GDDKiA: Bat na Włochów i Hiszpanów

Kolejne włoskie firmy schodzą z budowy dróg. Wydłuży się przez to m.in. dokończenie ekspresówki S5.  Nie wiadomo także, kto będzie odpowiadał za najbliższy Warszawy odcinek S7 od węzła Lotnisko do Lesznowoli.

Publikacja: 11.06.2019 18:46

GDDKiA: Bat na Włochów i Hiszpanów

Foto: fot. GDDKiA

We wtorek Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) rozwiązała umowę z włoską firmą Impresa Pizzarotti, która budowała fragment drogi ekspresowej S5. Chodzi o odcinki: Nowe Marzy–Dworzysko, Dworzysko–Aleksandrowo i Białe Błota–Szubin. Według GDDKiA Włosi od dłuższego czasu jedynie markowali prace, a budowa jest mocno spóźniona. „Wykonawca nie wywiązał się z wezwań wręczanych przez GDDKiA i prowadził kontrakty niezgodnie z zawartymi umowami. Nie wypełniał zapisów dotyczących ich realizacji, w tym realizacji postępu robót zgodnego z harmonogramem oraz nie regulował płatności dla podwykonawców, usługodawców i dostawców materiałów” – poinformowała GDDKiA w komunikacie. Trasa powinna być gotowa z końcem obecnego roku, natomiast zaawansowanie robót jest niewielkie.

""

moto.rp.pl

Włoska firma jeszcze przed rozpoczęciem tegorocznego sezonu budowlanego wystąpiła z żądaniem zwiększenia wartości kontraktu o 766 mln zł z powodu wzrostu kosztów. „Sytuacja ta, zgodnie z przepisami polskiego kodeksu cywilnego, uprawnia Pizzarotti do roszczenia o finansowe zrównoważenie kontraktów” – informowała spółka w mailu nadesłanym do „Rzeczpospolitej”. GDDKiA nie zgodziła się. W połowie marca spółka dostała ultymatywne wezwanie do przyspieszenia prac. Nie poskutkowało.

CZYTAJ TAKŻE: Firmy dopłacają krocie do budowy dróg

Teraz Impresa ma do zapłacenia kary: 14,2 mln zł za spóźnianie płatności dla podwykonawców oraz 156,7 mln zł kar umownych w wysokości 15 proc. łącznej wartości kontraktów. – Na przełomie lipca i sierpnia mają być ogłoszone przetargi na nowych wykonawców, którzy dokończą budowę odcinków. Byliśmy przygotowani na taki scenariusz. Jeszcze zimą przystąpiliśmy do inwentaryzacji budowy – mówi Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA.

""

S5 w okolicach Świecia / fot,. GDDKiA

moto.rp.pl

Także we wtorek GDDKiA miała rozwiązać kontrakt z konsorcjum Toto Costruzioni Generali, które budowało odcinek drogi ekspresowej S5 pomiędzy Poznaniem a Wronczynem. Firma sama poinformowała w piątek, że odstępuje od realizacji umowy. Jeszcze w tym samym dniu GDDKiA wezwała ją do wznowienia prac i dokończenia inwestycji. Toto miało wznowić prace w poniedziałek 10 czerwca, ale nie podjęło robót.

CZYTAJ TAKŻE: A18: Znowu szukają firm do przebudowy „najdłuższych schodów Europy”

16-kilometrowy odcinek miał być gotowy już w końcu 2017 r. Jednak termin kilkakrotnie przesuwano. Rok temu Włochom groziło zerwanie umowy wskutek opóźniania prac. Na początku obecnego roku Toto miało do zapłacenia kary warte 22 mln zł, w tym 0,4 mln zł z tytułu niezgłoszenia podwykonawców lub usługodawców bądź poddostawców. Do wtorkowego popołudnia nie udało nam się jednak potwierdzić, czy wypowiedzenie umowy zostało Włochom wysłane.

CZYTAJ TAKŻE: Szybkie dokończenie budowy A1 wcale nie takie pewne

Impresa i Toto to kolejne włoskie firmy, które schodzą z budowy szybkich dróg. W końcu kwietnia z budowy odcinka autostrady A1 pod Częstochową została wyrzucona firma Salini Polska. GDDKiA zerwała także kontrakt z tym samym wykonawcą na budowę odcinka drogi ekspresowej S3 pod Lubinem. Natomiast w drugiej połowie maja zostały rozwiązane umowy z hiszpańską firmą Rubau budującą odcinek trasy S61 Podborze–Śniadowo w województwie podlaskim oraz podwarszawski odcinek S7 pomiędzy węzłami Lotnisko i Lesznowola. [G]

We wtorek Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) rozwiązała umowę z włoską firmą Impresa Pizzarotti, która budowała fragment drogi ekspresowej S5. Chodzi o odcinki: Nowe Marzy–Dworzysko, Dworzysko–Aleksandrowo i Białe Błota–Szubin. Według GDDKiA Włosi od dłuższego czasu jedynie markowali prace, a budowa jest mocno spóźniona. „Wykonawca nie wywiązał się z wezwań wręczanych przez GDDKiA i prowadził kontrakty niezgodnie z zawartymi umowami. Nie wypełniał zapisów dotyczących ich realizacji, w tym realizacji postępu robót zgodnego z harmonogramem oraz nie regulował płatności dla podwykonawców, usługodawców i dostawców materiałów” – poinformowała GDDKiA w komunikacie. Trasa powinna być gotowa z końcem obecnego roku, natomiast zaawansowanie robót jest niewielkie.

Tu i Teraz
"Ostatnie Pokolenie" zablokowało skrzyżowanie w centrum Warszawy
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Tu i Teraz
Jesienią Zakopianka zyska kolejne 16 km nowej trasy. Budowa kosztowała 1 mld zł
Tu i Teraz
Luksusowy samochód elektryczny zapalił się po wypadku w Warszawie
Tu i Teraz
Dolny Śląsk otrzyma nowy odcinek trasy S3 z dwoma tunelami. Dłuższy ma 2,3 km
Tu i Teraz
Auto Nostalgia, czyli najstarsze w Polsce targi pojazdów zabytkowych