Volvo EX90: Odważ się być mądrym

Dzięki nowemu, topowemu modelowi EX90 Volvo chce ustanowić standardy w zakresie bezpieczeństwa oraz jeszcze mocniej wejść w świat elektromobilności.

Publikacja: 19.09.2024 05:56

Volvo EX90 to najnowszy elektryczny model szwedzkiej marki

Volvo EX90 to najnowszy elektryczny model szwedzkiej marki

Foto: Albert Warner

Odważ się być mądrym. To powiedzenie rzymskiego poety Horacego idealnie pasuje do tego, co zrobiło Volvo. Zapowiedziane od dawna przejście na całkowitą elektromobilność miało być podkreślone nowym modelem, udostępnionym właśnie do jazd EX90. W odróżnieniu do wielu innych marek Szwedzi nie byli jednak ślepo zapatrzeni w swoje plany, odpowiednio szybko nacisnęli hamulec i nie wycofali się z napędów spalinowych. Tym sposobem mamy teraz w portfolio Volvo dwa topowe modele – elektrycznego EX90 i spalinowego, właśnie zmodernizowanego XC90. Utrzymanie w sprzedaży modeli spalinowych pozwoli nie stracić dotychczasowych klientów, a nowy elektryk zainteresuje tych pozostałych. Tak wygląda mądrość w świecie motoryzacji.

Volvo EX90

Volvo EX90

Albert Warner

Volvo EX90 to elektryk, który ma przejechać na jednym ładowaniu do 585 kilometrów, posiada ładowanie dwukierunkowe, pełną łączność ze światem, a co za tym idzie, posiada zawsze aktualne dane i oprogramowanie, oraz za pomocą wielu czujników ma w wyjątkowy sposób za dbać o ochronę pasażerów. Jest to pierwszy model na nowej platformie dla modeli elektrycznych, a tym samym rzut oka na przyszłość szwedzkiej marki.

Czytaj więcej

Tak wygląda nowe Volvo XC90. Szwedzi idą na rekord
Volvo EX90

Volvo EX90

Albert Warner

Volvo EX90 z technologią lidaru

To pierwszy model na rynku z technologią lidaru (Light Detection and Ranging). Łatwo odnajdziecie tę technologiczną nowość. Jest zabudowana centralnie nad przednią szybą na dachu. To nie tylko krok w stronę bezpieczeństwa, ale w kierunku autonomicznej jazdy. Lidar to technologia laserowa, mierząca odległość do celów znajdujących się setki metrów przed czujnikami. W odróżnieniu do kamer lidar wykryje w każdych warunkach pogodowych przeszkody, inne auta czy pieszego z odległości 250 m. Jest w stanie zauważyć nawet małe obiekty, np. czarną oponę na czarnej drodze i poinformować nas o tym 120 metrów przed dojechaniem do przeszkody. Dlaczego zamontowany jest na dachu? Bo jak mówi jeden z inżynierów Volvo, lepiej jest mieć oczy na wysokości głowy niż na wysokości kolan. Produkowane w amerykańskim stanie Karolina Południowa Volvo EX90 prezentuje się okazale i w pełni w stylu Volvo. Na szczęście, nie ma tu styli stycznych eksperymentów czy próby pokazania, że to elektryk w sposób, w który próbowało przeforsować kilka konkurencyjnych marek. To prawdziwe Volvo i widać to z każdej perspektywy. Ten duży SUV jest zoptymalizowany pod względem aerodynamicznym: przód nie ma klasycznego grilla, felgi są zamknięte, klamki drzwi są schowane. Współczynnik oporu powietrza wynosi 0,29.

Volvo EX90

Volvo EX90

Albert Warner

We wnętrzu zastosowano przyjemne materiały. W odróżnieniu do małego EX30 większy brat ma dwa ekrany, w tym jeden znajdujący się przed kierowcą. Z klasycznych pokręteł zostało tylko jedno – na tunelu środkowym służące do regulacji głośności. Drążek zmiany biegów powędrował w bardzo wygodne miejsce – na kolumnę kierownicy. W porównaniu do XC90 elektryk jest nieco dłuższy, szerszy i niższy – ma 5,03 m długości (4,95 m – XC90), 1,74 m wysokości (1,77 m) i 1,96 m szerokości (1,92 m), rozstaw osi 2,99 m (2,98 m). Wnętrze pomieści trzy rzędy siedzeń oraz bagaż. Wnętrze EX90 można skonfigurować jako pięcio-, sześcio- lub siedmiomiejscowe. W zależności od wybranej bagażnik oferuje pojemność od 310, 1010 do 1915 litrów.

Volvo EX90

Volvo EX90

Albert Warner

Przyjemne się nim jeździ. Ma układ kierowniczy niezbyt lekki i nie za ciężko pracujący z precyzyjnym sterowaniem. Bardzo szybko zaprzyjaźniasz się z tym autem. Między innymi dzięki skrętnej tylnej osi nie przeszkadzają mu ani spore wymiary (długość ponad pięć metrów), ani przy szybkiej jeździe w zakrętach spora masa własna (2,8 tony). Jeździ bardzo płynnie i cieszy zarówno delikatnym, precyzyjnie kontrolowanym przyspieszeniem, jak i dyskretnym wyczuciem pedału hamulca. A niepozorność i delikatność to jedne z największych komplementów, jaki można dać mającym narowisty charakter elektrykom oraz elektronicznie sterowanym hamulcom.

