba zleceń transportowych: według PZPO ma to być efektem spadku produkcji budowlanej oraz opóźnieniami w realizacji inwestycji infrastrukturalnych. – Wszystkie negatywne zjawiska na rynku transportowym, spadek produkcji budowlanej, mniejsza dynamika inwestycji czy obostrzenia w dostępie do usług przewozowych mają odbicie na rynku opon do pojazdów – mówi Piotr Sarnecki, dyrektor generalny PZPO.

Na rynkowe tendencje coraz mocniej wpływa pogoda. Cieplejsze zimy spowodowały spadek zainteresowania oponami zimowymi. W 2019 r. ich sprzedaż na polskim rynku zmalała o 12 proc. w porównaniu z rokiem 2018. Spadki widoczne były zwłaszcza w IV kwartale, choć przyczyną mogły być także zapasy w magazynach. Widać przy tym tendencję do wybierania przez kierowców opon całorocznych. W ub. roku popyt na nie zwiększył się o 22 proc., przy równoczesnym mniejszym o 8 proc. w ujęciu r./r. zainteresowaniu oponami letnimi.

Opony całoroczne to wciąż margines rynku – zaledwie 8 proc. sprzedaży. Przy czym ubiegłoroczna dynamika wzrostu okazała się mniejsza niż rok wcześniej. Według PZPO część kierowców po okresie testowania opon całorocznych stwierdza, że to produkt nie dla nich. – Szczególnie kierowcy, którzy przejeżdżają w roku ponad 10 tys. km i mają większe samochody. Opony całoroczne zużywają się ponad dwa razy szybciej niż sezonowe, bo jeżdżą przez cały rok. A latem zużywają się szybciej niż typowe letnie – stwierdza Sarnecki. Mimo wyższych cen co roku lepiej sprzedają się opony klasy premium. Dzięki wysokiej jakości oraz najnowocześniejszym technologiom zapewniają większe bezpieczeństwo i dłuższą trwałość. Nadal dominuje sprzedaż opon w serwisach, choć rynek internetowy, w zależności od danej marki, ciągle się umacnia.

CZYTAJ TAKŻE: Michelin UPTIS: Nigdy więcej nie złapiesz kapcia

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Zużyte opony – jak je rozpoznać? 6 wskazówek

Wiek, wytarcie bieżnika czy widoczne uszkodzenia, to tylko najważniejsze, ale zdecydowanie nie wszystkie oznaki ...

Telematyka oceni, czy zasługujesz na zniżkę w OC

UBI (usage-based insurance) to nowa grupa spersonalizowanych ubezpieczeń komunikacyjnych, opartych o monitorowanie stylu jazdy ...

Nie będzie łatwo o dopłatę do elektryka

Na dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych mogą liczyć samorządy i firmy, w tym również ...

Bruksela chce bardziej inteligentnych aut

Od 2022 r. nowo produkowane samochody w UE będą miały obowiązkowy pakiet systemów zwiększających ...

Trwają prace nad nowym taryfikatorem mandatów

Po około 17 latach Ministerstwo Spraw Wewnętrznych pracuje nad taryfikatorem mandatów. Tak długa przerwa ...

Francuzi jednak bronią Ghosna. Zostaje na czele Renault

We wtorek późnym wieczorem Francuzi zdecydowali się na obronę oskarżonego o oszustwa podatkowe w ...