Materiał powstał we współpracy z marką Cupra

Formentor po raz pierwszy został zaprezentowany na początku 2020 roku. Nazwa pochodzi od najbardziej wysuniętego na północ punktu Majorki i ma odzwierciedlać czar i urokliwość tego miejsca. Cupra, to sportowa siostrzana marka Seata, a Formentor to ich pierwszy niezależny model. Trzeba przyznać, że panie i panowie z działu projektowego w katalońskim Martorell wykonali naprawdę dobrą robotę. Jest to jeden z najbardziej charakterystycznych i dobrze wyglądających crossoverów w tej klasie. Zbudowana na platformie MQB grupy Volkswagen Formentor korzysta z najnowszych rozwiązań i zaawansowanych systemów bezpieczeństwa. Dodatkowo to model z obszernym wnętrzem, które ma nieco bardziej sportowy charakter od konkurentów w tej klasie. Cupra stara połączyć się dwa światy - sportowych odczuć (zarówno tych wzrokowych jak i w prowadzeniu) z wielofunkcyjnością (obszerne wnętrze i duży bagażnik - od 420 do 1475 litrów).

Cupra Formentor

Cupra Formentor

materiały prasowe

Cupra reklamuje swój model jako "tylko dla odważnych". I faktycznie trzeba czuć w sobie indywidualistę i chęć do wyróżniania się żeby zdecydować się na Formentora. To auto, które nie znika w tłumie, ale za to idealnie wpisuje się w DNA marki. Tu liczą się detale. Przykładowo można wybrać jeden z trzech kolorów obudowy lusterek bocznych - błyszczące ciemne aluminium, włókno węglowe lub włókno węglowe w kolorze miedzi.To unikalny SUV coupé, kóry spokojnie można ochrzcić jako wyjątkowy, odważny i innowacyjny. Deska rozdzielcza zdominowana jest przez dwa ekrany - wirtualny kokpit o przekątnej 10,25 cala oraz centralnie zabudowany 12 calowy dotykowy ekran, z poziomu którego obsługujemy np. nawigację.

Stworzona została specjalnie dedykowana aplikacja o nazwie Cupra Connect, dzięki której można zarządzać w 100 proc. swoją Cuprą z dowolnego miejsc. Multimedialny system online pozwala na sprawdzenie informacje o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym lub używania funkcji Safety & Service, które mają ułatwić reagowanie w sytuacjach awaryjnych. Dzięki temu systemowi możemy też zamknąć lub otworzyć zdalnie auto, zsynchronizować muzykę z Apple Music lub Tidal z aplikacją Online Media czy otrzymać alert antykradzieżowy po wykryciu podejrzanej aktywności. To nie wszystko. Przez aplikację na telefonie możemy zdalne ładować i zaplanować baterię modeli plug-in, ustawić pracę i czas działania klimatyzacji, sprawdzić czy drzwi i okna w aucie są zamknięte czy wreszcie Cupra Connect zapamięta ostatnie miejsce parkingowe i doprowadzi cię do auta.

Cupra Formentor

Cupra Formentor

materiały prasowe

Cuprę Formentor można wybrać z jednym z siedmiu wersji silnikowych. Portfolio mocy rozciąga się od 150 KM do 390 KM. Podstawowym modelem jest wersja z silnikiem o pojemności 1,5 litra i mocy 150 KM do której można wybrać manualną lub automatyczną (DSG) skrzynię biegów. Niezależnie od tego w tym modelu zawsze mamy napęd na przednie koła. Bazowy Formentor startuje z ceną 124 200 zł z manualną przekładnią, za automat zapłacimy 9300 zł więcej (133 500 zł). Bazowa wersja rozpędza się do 204 km/h i przyspiesza do setki w czasie 8,9 sekundy. Wyposażenie seryjne obejmuje 18-calowe felgi, przednie światła LED, wielofunkcyjną kierownicę, sportowe fotele, ambientowe oświetlenie wnętrza, przyciemnione szyby, wirtualny kokpit (10 cali), funkcja hamowania awaryjnego, czujnik deszczu i światła, system wykrywania senności kierowcy i system ostrzegania opuszczenia pasa ruchu. Kolejna wersja silnikowa ma 190 KM mocy i napęd na cztery koła. Pod maską jest dwulitrowy silnik benzynowy połączony z 7-biegową skrzynią DSG, który pozwala rozpędzić się do 100 km/h w 7,1 sekundy i osiągnąć prędkość 220 km/h.

W ofercie znajdują się też dwie hybrydy plug-in, czyli takie które można ładować z gniazdka i zapewniają możliwość jazdy czysto elektrycznej. Obydwie wersji mają silnik o pojemności 1,4 litra i mają moc 204 lub 245 KM. Cupra obiecuje w słabszym modelu zasięg elektryczny w cyklu miejskim na poziomie 70 km, a w cyklu mieszanym 58 km. Modele PHEV mają napęd na przednie koła, a ich ceny startują od 174 000 zł (wersja 204 KM) i 212 400 zł (wersja 245 KM). Kto nie chce hybrydy plug-in, ale ceni sobie dobre osiągi ten może sięgnąć po model z silnikiem 2,0 TSI, który ma również 245 KM mocy, ale jest w pełni benzynową jednostką napędową (od 183 300 zł). Ta wersja rozpędza się do 238 km/h i przyspiesza do setki w 6,8 sekundy.

Cupra Formentor

Cupra Formentor

materiały prasowe

Pozostałe dwa modele Formentora to już wyższa półka sportowych wrażeń. Model VZ ma 310 KM mocy (od 209 700 zł) i występuje wyłącznie z napędem na cztery koła i skrzynią DSG (V-max - 250 km/h, 0-100 km/h w 4,9 s). Swoje sportowe możliwości ujawnia niedawno zaprezentowana i limitowana wersja VZ5 wyposażona w 5-cylindrowy silnik 2.5 TSI o mocy 390 KM. To sportowy samochód rodzinny, który poradzi sobie znakomicie na torze czy górskiej drodze. Prędkość została elektronicznie ograniczona do 250 km/h, a przyśpieszenie do setki trwa jedyne 4,2 sekundy. Limitowana do 7 tysięcy egzemplarzy Cupra Formentor VZ5 startuje z ceną 312 000 zł.

Materiał powstał we współpracy z marką Cupra