Volvo EX90

Volvo EX90

Albert Warner

Volvo EX90 z dwoma wielkościami baterii

EX90 otrzymał akumulator o pojemności 107 i 101 kWh, który powinien wystarczyć na osiągnięcie zasięgu do 585 km w cyklu WLTP. Podczas pierwszych jazd w zróżnicowanym terenie zasięg wyniósł ok. 500 km. Bateria powinna naładować się od 10 do 80 procent w około 30 minut. Moc ładowania wynosi od 250 do nawet 300 kW. Jest wersja z jednym silnikiem (napęd na jedną oś 279 KM) i dwoma silnikami na przedniej i tylnej osi z dwoma wariantami mocy – od 408 KM (770 Nm) do 517 KM (910 Nm). Jak zwykle w przypadku Volvo prędkość maksymalna jest ograniczona do 180 km/h. Czasy sprintu od zera do 100 km/h podawane są w przedziale od 4,9 do 5,9 s.

Volvo EX90: skrzynia biegów przy kolumnie kierownicy

Volvo EX90: skrzynia biegów przy kolumnie kierownicy

Albert Warner

Volvo EX90 startuje z ceną 399 900 zł. Tyle trzeba zapłacić za pięciomiejscową wersję, która występuje tylko z jednym pakietem wyposażenia i bazowym napędem o mocy 279 KM. W takiej konfiguracji najwięcej zapłacimy przy opcji sześciu siedzeń - 419 900, z model siedmioosobowy kosztuje 409 900 zł. Środkowy napęd (408 KM) wyceniony został od 449 900 zł, a topowa wersja (517 KM) stratuje od 489 900 zł. Najsłabszy silnik ma napęd wyłącznie na jedną oś, najmocniejsza wersja dostępna jest tylko z napędem na obi osie. EX90 to bardzo cichy, na drodze pewny siebie i bardzo zwinny pełnowymiarowy SUV z wygodnym, obszernym wnętrzem, wykończonym fajnymi jakościowo materiałami o sensownym zasięgu. 

Volvo EX90

Volvo EX90

Albert Warner

Volvo EX90 można zamówić w trzech konfiguracjach foteli - 5, 6 i 7 miejscowej

Volvo EX90 można zamówić w trzech konfiguracjach foteli - 5, 6 i 7 miejscowej

Albert Warner

Volvo EX90

Volvo EX90

Albert Warner

Volvo EX90

Volvo EX90

Albert Warner

Volvo EX90

Volvo EX90

Albert Warner

Volvo EX90 posiada na szczęście wyświetlacz umieszczony centralnie przed kierowcą

Volvo EX90 posiada na szczęście wyświetlacz umieszczony centralnie przed kierowcą

Albert Warner

Volvo EX90

Volvo EX90

Albert Warner

Volvo EX90: skórę zastąpiły inne materiały

Volvo EX90: skórę zastąpiły inne materiały

Albert Warner

Volvo EX90

Volvo EX90

Albert Warner

Volvo EX90

Volvo EX90

Albert Warner

Volvo EX90

Volvo EX90

Albert Warner

Chwane klamki w Volvo EX90

Chwane klamki w Volvo EX90

Albert Warner

Volvo EX90

Volvo EX90

Albert Warner

Czytaj więcej

Miał zostać wycofany z oferty, a zostaje na kolejne lata. SUV Volvo po modernizacji

Odważ się być mądrym. To powiedzenie rzymskiego poety Horacego idealnie pasuje do tego, co zrobiło Volvo. Zapowiedziane od dawna przejście na całkowitą elektromobilność miało być podkreślone nowym modelem, udostępnionym właśnie do jazd EX90. W odróżnieniu do wielu innych marek Szwedzi nie byli jednak ślepo zapatrzeni w swoje plany, odpowiednio szybko nacisnęli hamulec i nie wycofali się z napędów spalinowych. Tym sposobem mamy teraz w portfolio Volvo dwa topowe modele – elektrycznego EX90 i spalinowego, właśnie zmodernizowanego XC90. Utrzymanie w sprzedaży modeli spalinowych pozwoli nie stracić dotychczasowych klientów, a nowy elektryk zainteresuje tych pozostałych. Tak wygląda mądrość w świecie motoryzacji.

Pozostało 90% artykułu
Ten pierwszy raz
Nowa Skoda Octavia: Auto, które (po)lubisz
Ten pierwszy raz
Jeździliśmy rekordowym Mercedesem. Na jednym ładowaniu przejedzie 1200 km
Ten pierwszy raz
Skoda Elroq: Jeździliśmy Skodą, której jeszcze nie ma w salonach
Ten pierwszy raz
Nowy elektryczny Porsche Macan: Gra wysokiego ryzyka
Materiał Promocyjny
Transformacja napędzana biomasą
Ten pierwszy raz
Porsche Taycan Turbo GT: Szef jest tylko jeden