fot. Bloomberg

Były szef aliansu Renault Nissan, Carlos Ghosn zrezygnował z funkcji prezesa grupy Renault – poinformował francuski minister gospodarki Bruno Le Maire w wywiadzie dla Bloomberg TV.

Na jego miejsce wytypowano dwie osoby – prezesem grupy zostanie szef Michelina Jean-Dominique Senard, zaś dyrektorem generalnym człowiek, który kierował Renaultem od 19 listopada, czyli od dnia aresztowania Ghosna – Thierry Bollore.

Thierry Bollore będzie już oficjalnie kierował Renaultem / fot. Krisztian Bocsi/Bloomberg

Carlos Ghosn, jeszcze trzy miesiące temu najpotężniejszy człowiek w światowej motoryzacji, pozostaje w tokijskim areszcie, a prokuratura konsekwentnie odmawia mu prawa do wyjścia za kaucją. Jest oskarżony o finansowe malwersacje i wykorzystywanie majątku Nissana na potrzeby prywatne oraz unikanie płacenia podatków. Zresztą to, czy rzeczywiście prawidłowo płacił podatki w innych krajach, sprawdzają teraz władze francuskie. Cytowany przez Bloomberga analityk przemysłu motoryzacyjnego Bernard Julien uważa, że do takiej sytuacji dochodzi wówczas, gdy ktoś zbyt długo pozostaje na najwyższym stanowisku kierowniczym i zaczyna mu się wydawać, że jest nietykalny, ponieważ firma należy do niego.

Szefem Grupy Renault ma zostać Jean-Dominique Senard, prezes Michelina/ fot. Balint Porneczi/Bloomberg

Co ciekawe, francuski minister opowiedział o planowanych zmianach w Renaulcie podczas Światowego Forum Ekonomicznego w Davos, w miejscu, gdzie dotychczas brylował Carlos Ghosn, a firmy i przedstawiciele władz zazwyczaj chwalą się swoimi osiągnięciami. Warto jednak przypomnieć, że Carlos Ghosn nie był ulubieńcem francuskiego rządu, który uważał, że mimo swoich niezaprzeczalnych osiągnięć zarabia o wiele za dużo. Nie był on jednak pierwszy w rankingu najlepiej opłacanych prezesów firm motoryzacyjnych. Z płacą w wysokości ok. 15 mln dol. lokował się dopiero na 4. pozycji za zmarłym w 2018 roku Sergio Marchionne, szefową General Motors Mary Barra, oraz Markiem Fieldsem, prezesem Forda.

CZYTAJ TAKŻE: Afera w Nissan Renault: Carlos Ghosn bombardowany zarzutami

W tej chwili Carlosowi Ghosnowi grozi 10 lat więzienia, ale nawet jak z niego wyjdzie i zapłaci wszystkie grzywny, pozostanie mu spory majątek wyliczany na dziesiątki milionów dolarów. A w historii motoryzacji pozostanie jako człowiek, który dokonał rzeczy niemożliwych. Jego strategiczne plany uratowały Nissana, a potem wyciągnęły z kłopotów Renaulta i Mitsubishi. Z rumuńskiej Dacii uczyniły głównego europejskiego producenta tanich samochodów, który teraz dokonuje ekspansji na rynki pozaeuropejskie. Znany był z konsekwencji widocznej np. wówczas, gdy zwalniał 21 tys. pracowników z japońskich fabryk Nissana, zrywając z kulturą zatrudnienia w jednej firmie przez całe życie. To on również rozpoczął rewolucję elektryfikacji w światowej motoryzacji, przez długi czas był w niej samotny, a przyspieszenie przyszło dopiero po aferze spalinowej Volkswagena.

CZYTAJ TAKŻE: Carlos Ghosn: Wzlot i upadek chciwego moto-guru

Wobec Nissana i Renaulta miał wielkie plany. Chciał skonsolidować ten alians i nic sobie nie robił z tego, że kończąc 65 lat w 2020 roku powinien przejść na emeryturę. Wielokrotnie powtarzał, że jego wzorcem jest Ferdinand Piech, który był prezesem Volkswagena do ukończenia 78 lat.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Volvo S60 będą trafiać do Europy z fabryki koncernu w USA

Volvo S60: Made in USA

Otwarcie najnowszej fabryki Volvo 50 km od Charlston w Ridgeville w Południowej Karolinie nie ...

Autostrada tańsza od drogi ekspresowej

Budowa dróg nie jest tania. Jednak do tej pory określano, że to autostrada jest ...

Renault Master: Kategoria B w rozmiarze XXL

Przeprowadzka, zakup mebli albo innych gabarytowych towarów to sytuacje, z którymi nie poradzi sobie ...

Sony zaprezentowało swój pierwszy elektryczny samochód

Nie Apple, ale Sony jest pierwszą firmą elektroniczną, która zaprezentowała swój własny samochód. Premiera ...

Fiat 500 zniknie z salonów sprzedaży w USA

Choć Fiat 500 sprzedaje się całkiem nieźle, Włosi wycofują go z rynku amerykańskiego. To ...

Unia wprowadziła ujednolicone oznakowanie dla elektryków

Unia Europejska postanowiła ułatwić użytkowanie pojazdów elektrycznych. Od 20 marca wszystkie tego typu auta, ...