Jak opony ulegają uszkodzeniom?
Opony podczas codziennej jazdy odpowiadają za kontakt pojazdu z nawierzchnią. Mimo, że na co dzień potrafią znosić bardzo duże obciążenia, są wbrew pozorom bardzo wrażliwe na uszkodzenia.
Warto pamiętać, że ogumienie jest szczególnie podatne na uszkodzenia w sezonie zimowym. Krawężniki osłonięte śniegiem, ubytki w nawierzchni pokryte błotem i wodą oraz znacznie pogorszony stan dróg to tylko kilka czynników, które sprzyjają niespodziewanym awariom.
Warto więc zachowywać ostrożność, by uniknąć nieprzyjemnych wypadków.
Ze względu na miejsce, gdzie znajduje się usterka, uszkodzenia opon możemy podzielić na dwie podstawowe grupy: uszkodzenie bieżnika oraz uszkodzenie bocznej części opony.
Czy każdą zepsutą oponę można naprawić?
Uszkodzenia opony nie zawsze oznaczają przykrą konieczność wymiany na nowy komplet. W niektórych przypadkach wystarczy wizyta u wulkanizatora, a dalsza eksploatacja ogumienia po naprawie będzie bezpieczna i komfortowa.
Niektóre defekty, choć wyglądają niepozornie mogą jednak pogarszać bezpieczeństwo do tego stopnia, że opona nie będzie nadawać się do dalszego użytku.
Poniżej przedstawiam kilka sytuacji, w jakich można bezpiecznie naprawić ogumienie i kiedy nie nada się ono do dalszej eksploatacji. Pamiętajmy, że takich uszkodzeń jest więcej, wymienione poniżej są najczęściej spotykane.
Kiedy możesz naprawić oponę
Wyząbkowanie opony – uszkodzenie, które może być spowodowane problemami z zawieszeniem samochodu. Jeśli nie jest głębokie, nie ma konieczności wymiany opony. Ogumienie będzie jedynie generować większy hałas, co pogarsza komfort.
- Przecięcie ścianki bocznej – jego skutkiem jest odstający kawałek gumy. Jeśli nie jest głębokie, wystarczy wizyta u wulkanizatora i załatanie ubytku, aby jazda była dalej bezpieczna.
- Przetarta guma na ściance bocznej – są najczęściej efektem otarcia się opon o krawężnik w trakcie jazdy. Powierzchowne otarcia nie są powodem do zmartwień i nie wymagają naprawy.
- Wgłębienia ścianki bocznej – one także bywają częstym efektem otarć o krawężniki. Wgłębienia na ściance bocznej także nie muszą być powodem do zmartwień. Niektóre opony posiadają je już fabrycznie.
- Płytkie przebicie opony (do 5 milimetrów) – jeśli przebicie jest nie głębsze niż podane, możliwa jest naprawa ogumienia i jego dalsza eksploatacja.
Kiedy opony nie nadają się do naprawy
Zdarcie bieżnika lub znaczne zużycie po jednej ze stron – są to oznaki zużycia uniemożliwiające dalszą bezpieczną jazdę.
- Wybrzuszenie na ścianie bocznej – z takim defektem należy niezwłocznie oddać ogumienie do utylizacji. Dalsza jazda może spowodować, że opona wybuchnie!
- Uszkodzenia kordu opony – ze względów bezpieczeństwa należy bezzwłocznie wymienić opony na nowe, gdy na jej powierzchni pojawiają się nitki kordu lub kord jest uszkodzony.
- Opona nie daje się wyważyć – jedna z wad opony, która wyłącza ją z bezpiecznego użytkowania.
- Głębokie przebicie opony (powyżej 5 milimetrów) – ogumienie z tak głębokim przebiciem nie nadaje się do dalszego użytku.
Ważne: pamiętajmy, że każde opony powinny być eksploatowane maksymalnie przez 10 lat od daty produkcji.
Nawet jeśli bieżnik wizualnie jest w dobrym stanie, stara guma jest o wiele bardziej podatna na uszkodzenia i nie wiadomo jak zareaguje na naprawę. Przyjmuje się, że wspomniane 10 lat jest czasową granicą trwałości opon.
Czy naprawiać opony z wysokim indeksem prędkości?
Często zadawanym przez kierowców pytaniem jest, czy można naprawiać opony z wysokim indeksem prędkości.
Jest zalecane, aby nie naprawiać opon z indeksem prędkości powyżej 240km/h. Z powodu dużych prędkości, naklejanie łat i eksperymentowanie z naprawą nie sprawdzi się w oponach o wysokich osiągach.
Zestaw naprawczy do opon – czy ma sens?
Rozwiązaniem, które zyskuje coraz większą popularność są zestawy do samodzielnej naprawy opon. Mogą być bardzo pomocne, gdy przykra awaria spotyka nas w niespodziewanej sytuacji i mamy daleko do najbliższego warsztatu.
Przed zakupem, warto zwracać uwagę, do jakiego pojazdu dedykowany jest zestaw naprawczy. Jego skład oraz zastosowania zależą także od producenta.
Co powinien zawierać dobry zestaw naprawczy?
- Wkładki do zaworów i igły,
- specjalne frezy do udrażniania,
- kleje o specjalnym przeznaczeniu,
- łaty o różnych wymiarach,
- końcówki do pompowania powietrza w oponach.
Czy samodzielna naprawa opony jest trudna?
Zestawy naprawcze do ogumienie są tak skonstruowane, że nie wymagają specjalistycznej wiedzy. Do większości takich zestawów dołączona jest instrukcja obsługi, która krok po kroku przeprowadzi nas przez proces naprawy opony.
Naprawa samodzielna nie jest trudna, poradzą sobie z nią nawet osoby początkujące. Ze względu na rodzaj uszkodzenia, może być jednak czasochłonna.
Pamiętajmy jednak, że każde uszkodzenie, którego nie jesteśmy pewni, dobrze jest skonsultować z wulkanizatorem. Jeśli specjalista nie jest pewny uszkodzenia, najlepszym rozwiązaniem będzie wymiana opony na nową.
Materiał Promocyjny