Porsche zwiększyło w grudniu sprzedaż aż o 300 proc. w porównaniu z listopadem
Porsche zwiększyło w grudniu sprzedaż aż o 300 proc. w porównaniu z listopadem
fot. Porsche

Rejestracje nowych samochodów osobowych i dostawczych w 2018 r. sięgnęły 600,8 tys. sztuk. Jak podał w piątek Instytut Samar, to o 9,8 proc. więcej (o 53,4 tys.) niż w roku 2017. To wynik rekordowy w tym stuleciu. Ale zaskoczeniem okazał się słabszy od przewidywań grudzień.

Mimo wyraźnie większego zainteresowania samochodami luksusowymi, wynikającego ze zmian w przepisach dotyczących leasingu pojazdów, łączna liczba rejestracji w grudniu skurczyła się w ujęciu rocznym o 3,4 proc. do 52,4 tys. sztuk. Ale ostatni miesiąc ubiegłego roku miał mniej dni roboczych niż grudzień 2017, który w dodatku – jak podkreśla Samar – okazał się najlepszym grudniem w XXI wieku i w ten sposób mocno podwyższył bazę do porównań.

Toyota zanotowała w grudniu ponad 50 proc. wzrostu sprzedaży w porównaniu z listopadem (n/z Avensis kombi) /fot. Toyota

Tak jak w przypadku liczonych razem samochodów osobowych i dostawczych, podobny roczny wzrost rejestracji miał miejsce w grupie samych aut osobowych: 9,4 proc. Z salonów wyjechało łącznie 532 tys. aut, o 45,5 tys. więcej niż rok wcześniej. Tu także grudzień okazał się słabszy: w porównaniu do roku 2017 sprzedaż zmalała o 5,5 proc. do niespełna 45,4 tys. samochodów. Była jednak o 5 proc. wyższa niż w listopadzie. Wśród marek popularnych najlepszym wynikiem mogła pochwalić się Toyota, której sprzedaż miesiąc do miesiąca wzrosła o ponad 50 proc. (5500 egz. vs 3577 egz. w listopadzie), co oznacza, że w ujęciu miesięcznym w grudniu Toyota przeskoczyła Volkswagena i znalazła się jedynie o 199 szt. poniżej Skody, która z kolei miesiąc do miesiąca zaliczyła 15-procentowy spadek.

CZYTAJ TAKŻE: Norwegowie kupują najwięcej e-aut (na głowę mieszkańca)

Która z marek luksusowych była największym beneficjentem zmian w przepisach leasingowych? Porównując sprzedaż listopadową i grudniową, a to właśnie w ostatnim miesiącu minionego roku firmy najostrzej walczyły o bogatych klientów i firmy, chcące zmienić coś w swoim parku limuzyn, liderem przedświątecznej kampanii okazało się Porsche. Sprzedaż tej marki miesiąc do miesiąca wzrosła o 301 proc. (233 szt. w grudniu vs 58 w listopadzie), a w ciągu całego roku o 25 proc., do 1672 szt. 52-procentowy skok zanotowało Audi (1370 vs 901 szt.), które poprawiło całoroczną sprzedaż o 10 proc. (14 686 szt.). Swoje ugrał też Lexus, zyskując miesiąc do miesiąca blisko 35 proc. (557 szt vs 413). Rok do roku aż takich sukcesów jednak nie było, bo luksusowy japoński brand zyskał jedynie 4 proc., sprzedając 4141 aut. BMW zyskało w grudniu 25 proc. klientów, sprzedając 1748 nowych samochodów (w listopadzie 1395), co jednak nie uchroniło tej marki od dwuprocentowego spadku w 2018 r. do poziomu 15 620 szt.

Mercedes znalazł się w pierwszej 10. najpopularniejszych marek w Polsce / fot. MB

Blisko 14 proc. wzrostu zanotował w grudniu Mercedes (2651 szt vs 2326 szt.), a w ciągu roku auta z gwiazdą zyskały aż 23 proc. W 2018 r. nabywców znalazło 21 155 Mercedesów, co dało im 10. miejsce wśród najpopularniejszych marek ogółem. Mercedes, który jest numerem 1 w segmencie premium w Polsce, wyprzedził pod względem sprzedaży także tak popularne marki, jak Peugeot, Nissan, Fiat czy Citroen. W grudniu zyskały także: Land Rover, Mini, Jaguar, Bentley oraz Lamborgini, które zanotowało rekordowy wzrost sprzedaży, bo aż o 600 proc. Tyle, że listopadzie nabywców znalazł jeden supersamochód tej marki, a w grudniu aż 7. W ciągu roku sprzedano 22 auta.

