Chiny są liderem elektromobilności. Na zdjęciu Baojun E100, produkt spółki joint venture utworzonej przez SAIC Motor Corp., General Motors Co. i Liuzhou Wuling Automobile Industry Co.
Chiny są liderem elektromobilności. Na zdjęciu Baojun E100, produkt spółki joint venture utworzonej przez SAIC Motor Corp., General Motors Co. i Liuzhou Wuling Automobile Industry Co.
fot. Qilai Shen/Bloomberg

Na świecie jeździ dzisiaj ponad 3 mln aut z doładowaniem elektrycznym. To o 54 proc. więcej, niż w 2016 roku – wynika z raportu Międzynarodowej Agencji Energii (MAE), oceniającym rozwój elektromobilności na świecie.

Największym rynkiem dla aut z e-napędem są Chiny, gdzie liczba zarejestrowanych samochodów hybrydowych i „czysto” elektrycznych w 2017 roku  przekroczyła pół miliona (580 tys., o 72 proc. więcej, niż rok wcześniej). Na drugim miejscu są Stany Zjednoczone – 280 tys. Znacznie gorzej jest w Europie –  najwięcej takich aut sprzedano w ubiegłym roku we Francji, ale było to jedynie 21,7 tysiąca, w Niemczech – jeszcze mniej, bo jedynie 11,3 tys., w dużo mniejszej Holandii 3,7 tys. Jak na tym tle wypada Polska? Rzeczywiście aut na prąd kupujemy mało – w 2017 roku było to 1068 sztuk.

CZYTAJ TAKŻE: Po lesie na prądzie

Z drugiej strony to niewiele mniej w porównaniu z wprawdzie dużo mniejszą, ale i dużo bogatszą Danią (1,2 tys.). Tyle, że w Polsce sprzedaż takich samochodów (kupowanych głównie przez floty i biznes) rośnie lawinowo, bo rokrocznie praktycznie się podwaja. W I kwartale 2018 w Polsce zarejestrowano już 340 takich aut, o 114 proc. więcej, niż rok wcześniej.

Jeśli chodzi o udział w sprzedaży aut z e-napędem, to naturalnie jest on najwyższy w Norwegii, gdzie w 2017 roku stanowiły one aż 39 proc. wszystkich zakupów. Gorzej jest już w Szwecji ( 12 proc.), a w Polsce… to raptem 2 promile, co daje nam 15. miejsce w  krajach Unii Europejskiej. W przypadku hybryd jest o wiele lepiej – zajmujemy 7. miejsce, a ich udział wynosi 2,7 proc.

Elektryczny koncept Byton na targach motoryzacyjnych w Pekinie / fot. Qilai Shen/Bloomberg

MAE zwraca uwagę, że elektromobilność to nie tylko auta osobowe, ale i transport miejski. Pod koniec 2017 na świecie jeździło 370 tys. autobusów z e-napędem, o 25 tys. więcej, niż rok wcześniej. Do tego jeszcze doszło 250 tys. elektrycznych jednośladów. Tyle, że 99 proc. tej floty woziło pasażerów w Chinach, chociaż – jak przyznają analitycy MAE – elektryfikacja transportu miejskiego ruszyła wreszcie także w Europie oraz w Indiach.

W 2030 r. po świecie będzie jeździło co najmniej 125 mln aut z e-napędem – prognozuje MAE

„Pozytywne jest to, że wreszcie zaczęła powstawać infrastruktura dla e-mobilności. Dzisiaj w domach prywatnych, biurowcach oraz na parkingach w centrach handlowych i stacjach paliw jest ponad 3 mln ładowarek do e-aut, z czego jedna czwarta umożliwia szybkie ładowanie. A to jest szczególnie ważne, jeśli chcemy doprowadzić do sytuacji, w której autami elektrycznymi będzie rzeczywiście można jeździć na długie dystanse” —czytamy w raporcie. W Polsce takich ładowarek jest na razie 552.

Elektryfikacja komunikacji miejskiej przyniesie wiele środowiskowych korzyści / fot. Susana Gonzalez/Bloomberg

Agencja pozytywnie ocenia wszystkie rządowe projekty, które  popularyzują elektromobilność. Jako najbardziej skuteczne są wskazywane zakupy floty przez państwo, zachęty finansowe, które obniżają koszty inwestycji w taki pojazd oraz wszelkie regulacje, które zaostrzają normy emisji szkodliwych substancji. Jako szczególnie rekomendowany wymienia się zakaz wjazdu do miast  samochodów szczególnie zatruwających środowisko.

CZYTAJ TAKŻE: Hamburg pierwszym miastem w Niemczech z zakazem wjazdu diesli

Zdaniem analityków MAE przy zaostrzonych regulacjach środowiskowych w 2030 roku na świecie będzie jeździło 220 mln aut z e-napędem. Jeśli będą one takie, jak dzisiaj, ich liczba zmniejszy się do 125 mln.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Ciężarówki, które chcą być trolejbusami

Ciągniki siodłowe obecnie są napędzane w większości silnikiem diesla. Jednak coraz więcej mówi się ...

Polacy wciąż kochają stare diesle

Rośnie zainteresowanie Polaków samochodami z drugiej ręki. Jak podał Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), ...

Słowacy zabierają Turkom Passata

Miliard dolarów zainwestuje Grupa Volkswagena w fabrykę VW Slovakia w Bratysławie. Jak poinformował AutomotiveSuppliers.pl, ...

Papież jeździ wodorową Toyotą

Toyota Mirai wyposażona w ogniwa paliwowe zasiane wodorem dołączyła do floty pojazdów Papieża Franciszka. ...

Siedziba McLarena sprzedana za 170 milionów funtów

Centrum technologiczne McLarena zostało sprzedane. Nie oznacza to jednak, że angielska marka się z ...

Autokomisy pod lupą skarbówki

Od wczoraj wielkopolski oddział Izby Administracji Skarbowej przeprowadza masowe kontrole autokomisów na terenie całego ...