Reklama

Zakopianka: pierwszy tunel przebity

Dwie ekipy drogowców, które drążą z przeciwległych stron dwukomorowy tunel na zakopiance pod górą Mały Luboń, spotkały się pod ziemią w środę przed południem. Jednoczesne przebijanie prawej nitki od północy i od południa trwało 2 lata i 5 miesięcy.

Publikacja: 24.10.2019 08:00

Zakopianka: pierwszy tunel przebity

Foto: fot. GDDKiA

Lewa nitka zostanie przebita w przyszłym roku: wydrążono dopiero niecałe 1,2 km, co daje ok. 62 proc. całości. Tunel na odcinku S7 pomiędzy Naprawą a Skomielną Białą to najtrudniejszy odcinek budowanej nowej zakopianki. Będzie najdłuższym tego typu obiektem w Polsce. Wartą blisko miliard złotych inwestycję realizuje włoskie Astaldi. Prawą nitką poprowadzona zostanie jezdnia w kierunku Zakopanego. Lewą samochody pojadą w przeciwnym kierunku. Prawa część będzie mieć 1920 metrów długości, lewa – 1922 metry. Pozostałe części tuneli wykonane są w wykopie, który po ukończeniu prac zostanie zasypany.

""

fot. GDDKiA

Foto: moto.rp.pl

Drążenie tunelu rozpoczęto 6 marca 2017 r. w Naprawie. Ze względów technologicznych (występowanie w górze naprężeń i odkształceń) roboty były prowadzone 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu. Budowę skomplikowało osuwisko w Skomielnej Białej: prace trzeba było na pewien czas wstrzymać i zabezpieczyć zagrożone miejsce. Do października bieżącego roku dziennie wywożono z placu budowy średnio 1500 ton skał.

Budowana na południe od Krakowa trasa S7 została podzielona na trzy fragmenty. Blisko 3 kilometrowy odcinek naprawa – Skomielna Biała leży pośrodku. Powstaje na nim także wiadukt o długości 321 metrów. Trzeci odcinek Skomielna Biała – Chabówka o długości 6,1 km został oddany do ruchu w końcu września tego roku. Wybudowano na nim dwa węzły drogowe (Skomielna Biała i Zabornia), Obwód Utrzymania Drogi Ekspresowej, 17 wiaduktów i estakad (w tym najdłuższy, liczący 1 km, oraz cztery małe mostki na strumieniach przy węźle Skomielna. Natomiast pierwszy odcinek Lubień – Naprawa liczący 7,6 km długości ma być włączony do ruchu jeszcze przed końcem roku, ale w niepełnym przekroju trasy.

Kierowcy mogą mieć tam problem, bo dla ominięcia budowanego tunelu trzeba będzie zjechać z nowej trasy na starą drogę krajową nr 7, co przyczyni się do powstawania długich zatorów. Taka sytuacja miała już miejsce zaraz po włączeniu do ruchu odcinka od Skomielnej Białej do Chabówki: już po kilkudziesięciu minutach od otwarcia trasa stanęła w gigantycznym korku. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zaczęła więc radzić kierowcom korzystanie ze starej zakopianki. Budowa S7 od Lubnia do Rabki Zdroju rozpoczęła się w 2016 r. Koszt wszystkich prac wyniesie ponad 2,1 mld zł. Zakończenie całej inwestycji zaplanowane jest na 2021 r.

Reklama
Reklama

Lewa nitka zostanie przebita w przyszłym roku: wydrążono dopiero niecałe 1,2 km, co daje ok. 62 proc. całości. Tunel na odcinku S7 pomiędzy Naprawą a Skomielną Białą to najtrudniejszy odcinek budowanej nowej zakopianki. Będzie najdłuższym tego typu obiektem w Polsce. Wartą blisko miliard złotych inwestycję realizuje włoskie Astaldi. Prawą nitką poprowadzona zostanie jezdnia w kierunku Zakopanego. Lewą samochody pojadą w przeciwnym kierunku. Prawa część będzie mieć 1920 metrów długości, lewa – 1922 metry. Pozostałe części tuneli wykonane są w wykopie, który po ukończeniu prac zostanie zasypany.

Reklama
Tu i Teraz
Szok w Hanowerze! Volkswagen czasowo wstrzymuje produkcję legendarnego modelu
Tu i Teraz
Gigantyczne manewry w Niemczech. 600 km dróg może zostać okresowo zablokowanych
Tu i Teraz
Rosyjscy dilerzy samochodowi bankrutują. Masowe zamknięcia salonów
Tu i Teraz
Porsche zrywa z 94-letnią tradycją. To będzie szok dla klientów
Tu i Teraz
Chiński gigant motoryzacyjny planuje 17-krotny wzrost sprzedaży w Europie do 2027 r.
Reklama
Reklama