Lamborghini Urus, pierwszy SUV tej marki, przyniósł jej sukces także na naszym rynku, choć oczywiście w proporcjonalnej skali. Łącznie Lamborghini w 2018 r. sprzedało w Polsce 22 samochody, o 340 proc. więcej niż rok wcześniej / fot. Lamborghini

Grudniowym outsiderem w klasie premium okazało się za to Volvo, którego sprzedaż miesiąc do miesiąca spadła aż o 37 proc. z 766 do 483 szt., choć w ciągu roku marka urosła o 15 proc., przebijając granicę 10 tys. szt. (10 456). Na pocieszenie, stracił też Rolls Royce. W grudniu skusiło się nań 3 klientów, a w listopadzie 4. Hiperluksusowa marka zamknęła 2018 r. sprzedażą 17 aut, co dało jej wzrost rok do roku o 70 proc.

CZYTAJ TAKŻE: Skoda, Volkswagen i Toyota zdominowały polski rynek nowych aut

Liderem polskiego rynku samochodów osobowych pozostaje Skoda. W ubiegłym roku czeska marka sprzedała prawie 69,6 tys. aut, co dało jej blisko 12-procentowy wzrost w porównaniu do roku 2017 i 13,1-procentowy udział w rynku. Na drugim miejscu w rankingu popularności znalazł się Volkswagen, który sprzedał 56,05 tys. samochodów z 14-procentowym wzrostem rok do roku. Trzecia jest Toyota ze sprzedażą minimalnie mniejszą od Volkswagena – 56,04 tys. i znacznie mniejszym, choć dwucyfrowym wzrostem na poziomie 10,2 proc. Czwarty był Opel z prawie 4-procentowym spadkiem sprzedaży, natomiast piąty – Ford, który z kolei poprawił sprzedażowy wynik z poprzedniego roku o 8,2 proc. W sumie na piętnaście najpopularniejszych na polskim rynku marek tylko pięć odnotowało w 2018 r. pogorszenie sprzedaży w porównaniu z rokiem 2017: Opel, Renault, BMW, Nissan i Fiat.

Skoda jest wciąż numerem 1 na polskim rynku. W 2019 r. będzie walczyć o serca klientów nowymi modelami, m.in. Scalą, która zastąpiła Rapida / fot. Skoda

W rankingu modeli także prowadzi Skoda: dwa najczęściej kupowane w ubiegłym roku samochody to Octavia i Fabia. Na kolejnych miejscach znalazły się: Opel Astra, Volkswagen Golf i Toyota Yaris. Warto odnotować także wysokie, piąte miejsce koreańskiego bestsellera Hyundaia Tucsona wśród najpopularniejszych samochodów rejestrowanych w grupie klientów indywidualnych. Ci ostatni stanowią jednak zdecydowaną mniejszość nabywców nowych aut. Ich udział to 25,7 proc. wszystkich kupujących, podczas gdy udział klientów firmowych to 74,3 proc. W rzeczywistości różnica jest jeszcze większa, bo w statystykach CEPiK osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą oraz spółki cywilne klasyfikowane są po stronie klientów indywidualnych.

Nadal wysoki, przeszło 7-procentowy poziom utrzymuje reeksport, choć w grudniu zmalał on w porównaniu do listopada oraz do grudnia 2017 r. Ocenia się, że w ubiegłym miesiącu za granicę wywieziono tuż po rejestracji ok. 3,8 tys. aut.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Alfredo Altavilla, wiceszef FCA i dyrektor zarządzający Iveco

Kolejne roszady w Fiacie: odchodzi Alfredo Altavilla

Alfredo Altavilla, wiceszef Fiat Chrysler Automobiles złożył dymisję. To reakcja na pominięcie go w ...

Ratownicy apelują o korytarze życia

Strażacy i ratownicy apelują do zmotoryzowanych o tworzenie korytarzy życia, gdy stoją w korku ...

Top 20: Te modele kupują klienci indywidualni

Głównym nabywcą aut są w Polsce firmy. A co kupują klienci indywidualni? Sprawdził to ...

Luksus się sprzedaje. Lamborghini i Rolls Royce z rekordem

Luksusowe marki odnotowują rekordy sprzedaży. Jeszcze nigdy z fabryki Lamborghini i Rolls Royce’a nie ...

Volkswagen deklaruje, że elektryczne Craftery będą produkowanej tylko w fabryce we Wrześni

Września na elektrycznej mapie Volkswagena

W 2022 r. pojazdy elektryczne będą wyjeżdżać z 16 fabryk Volkswagena na świecie. Zakład ...

Luca de Meo, prezes SEAT-a: Jesteśmy marką dla ludzi młodych

Przez całe lata nie było jasności, czym ma być SEAT. Marką sportową? Masową? Nigdy ...