Jak Polacy kupują nowe auta

Dla 80 procent Polaków salon samochodowy jest głównym miejscem zakupu nowego pojazdu, natomiast już 31 procent konsumentów rozważa zakup nowego auta w sieci.

Publikacja: 25.11.2019 20:28

Jak Polacy kupują nowe auta

Foto: moto.rp.pl

Jedna czwarta ankietowanych wskazuje na długi czas oczekiwania na zamówiony samochód, jako czynnik niezadowolenia z procesu zakupowego. Jedynie 0,4 procent respondentów planuje przy najbliższej okazji kupić model elektryczny, za to 11 procent skusi się na „hybrydę”. To podstawowe wnioski płynące z badania EY Automotive Survey zrealizowanego w 2019 r.

""

Foto: moto.rp.pl

Tradycyjny salon samochodowy niezmiennie pozostaje preferowanym miejscem do zakupu nowego auta dla 80 procent respondentów. 11 procent klientów zamierza kupić samochód w tzw. centrum doświadczeń, czyli przestrzeni stanowiącej połączenie nowoczesnego salonu z kawiarnią i miejscem wydarzeń. 6 procent kierowców planuje nabyć pojazd w internecie, a tylko 3 procent w centrum handlowym. Według wyników badań klient odwiedza salon średnio 1,7 raza zanim zdecyduje się na zakup. Dość mała liczba wizyt w salonie wynika z uprzedniego przygotowania się do zakupu. Klienci przychodzą do salonu po konkretny model, którego parametry poznali wcześniej, z innych źródeł. Salon samochodowy jest miejscem służącym do obejrzenia samochodu, odbycia jazdy testowej i na końcu procesu zakupowego do negocjacji ceny.

""

Foto: moto.rp.pl

Zbadano też jakie czynniki powodują niezadowolenie klienta z procesu zakupu u dealera. Otóż zdaniem ankietowanych, czynnikiem który ma największy wpływ na brak zadowolenia z zakupu jest długi czas oczekiwania na odbiór zamówionego pojazdu. Na ten fakt wskazało 25 procent respondentów. 23 procent badanych było niezadowolonych z odbytej jazdy testowej, a 19 procent z interakcji z pracownikami salonu. Proces odbioru samochodu nie spełnił oczekiwań 16 procent ankietowanych. Badanie EY Automotive Survey 2019 pokazało, że dla polskiego klienta czas odbioru nowego auta jest kluczowym czynnikiem wpływającym na satysfakcję z zakupu. 30 procent respondentów preferuje szybszą dostawę zamówionego egzemplarza, niż możliwość indywidualnej konfiguracji. Tylko 14 procent ankietowanych wskazało, że woli poczekać na spersonalizowany samochód.

""

Foto: moto.rp.pl

Mimo, że tylko 6 procent respondentów kupuje nowy samochód przez internet, to zakup poprzez ten kanał sprzedaży rozważa już 31 procent badanych. Polacy najchętniej kupowaliby samochód bezpośrednio przez stronę internetową importera – 32 procent wskazań. Z drugiej strony 31 procent respondentów zadeklarowało, że konkretny kanał sprzedaży w sieci nie ma dla nich żadnego znaczenia. Nie jest zaskoczeniem, że aż dla 40 procent badanych brak możliwości obejrzenia samochodu przed zamówieniem stanowił największą barierę przed zakupem pojazdu w świecie cyfrowym. Niemożność odbycia jazdy testowej za barierę uznało 27 procent ankietowanych, 13 procent skarżyło się na brak możliwości negocjacji ceny. Co ciekawe, dla 5 procent zakup samochodu przez internet skutkuje utratą wizyty u dealera.

""

Foto: moto.rp.pl

Badanie Automotive Survey 2019 objęło również tematykę samochodów z napędem elektrycznym. Na chwilę obecną zaledwie 0,4 procent respondentów podczas zakupu kolejnego samochodu wybierze pojazd elektryczny. Najpopularniejszym napędem jest benzyna (32 procnet), następnie CNG/LNG (18 procent), silniki diesla (18 procent), hybrydy (11 procent). Przed zakupem samochodu elektrycznego kierowców odstrasza wysoka cena – 36 procent odpowiedzi, niska dostępność stacji ładowania – 26 porcent wskazań, ograniczony zasięg był przeszkodą dla 24 procent ankietowanych. Na inne czynniki odstraszające polskich kierowców przed zakupem auta elektrycznego takich jak bezpieczeństwo, długość ładowania wskazało 14 procent respondentów. Z drugiej strony respondenci wskazali też czynniki zwiększające zainteresowanie napędem elektrycznym. Są to przede wszystkim niższe koszty operacyjne – 38 procent wskazań, niska emisja spalin i hałasu – 28 procent odpowiedzi. Dla 10 procent ankietowanych istotne są zachęty rządowe oraz zwiększony prestiż wynikający z posiadania „elektryka”.

CZYTAJ TAKŻE: Nadchodzi zmierzch dealerów. Auta będziemy kupować online

""

Foto: moto.rp.pl

Jedna czwarta ankietowanych wskazuje na długi czas oczekiwania na zamówiony samochód, jako czynnik niezadowolenia z procesu zakupowego. Jedynie 0,4 procent respondentów planuje przy najbliższej okazji kupić model elektryczny, za to 11 procent skusi się na „hybrydę”. To podstawowe wnioski płynące z badania EY Automotive Survey zrealizowanego w 2019 r.

Tradycyjny salon samochodowy niezmiennie pozostaje preferowanym miejscem do zakupu nowego auta dla 80 procent respondentów. 11 procent klientów zamierza kupić samochód w tzw. centrum doświadczeń, czyli przestrzeni stanowiącej połączenie nowoczesnego salonu z kawiarnią i miejscem wydarzeń. 6 procent kierowców planuje nabyć pojazd w internecie, a tylko 3 procent w centrum handlowym. Według wyników badań klient odwiedza salon średnio 1,7 raza zanim zdecyduje się na zakup. Dość mała liczba wizyt w salonie wynika z uprzedniego przygotowania się do zakupu. Klienci przychodzą do salonu po konkretny model, którego parametry poznali wcześniej, z innych źródeł. Salon samochodowy jest miejscem służącym do obejrzenia samochodu, odbycia jazdy testowej i na końcu procesu zakupowego do negocjacji ceny.

Tu i Teraz
Bytom z odcinkowym pomiarem prędkości. Utrudnienia na obwodnicy Aglomeracji Śląskiej
Tu i Teraz
Restart Jaguara z nowym logotypem. Nie każdemu się spodoba
Tu i Teraz
Elon Musk rośnie w siłę. Większy stan konta i polityczna kariera
Tu i Teraz
Niemiecka marka motoryzacyjna przenosi produkcję do Tajlandii
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Tu i Teraz
Na stacjach jest już nowe paliwo. Sprawdź czy tankujesz je do zbiornika